MayDac, en TDA1541A DAC baserad på analog metrics PCB.

Berätta om dina pågående projekt.
mayday
Kontakt:

MayDac, en TDA1541A DAC baserad på analog metrics PCB.

Inlägg av mayday »

Det började med att jag läste om hur folk hyllade modifierade CD-spelare med TDA1541A DAC-chippet.
Jag lade ut en köpes annons där jag listade en hel drös med cd-spelare baserade på denna krets.
Till min stora förvåning fick jag 2st till skänks(betalade bara frakt för dem), en Marantz CD-50 samt en CD-60.
Efter att modifierat CD-60 en del, men inte så långt man KAN gå, så föll jag pladask för det spelglada med ändå detaljerade ljudet.

Bestämde mig då för att eftersom jag 90% av tiden använder PC:n som signalkälla, skulle bygga mig en DAC till min Squeezebox V3(classic).

Bygget är på slutspurten nu, och jag har dokumenterat det i en tråd på ett annat forum, men jag tänkte även göra det här.
Jag valde att endast köpa PCB framför ett komplett kit dels för att kunna köpa komponenter allt eftersom ekonomin tillät, och dels för att kunna välja vilka komponenter som skulle användas vart.

Detta resulterade i oräkneliga timmar på nätet läsandes om komponenter(varför just den komponenten var bra just där osv). Det resulterade även i att DAC:en när den är klart kommer att ha kostat iaf 4ggr så mkt som kitet hade gjort.

För att vara säker på att få riktiga IC vad gäller TDA1541A samt SAA7220P/B så har dessa tagits från ett moderkort till en Marantz CD-75mkII.

Jag kommer att köra den med OpAmp (OPA604) I/V samt filter/buffer till en början för att bekanta mig med ljudet. Senare blir det passiv I/V samt ett utgångssteg baserat på ett ECC86 elektronrör.

Jag har kommit så långt att jag idag monterade PCB i lådan samt tillfälligt kopplade in den special lindade toroid jag beställt för att kunna ställa spänningen på de 7 spänningsreggarna på kortet.

Här är jag idag(trafon ska placeras längre från kortet och kopparplåten ska kapas lite och monteras som skärm mellan trafo och resten):

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortsättning följer...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: MayDac, en TDA1541A DAC baserad på analog metrics PCB.

Inlägg av JimmyAndersson »

Synd att det är svårt att jämföra ljud på distans, för det verkar som ett intressant projekt.

Jag var inte beredd på ett så stort kretskort med så många kondingar. :)
Är det möjligen så att det även innehåller en förstärkare, så du kan plugga in högtalarna direkt?
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Det har pågått ett tag bygget då jag ville ha rätt sak på rätt plats som sagt.

En del av kondingarna sitter faktiskt under kortet för att få plats:
Bild

Nej, det är enbart D/A-omvandlare. Men där finns bl a 40000uF(4*10000uF) Dubilier kondingar som glättning före spänningsreggarna.

Sen sitter där 7 spänningsregulatorer som har 2st kondensatorer runt sig per regulator.

Trimmade in spänningen ut från regulatorerna igår:

Reg1 +5Vdc till SAA7220: +5,00Vdc
Reg2 -15Vdc till TDA1541A: -15,00Vdc
Reg3 -5Vdc till TDA1541A: -5,00Vdc
Reg4 +5Vdc till TDA1541A: +5,00Vdc
Reg5 +5Vdc till CS8412(2x+5Vdc): +5,00Vdc, +5,00Vdc
Reg6 +18Vdc till analoga IC: +17,99Vdc
Reg7 -18Vdc till analoga IC: -17.99Vdc

Kitet med PCB samt komponenter är inte så dyrt för den som vill prova, jag valde att köpa egna komponenter(de bästa jag hittade, om man inte räknar bivax kondingar och sådant som kostar som en mindre bil) då jag visste att jag gillar ljudet och valde att "tweaka" DAC:en redan när jag byggde den.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ganska overkill nätdel :wink:

Ska bli intressant att se slutresultatet.

Bifogade en bild på min DAC, går på 5V analog till DACen (reguleras ner till 3.3V Analog till Recieverkretsens PLL), 3.3V Digital till båda kretsarna och +-Lite lagom till OPn.

EDIT: Något mindre =) motstånden är 0805.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det var lite mer sådär som jag såg framför mig. :)

mayday:
Vet du något om vilken dynamik (skillnad mellan tyst och max signal) som du kommer kunna vänta dig?
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Har lödat 0805, med pannlupp och pincett *pust*

Nej, jag vet faktiskt inte, har databladet för TDA1541A. Orkar inte leta fram den nu, har precis grejjat med lådan och tar mig en liten paus.

Bild
Bild
Bild
Bild

Även tagit spillbitar och gjort så jag kan montera ECC86 horisontalt.
Bild
Bild
Bild
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Flätat internkablage(analogt) i finsilver(4x0,6mm).
Bild

Då röd råkade bli lite längre passade den bättre till vänster kanal än höger som det var tänkt.
Bild

Bild

Klart, nu väntar den på digital internkabel.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Ja, fint.. men silver? :roll: Skärmad kopparkabel vore bättre
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Har haft signalkablar i fyrflätad silver som lät väldigt bra, och kommer fläta nya så snart jag får hem mer tråd och PTFE-slang.
Kabeln skärmas lite av flätningen med, sen är inte alla överens om huruvida internkablage ska vara skärmat. :)

EDIT: Vet att det finns lika många åsikter om kablar som det finns folk på planeten, vill helst inte bli indragen i den evighetsdebatten...men åsikter är såklart välkomna :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det jag inte förstår är hur ljudet ska bli bättre av 20cm silverkabel i serie med 35mikrometer tjock koppar på kretskortet :p Nåväl, du gör som du vill ;)
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Har själv samma resonemang med strömkabel, men med signalkabel har jag faktiskt hört skillnad. INTE i direkt blindtest för det har jag aldrig gjort något. Sen har jag inte hört "bra" strömkabel, det kanske låter bättre...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Förlåt, men sånt där är rent psykoakustiskt och inget som har någon elektronisk eller hörbar skillnad.

Annars påstår man ju att speciella kablar plockar fram detaljer i ljudet som inte finns i ljud-datan (inspelningen),
eftersom ingen vettig studio skulle få för sig att köra med speciella nätkablar eller silverkablar....

Det är lika omöjligt som när de i CSI plockar fram en pixlig webkamerabild och gör den superdetaljerad.

Man kan *inte* få fram något som inte finns i orginalet.
De som säger att "superkablar" kan detta får hemskt gärna förklara hur det är möjligt.

Det finns ett enkelt test som kommer fram till sanningen med samma säkerhet som att -1 + 1 = 0.

1) Man gör två inspelningar av utgången på DAC'en. En med vanliga kopparkablar. En med silverkablar.
2) Man fasvänder den ena inspelningen och tidsynkar dem. Sedan slår man ihop ljudfilerna till 1st.
3) Är det ingen skillnad så blir den nya ljudfilen fullständigt tyst. Alla samplebitar visar "0".

För ett antal år sedan var det någon som påstod liknande grejer fast med CD-läsare.
Jag kopierade rådatan via CD-läsarna digitalt och gjorde samma fasvändning. Alla samplebitar var "0".
Det finns en tråd om det nånstans.

Jag förstår inte varför en del envisas med "superkablar" när det gäller musik.
Jag menar, de skulle aldrig göra det om det hade gällt någon annan elektronik...
Inspelning eller uppspelning av musik är inget hokuspokus!

Jag var bara tvungen att få ur mig detta och kommer inte förstöra din tråd med någon fortsatt diskussion.
Däremot förstår jag nu varför det var så enormt mycket komponenter för att vara en DAC
och mitt intresse sjönk dessvärre en del. Men det är ju inget personligt. Alla kan inte vara lika. :)
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

Varför sjönk intresset om jag får vara nyfiken?
Antalet komponenter?
mayday
Kontakt:

Inlägg av mayday »

För att sätta punkt på kabeldebatten...det kan mkt väl hända att jag inbillar mig att det blir bättre hos mig med min anläggning med vissa kablar, men även om det är inbillning så ändrar det ju inte faktumet att jag tycker att det blev bättre :)

Alla är vi som sagt olika och tur är väl det, vore trist om alla tyckte samma om allt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

När det gäller elektronik ska man inte tycka allt för mycket. Du har hela kretsteorin att luta dig tillbaka till för att räkna på vad som är bäst. Räcker inte kretsteorin till får man luta sig mot fysiken och där tar det nog slut.

Enligt mig finns det ingen kabeldebatt, denna existerar bara på Hifi-forum där de flesta medlemmarna är väldigt dåligt pålästa. För den som är villig att räkna lite kan man lätt inse att kretsen runt om kabeln har en stor påverkan. Den största boven i småsignalöverföringar inom audio är helt enkelt kapacitivkopping samt frekvensberoende. Har man dåliga impedanser blir till och med världens bäst skärmade kabel dåligt. Har man konstruerat impedanserna bra kommer flatkabel fungera utmärkt.

Tyvärr är detta som bidrar till mitt saknade intresse. Jag skulle hellre sätt ett eller flera scheman och en diskussion hur TDA1541A fungerar jämfört med andra vanliga typer. Ytterligare skulle man kunna gå vidare till varför omvandlaren låter bra/skönt/härligt. Är det Interpolationsfiltret som färgar ljudet?... Osv.

Men ta inte åt dig att de tråkiga kommentarerna utan ta det som ett tips. Jag själv ser framemot fler trevliga audiotrådar då vi snart är ett bra gäng audiointresserade här på forumet. :tumupp:
Skriv svar