Induktionshäll utan problem och oljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
emerson

Induktionshäll utan problem och oljud

Inlägg av emerson »

Hej
Såg att det fanns många här på forumet med bra kunskap om induktionshällar.
Jag är tacksam för köpråd.
---------
Vilket fabrikat av induktionshäll är det bästa med avsende på tillförlitlighet och tysthet (lite oljud)?
---------
Anledningen till frågan är att vi nu har en Gram spis som vi har reklamerat på
grund av att den stänger av sig/hänger sig ibland samt har ett väldigt högt oljud
från kylfläkten (63 dB) upp till ca 50 minuter efter man stängt av spisen.

Vi tänker köpa separat induktionshäll och inbyggnadsugn istället.
Ugnen blev en Samsung.
Frågan är vilken induktionshäll som fungerar bra och är tyst?
Vi lutar just nu åt Miele, Siemens eller Whirlpool.

Tack på förhand :)
E.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Induktionshäll utan problem och oljud

Inlägg av gOry »

Om du inte vill ha oljud, dumpa inbyggnadsugnen då dessa fläktar 45-60min efter användning!
Användarvisningsbild
SA7ACA
Kontakt:

Inlägg av SA7ACA »

Kan av egen erfarenhet rekommendera Bosch.
Väldigt tysta fläktar, går max 2-3 minuter efter användning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När du skrev oljud trodde jag du menade tjirrandet och skrikandet om kastrullerna, inte fläktarna..

Vi kör IKEA (wirepool??) inbyggnadshäll och jag har aldrig tänkt på att fläkten låter, ibland kan jag känna att det blåser lite varmt framför ugnen, men det är aldrig ljudet av fläkten som får mig att notera att den går. Oftast går den nog när vi använder ugnen som sitter under (så det är säkert lika ofta dens fläktar). Den enda fläkt jag hör är när man kör varmluftsugnen, men det är inget reaplan det heller.. och jo jag har faktiskt ganska bra hörsel :)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Siemens/Bosch är bra hällar
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

AndLi skrev:När du skrev oljud trodde jag du menade tjirrandet och skrikandet om kastrullerna, inte fläktarna..
Var min tanke också så mitt förslag är att satsa på tunga kastruller och grytor. Gärna gjutjärn eftersom dom inte kommer i vibration som skapar högfrekvent ljud.
emerson

Inlägg av emerson »

Jag har aldrigt tänkt på att en spis kan väsnas tidigare. Men ni skulle hört Gram spisen, den var fruktansvärd.
Den tjuter som värsta sortens datorfläkt (obs ugnen avstängd, det räcker med att ha hällen igång). Jag har mätt upp 63 dBA.
Det är en sak att kylfläkten går under tiden man lagar mat, men att den fortsätter när man stängt av spisen är värre. Man kan inte sitta i köket och äta.
Här är ett klipp på Youtube från en dansk familj med samma spis.

Men allra värst upplever vi att spisen(hällen) stänger av sig ibland och lite då och då hänger sig elektroniken.
Reparatören påstår att alla induktionsspisar oavsett fabrikat har liknande problem.

Eftersom vi har reklamerat spisen och nu tänker köpa en fristående induktionshäll så vi vill kolla upp ordentligt vilka problem andra fabrikat har.
Jag har hittat många klagomål på Elektrolux/Huskvarna både när det gäller buller och tillförlitlighet.

Man tycker det borde finnas något fabrikat av induktionshäller som trots allt fungerar bra och är tysta.

Hittills verkar Siemens/Bosh, Whirlpool/Ikea lovande.

Mvh
E.
emerson

Inlägg av emerson »

Hittade en gammal test som energimyndigheten gjort
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/ ... lar/?tab=2
Enda stället som jag hittat hittills där man har uppgett/testat bullernivå.
46 dB(A) för Miele KM 5753 till 52 dB(A) för Bosch PIE 685T01E

Är Miele induktionshällar i allmänhet tystast?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ett tips är att söka på byggahusforumet, där diskuteras många olika sorters hällar och vilka som låter mest.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Jag stör mig på min Miele inbyggnadsugn som fläktar väldigt länge efter användning. Men vad jag förstått så behöver inbyggnadsugnar fläkta ut ev. fukt som kan finnas kvar annars kan de bli problem i skåpen. En vanlig spis släpper ut de i bakkant uppe vid hällen. Stör i alla fall väldigt mycket när man ska äta... Vid fina middagar händer de att man snäpper av dvärgbrytaren under maten.
Har även en Miele häll, dock keramikhäll och de ena jag kan säga om den är att touchknapparna är lite knepiga att ha att göra med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något tips på vad man ska titta på för att avgöra redan i butiken ifall hällen är tyst osv?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Man åker till Media Markt där man kan testa allt! Iofs så kopplar tillverkarna ur värmeelement osv på demoex så de kan ju hända att de även ryckt ur fläkten :)
emerson

Inlägg av emerson »

På Miele har de ett provkök där de kunde starta hällen och fläkten lät ganska lite när de kokade vatten i några kastruller. Samtidigt var det en del bakgrundsbuller i lokalen.

Annars så kanske man skulle kunna titta på hällen underifrån och försöka bedöma vad för slags fläkt som sitter där.
För en vanlig axialfläkt så brukar det ju vara att ju större diameter desto tystare (lägre varvtal för att flytta samma mängd luft).
emerson

Inlägg av emerson »

Var inne i en Eon butik idag och fick titta undertill på några hällar.
Whirlpool ACM 751/BA hade två styck radial fläktar medan den Samsung jag tittade på endast hade 1 fläkt.
Eon ger också 5 års garanti på några utvalda induktionshällar så vi lutar åt Whirlpool hällen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan bara säga att sneglar man på AEG, Elektrohelios, Gram och Cylinda bör man tänka efter en gång till...

Whirlpool, Gorenje, Siemens, Bosch, Electrolux och Miele brukar väl göra grejer som håller måttet.
Skriv svar