Ersätta en MOSFET-transistor.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Spket

Ersätta en MOSFET-transistor.

Inlägg av Spket »

Hej!

Jag sitter och tittar på en drivare för powerLEDs i storleken 3w. Jag har fastnat för den här lösningen http://www.instructables.com/id/Power-L ... &offset=40

Bilden här under visar kretsen som jag hade tänkt bygga.
Bild
Q2 i bilden är en 'large N-channel FET (such as: Fairchild FQP50N06L)' och Q1 en vanlig liten NPN transistor.

Jag hade tänkt att ha ett gäng med sånna drivare för att driva 30-40 3w LEDs till belysningen av ett 'litet' växthus inomhus där det befintliga ljuset är nästan obefintligt.
Matningen ska ske med 12v eventuellt från ett överblivet nätagg från en lite äldre PC. Då det ska blandas lite vilt med blåa, röda, oranga samt varmvita eller kallvita LED's så kan jag ha 3-4st LED på varje slinga. Det som begränsar är så klart hur mycket spänning lysdioderna vill ha och mina 12v. De blåa t.ex. är på 3.6V och de röda 2.3-2.8V. Jag tänkte inte blanda olika färger på samma drivare.

Min fråga till er är vad som begränsar mig i min sökning på billiga MOSFET-transistorer. Spänningen är 12v och strömmen ligger på ca 700mA.
Säg 3st seriekopplade blåa LED's på 3.6V, 700mA var. 12 - 3x3.6 = 1.2V, 700mA
R3 = 1.2/0.7 = 1.71 ~ 1.8Ohm. Effekten beräknas till 1.2 x 0.7 = 0.84w så en 1.8ohms 2w resistor fixar R3.
Beror R1 på vilken ström och spänning som Gaten vill ha på MOSFET? På sidan har han tagit en vanlig 1/4w 100k-Ohms resistor.
Circuit function:

- Q2 is used as a variable resistor. Q2 starts out turned on by R1.

- Q1 is used as an over-current sensing switch, and R3 is the "sense resistor" or "set resistor" that triggers Q1 when too much current is flowing.

- The main current flow is through the LED's, through Q2, and through R3. When too much current flows through R3, Q1 will start to turn on, which starts turning off Q2. Turning off Q2 reduces the current through the LED's and R3. So we've created a "feedback loop", which continuously tracks the current and keeps it exactly at the set point at all times.
Vilka siffror är det jag ska titta på när jag letar i databladet?
http://www.fairchildsemi.com/ds/FQ/FQP50N06L.pdf

En kylfläns kommer att användas till Q2 och lysdioderna kommer att kylas via en stor Aluminiumplåt där de är fastlimmade något liknande http://www.arcticsilver.com/arctic_silv ... hesive.htm
Spket

Re: Ersätta en MOSFET-transistor.

Inlägg av Spket »

Det här förstår jag ingenting utav.
Calculations:
- LED current is set by R3, it is approximately equal to: 0.5 / R3
- R3 power: the power dissipated by the resistor is approximately: 0.25 / R3
Vart får han värdena 0.5 och 0.25 i från? Har han förenklat Ohms lag på något vis?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Angående din fråga så har jag inget svar.

Men annars finns det dessa drivare som är populära.
http://www.rapidled.com/drivers/

Eller om man vill bygga eget så finns det en krets som heter Cat 401 som även den är poppis för led byggen.

Det beror ju oxå på hur mycket ström du vill driva dina leds på.
Pucco

Inlägg av Pucco »

0,5 är bas-emitterspänningen när Q1 börjar leda dvs spänningen över R3 vid den önskade strömmen.
Du har använt 0,7V i dina beräkningar vilket kan vara lite högt.
Sen har du tänkt lite fel. R3 ska vara 1 ohm för 700 mA. Det blir aldrig över 0.7V över R3 eftersom Q1 då börjar leda och stryper gaten på Q2. Det är det som är regleringen. Det blir alltså 0,7V^2 x 1,0ohm= 0,5W i R3. Resten av effekten blir i Q2.
Välja Q2 är helt okritiskt, det enda man behöver tänka på är att den ska klara effektförlusten.
För blå dioder ca 0,3W och en on-resistans under 0,5 ohm. För dom andra dioderna blir det ett par watt. Den FET du pekat ut är onödigt kraftig.

R1 ger strömmen i Q1 och påverkar förstärkning och bandbredd på reglerloopen. Här har det ingen direkt betydelse då strömmen inte ska variera.

0,25=0,5x0,5 en genväg till P=U^2/R
Skriv svar