Hejsan
Har byggt ett litet ljussystem hemma med en dimbar drivare och några RGB-LED:s. Detta skall iaf bli små "mysbelysnings-armaturer" till skrivbordet. Tanken var att dessa skulle kunna styras med hjälp av en PIR-det., vidare till ett relä och sedan fram till LED:arna.
Nu till frågorna
Hur smart måste PIR-det./systemet vara för att det inte skall slockna så fort man inte rör på sig? Oftast så sitter jag ju rätt still framför skrivbordet men detta kanske kan lösas med någon timerfunktion? Är det ens PIR-det. jag är ute efter?
Jag skulle vilja ha att LED-ljuset dimmas försiktigt upp/ner när PIR-det. ger utslag/inte utslag och inte att det är hastigt on/off om ni förstår. Finns det någon slags mjukstartare till LED-belysning eller kanske tips på någon komponent som skulle funka?
mvh
Mjukstarta LED
- Klas-Kenny
Re: Mjukstarta LED
Att mjukstarta/stoppa lysdioder är väldigt enkelt.
Bara att montera en transistor i serie med lysdioderna, sen en kondensator mellan två motstånd till basen, och "andra" benet på det ena motståndet till matningen.
Sen får du dimensionera motstånd och kondensator så att transistorn bottnar när den är helt påslagen, samt att den ger lagom dimning.
Bara att montera en transistor i serie med lysdioderna, sen en kondensator mellan två motstånd till basen, och "andra" benet på det ena motståndet till matningen.
Sen får du dimensionera motstånd och kondensator så att transistorn bottnar när den är helt påslagen, samt att den ger lagom dimning.
Re: Mjukstarta LED
Okej tack svaret, du kan inte ge en liten fingervisning angående dimensionerna?
LED-drivaren ger en konstantutström på 0.35A och utspänning på 12V
ps. Fungerar en TIP31C transistor? Hittade en liggande
Edit: Glömde förklara att den generella dimningen görs separat genom att mata driv-donets "dimingång" med 0-5 V, via med en potentiometer. Så det som behövs är en stegring/sänkning av ljusstyrkan vid on/off men jag vill helst inte sänka ljusstyrkan i onödan om det är möjligt.
LED-drivaren ger en konstantutström på 0.35A och utspänning på 12V
ps. Fungerar en TIP31C transistor? Hittade en liggande

Edit: Glömde förklara att den generella dimningen görs separat genom att mata driv-donets "dimingång" med 0-5 V, via med en potentiometer. Så det som behövs är en stegring/sänkning av ljusstyrkan vid on/off men jag vill helst inte sänka ljusstyrkan i onödan om det är möjligt.