UltraLjudsKniv

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony

UltraLjudsKniv

Inlägg av choppertony »

Detta är ingen id'e som jag själv har nytta av. Men tänkte att kanske någon annan fick upp ett nytt spår på sin
ide'. Men jag vill gärna höra hur tankarna flödar om ni får fram en Ide' runt detta. Ca 10 år sedan så var jag på ett företag ock såg
en robot som skar upp plast med en kniv. Mellan roboten och kniven satt något som skapade ultraljud? Ljudet förstärktes via något
som skulle kunna förklaras som en stämgaffel. Sedan skal kniven som lätt som en plätt genom fuskläder(plast)
Samma system användes då 2 plastbitar skulle sammanfogas. Nästan som en punktsvets men i stället för el var det vibrationer
som gjorde materialen varma.
Hur skapar man ultraljud. och hur förstärker man det så pass så att plast smälter.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: UltraLjudsKniv

Inlägg av Walle »

Detta är rätt intressant! Jag har testat en sån där ultraljudssvets för ett par månader sen, det var som magi! ;) Kände lite på den (inte på spetsen dock!) och man kände mycket tydligt när den var på eller inte. Materialet (aluminium i detta fallet) blev liksom nästan helt friktionslöst när den var igång.

Som jag förstår det så är det ganska komplicerat att konstruera produkter som använder ultraljud dock, då de delar som vibrerar måste resonera i rätt frekvenser. Spetsen till ultraljudssvetsen (en klump med lite större diameter, typ 40 mm, som går ner till en slags spets) ska t.ex. vara extremt svår att "kopiera" och få att fungera.

Vet någon mer om detta ämne är jag grymt intresserad! :)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag skulle kolla på den forskning som gillette gjort, de har en vibrerande rakhyvel som ska skära av skägget snabbare.
Forskningen bakom var bra mycket mer avancerad än den vibrator som sitter i nu.

Tror inte heller det är lika noga vid skärning som vid svetsning med exakt rätt frekvens.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns kommersiella plastsvetsar med ultraljud men jag har inte sett något DIY-projekt, jag är också intresserad av tekniken.
Det ska tydligen gå att göra med glas också.
Att generera ultraljud är inte så svårt, det går ju i dom där dimgeneratorerna och i ultraljudstvättar för 1000:- på biltema men vilka effekter och vilken fokusering som behövs hittar jag inte någon info om.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon som ids räkna på det?
Borde inte vara oöverstigligt. Och vore perfekt att plastsvetsa lådor till elektronik med.. ;)

Använder inte golvmattesvetsare sådan?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Av egen erfarenhet vet jag att ultraljudssvetsning av elektronikkapslingar kräver en kapsel som är gjord för det och bra koll på parametrarna för svetsen. Annars skakar man av komponentbenen där de är bockade...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte man bygger boxen först och sedan monterar in elektroniken.. ;)
pickitup

Inlägg av pickitup »

Här är en DIY ultraljudssvets: http://hackaday.com/2012/01/20/diy-ultr ... c-welding/

/Pickitup
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

DIY? Han har ju köpt en färdig och monterat den i ett stativ bara?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Helt värdelös artikel, det står inte ens ett inköpsställe!
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Tycker den här är ballare: http://hackaday.com/2012/01/30/powering ... ransducer/
Ultraljudsborrning i glas: http://www.imajeenyus.com/workshop/2011 ... ndex.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasonic ... ller/corer

Tror det är bästa sättet, köpa något färdigt på Ebay eller liknande. Annars måste man köpa piezoelement som kan bli rätt dyra eftersom man måste ha måååånga för att få någon kraft med dom..
choppertony

Inlägg av choppertony »

Vi var på en firma i köpenhamn som tog fram sådan utrustning och tittade på olika sådana maskiner. Men det är så många år sedan nu så jag kommer inte ihåg vad firman hette.
Men det var inga billiga grejor.

Det finns väl inte så många olika snabba metoder att ta till om man skall svetsa ihop plastbitar . Är plastdelarna runda så borde man kunna friktions-svetsa ihop dom genom att snabbt
rotera dem mot varandar, Stanna rotationen samtidigt som man pressa dem mot varandra med ett visst tryck.

Så kan man till och med svatsa ihop stål.. Vet till och med att vi lämnade in ett patent som jag senare blev snuvad på där man svetsade ihop rostfritt och koppar på det sättet. Inget man gör på så många olika sätt tror jag :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det verkar inte vara så svårt att bygga bara man är hyfsad på att svarva, man behöver göra ett horn till högtalaren:
Här finns allt, inkl inställningsprocedur, inköpsställen, scheman på drivare och tips!
http://www.imajeenyus.com/electronics/2 ... ndex.shtml
choppertony

Inlägg av choppertony »

Den länken får man spara :) Tackar!
choppertony

Inlägg av choppertony »

Nu väcker jag länken till liv igen Jag skär mattor (sega) med mattkniv var dag. funderar på att bygga en maskin som skär dem åt mig.
Jag har funderat lite om man kan få hjälp av vibrationer att skära lättare. Jag vet ju att det funkar. Men vill göra det så billigt som möjligt. Frågan är. Hur snabba/slöa vibrationer kan man använda för att ha nytta av dem. vad finns det för små motorer med väldigt högt varv som man vågar sätta i obalans . ? eller vad har ni för förslag att få ett rakblad att vibrera i för att skära i 5 mm seg matta ?

Jag vet. uttrycket seg matta är ganska flummigt. man använder den till tätskikt om det säger något mera.
Skriv svar