laddare till prylar som laddas genom usbporten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas18z

laddare till prylar som laddas genom usbporten?

Inlägg av jonas18z »

Hej

Jag funderar på att göra en egen liten laddaer till prylar som laddas genom usbporten (mp3 spelare). Den fungerar så att när man har den inkopplad till datorn så laddas den. Nu tänkte jag att jag skulle bygga en reseladdar som man kan ha med när man är ute och reser ev också en billaddare.

Tanken var bara att ta en spänningsregulator på +5V och koppla på ett 9v batteri. Samt fixa en honusb kontakt. Fungerar det tro? det borde det göra.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det bästa vore att använda någon form av switchregulator för detta ändamål. Det finns sådana (från bland annat Maxim) som kan ge ut +5V från ett ganska stort spänningsintervall (inklusive spänningar som är lägre än utspänningen). Du bör dock veta hur mycket ström som krävs vid laddningen (avgör val av regulator). Switchregulatorer har fördelen i detta fall jämtemot vanliga linjärregulatrer i verkningsgraden samt förmågan att kunna höja spänningar. På så sätt får du ditt batteri att räcka längre.
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

jo synd bara att dom där switchreguatorerna var förbannat dyra. Men borde den inte klara sig rätt länge vet inte vad min spänningen den måste ha för att ge +5 men ett 9v borde klara ett bra tag i alla fall
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En vanlig regulator brukar vilja ha ungefär 2V mer in än vad som skall komma ut. I ditt fall betyder det att när batterispänningen sjunker under 7V garanteras inte längre 5V ut. Dessutom, en linjär regulator bränner överskjutande spänning som värme, vilket är slöseri när det gäller batteridrivna saker. Dessa switchregulatorer må vara dyra, men man får vad man betalar för.
jonas18z

Inlägg av jonas18z »

okej tack för tipset i alla fall
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns rätt billiga regulatorer om man tar bort kravet att det ska palla både höga och låga spänningar.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

När USB-prylar skakar hand med datorn, dvs initierar pratandet, så kommer enheten och datorn överens om hur mycket ström enheten får dra.

Dvs om enheten får alla sin ström av USB-porten och i sådana fall hur mycket den får dra som mest, eller om den har en egen strömkälla.

Det är lite klurigt hur mycket det får dra och hur man kommer överens med datorn. Dock inga omöjligheter att förstå.

Mvh
Skriv svar