Bygge av plasmaskärbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Asp

Bygge av plasmaskärbord

Inlägg av Asp »

Hej!

Håller på att bygga ett cnc-plasmaskärbord. Som så många andra vill jag har möjlighet att köra enklare fräs/gravyrjobb i den. P.g.a. av detta vill jag ha drift på bägge sidorna av portalen för att säkerställa att det inte flexar/vrider sig.

Detta ger mig lite olika möjligheter.

1. En stegmotor på vardera sida.
Ganska lätt att implementera mekaniskt. Borde ge minimalt med glapp då jag kan montera den i relativt direkt anslutning till kugghjulet som går på kuggstången.
Jag är så sjukt skeptisk till all form av elektronik, haha. :D Kommer jag kunna få det att lira? Om en motor tappar steg, sliter det ju som fasen i portalen. Min oro är kanske obefogad?

2. En stegmotor av dubbel storlek.
En större stegmotor och en genomgående axel i portalen som via tandremmar driver ett kugghjul på kuggstången(på bägge sidor). Lite mer jobb att bygga. Hur mycket glapp blir det med tandremmar i två steg? Kanske inte spelar nån roll? Säkerställer ju perfekt synkad drift av bägge sidorna iaf.

3. Servo ist för stegmotor enligt punkt 2.
Kan jag köra servo på x-led med den genomgående axeln och stegmotorer på y och z? Har jag något att vinna på detta? Storpojkarna verkar ju köra med servo, måste ju finnas en anledning? Iom att jag har den genomgående axeln med anslutande tandremmar så har jag alla möjligheter i världen att ändra utväxling. Upp till 1:40 ska inte vara några problem att lösa.

Vilka erfarenheter har ni av ovan, framför allt ang. dubbla motorer på samma led? Jag gör hellre rätt från början än att dras med ett långvarit rackel. Kostar det lite mer må så vara. Hatar elstrul. :D

Fasen, jag kastar in en fråga om stegmotorer till nu när jag ändå håller på. Om en stegmotor har 200 steg på varvet, så kan man vad jag förstår även köra halvsteg? dvs 400 steg på varvet? Vid snabbtransport så behöver man ju inte så hög upplösning med risk för tappade steg, finns det programvara som kör helsteg vid högre farter? Eller har jag fattat allt fel som vanligt?

Finns intresse kan jag lägga upp lite bilder här från bygget?

//Jonathan
Användarvisningsbild
säter

Re: Bygge av plasmaskärbord

Inlägg av säter »

Fixar inte Gecko's drivare det automatiskt?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo flera av geckos senaste drivare kör Auto-Morphing mellan hel och microsteg:

http://www.geckodrive.com/ark-2/support ... =15&id=113
Asp

Inlägg av Asp »

Ok. Lysande :)

Kan jag förlita mig på att microsteg kan användas för positionering eller är det bara för att få en mjukare gång? Jag har inga höga krav på precision, men iaf +-0.1mm skulle vara önskvärt.

Finns det någon bra sammanställning av stegmotorfakta, de flesta länkar jag hittat genom sökfunktionen är döda. Finns det på svenska är det ett stort plus.
Skriv svar