Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Berätta om dina pågående projekt.
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Tjena.

Jag håller på med ett litet projekt där jag renoverar en -97 Renault Clio Electric.
Jag har en motorstyrning som skall lagas och uppgraderas.

Det är en MosFet baserad SepEx styrning som behöver en ny "powersection".
Orginalet blev lite skadad då jag försökte att bonn-trimma den lite :(

Det jag nu behöver lite tips på är var man kan få någon att replikera det kretskort som har lite skador. Helst med lite tjockare banor så att jag kan plocka lite mer ström ur den. Motorstyrningen är specad till 280 A peak och 180 A kont. Jag skulle vilja komma upp i 500A peak och ca 250 Kont.

Jag kommer att använda totalt 24st MosFet. 12st per bank (en drivbank och en regenererande bank)
Det kommer att vara dessa :
http://search.digikey.com/us/en/product ... ND/1982963


Har fått inspiration från detta projekt.
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Open_ReVolt

Så lite frågor:
1. finns det någon firma som för en skälig kostnad kan kopiera kretskortet för powerdelen och beefa upp banorna lite ?

2. Vilka kondingar skall jag använda. Film eller Elyt ?
(open revolt använder dessa:
http://search.digikey.com/us/en/product ... -ND/483220 )

Kortet är 110mm x 240mm dubbelsidigt.

Mvh
/Per
ps Jag skall lägga upp lite bilder senare.
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Här kommer lite bilder.
IMG_0640_small.JPG
IMG_0645_small.JPG
IMG_0658_small.JPG
IMG_0828.jpg

Som sagt så har jag ingen gerber för detta kortet.

Finns det något av alla PCB program som kan ta två bilder och göra en Gerber för tvåsidigt kort av ?

Jag har scannat kortet med ganska hög upplösning.

Mvh
/Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46936
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av TomasL »

Tanka ned EDWIN, så har du 15 dagar på dig att fixa det, såvida du inte köper NC-varianten.
EDWIN importerar bilder, så du kan reversa det.
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Skall kolla upp det.
Tack för tipset.

Mvh
/Per
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av Andy »

Ursäkta frågan men hur "bonn-trimmar" du ett effektsteg till en elbil? :)
Eller rättare sagt; hur försökte du "bonn-trimma" din elbil?
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Det sitter en mätshunt för strömmen som jag dubblade.
Dvs halverade spänningsfallet över.

Hade lika gärna kunnat göra en spänningsdelare för strömmätningen.

Original sitter det IXTH50n20 trissor där 12st per bank. dvs max teoretisk ström 600A vid korrekt kylning.
Det fungerade inte riktigt.
Nu sätter jag i IRFP4668PBF som skall klara av 130A max.

Men som sagt PCBn måste fixas till lite också.

Håller på att försöka få inlite grejjor i EDWin nu.

/Per
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Tjena !

Länge sedan jag var här senast.

Men jag tänkte uppdatera lite om min ombyggnad/rep av motorstyrningen.

Jag fick kontakt med en lokal snubbe som jag kände lite sedan innan som gör en del elektronikdesign jobb.
Han hade inte jobbat med högeffektprylar innan men vi gjorde helt enkelt så att vi i stort sett kopierade det gamla kortet men försökte snygga till banor och avstånd lite, samt försökte att biffa upp alla ledare det som gick på kortet. Sedan var kortet orginal i 105um och vi hittade en firma som kunde göra 210um så det blev det.

Jag lödde ihop allt med nya komponenter (nya trissor, elytkondingar och filmkondingar).
Sedan har jag kört med det i orginal effektläge sedan juli 2012.

Har inte tordats trimma något ännu, har lite svårt att bänktesta motorstyrningen, och det är ett jävla meck att ha med sig scopet ut i bilen och WOT testa grejjorna samtidigt som man skall kolla scopet.

Korten, nya överst.
Photo 2012-05-21 22 12 41.jpg

Början !
IMG_0943.JPG

Trissor
IMG_0944.JPG

Kylblocken/ledareblocken där att trissorna skall skruvas fast är isolerade från det undre kylblocket.
IMG_0945.JPG

Med isolering
IMG_0946.JPG

Powerkort färdiglodat
IMG_0948.JPG

Monterat på kyldelen.
IMG_0951.JPG

Lite mer uppdateringar kommer.
Mvh
Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av rysshack.se »

Vilken temperatur ligger transistorerna på när arbetstemp uppnåtts, och du maxbelastar dem?

Inte omöjligt att du kan få ut rätt många ampere till ur dem om du får ned temperaturen.

Om jag ser rätt, så sitter det luftkylning där.
Du skulle haft dit vattenkylning.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av rysshack.se »

Ahh, tittade inte så noga, trodde det var transistorerna som hade smällt, det ser ju ut som benen brunnit av......
Kul projekt!
Var står denna ?
Skulle vara kul och kika hur det var uppbyggt!
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: Reparation och uppgradering av motorstyrning.

Inlägg av pm_dawn »

Tempen vet jag inte.
Har ingen bra flir att kolla med. Det sitter en tempprob i varje Ledarblock (de små gängade hålen).
Tempen är nog helt avgörande.

Men jag vet inte vilken tempdel som dödar trissor om det är switching förlusterna, Rds förlusterna eller om det blir linjärt läge för lång tid vid switchning.

Det jag tror hände första gången var att vissa trissor lade av och då poppade benen på de övriga som fanns kvar då strömmen över dessa snabbt steg.
Ingen vacker syn när jag öppnade den första gången.

Bilen finns i Östersund, Jämtland.
Men jag har en bekant i Södra Sandby som har en och som fått ett Powerkort av mig och han funderade lite på att göra en trimmad Motorstyrning till sin bil.
Han är lite mer kunnig på Motorstyret på REnault Clio än vad jag är. Han ha säkert lagat tjugo -trettio. Dessutom har han ännu fetare LiFePo4 batterier i sin bil.
200ah och 155 v tror jag ungefär. dvs ca 30kwh. Batterierna lär utan att tjafsa klicka ur sig 500-600A kontinuerligt......

Vätskekylning vore ju helt klart att föredra. och det skulle inte vara några problem att fräsa ned den stora kylflänsen lite tunnare och montera ett vätskeblock under.

Jag tror att 400-500A skulle vara görbart med lite scopning.
Men jag skulle behöva en testbänk att köra den i.

Mvh
/Per
Skriv svar