Kretskort till elvisp, produktionsmetoder

NaPalm

Kretskort till elvisp, produktionsmetoder

Inlägg av NaPalm »

Jag håller på med ett projektarbete där vi ska analysera en elvisp, vilka metoder som används vid produktionen och varför. Jag har hand om elektroniken. Nu har jag fastnat på vad för slags metod som används vid "placeringen" av komponenterna, om både de ytmonterade och hålmonterade är placerade manuellt för hand eller om det har gjort automatiskt. Så här ser kretskortet ut:
Bild
Bild

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
zeus

Re: Kretskort till elvisp, produktionsmetoder

Inlägg av zeus »

Det är med största sannolikhet gjort automatiskt.

Hålmonterade komponenter kan sitta fast olödda uppochner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det kan ytmonterade också.
Men troligtvis maskinmonterat, ialla fall de ytmonterade komponenterna.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ja, såklart. :)
Nu tänkte jag mest på att de hålmonterade komponenterna verkade ha böjda ben allihopa.

Någon som vet om den där lösningen för fartregleringen är vanlig? Alltid trott att det var någon typ av TRIAC däri.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Dispenserar lite lim på kortets baksida (lödsidan) sedan monteras ytmonterade komp dit utan lodpasta. Hålmonterade komp monteras från kompsida. Sedan flussas det och våglöds alltihop.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Hur gör man hålen i korten som helt verkar sakna hörnradie? Stans?
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

zeus skrev:Ja, såklart. :)
Nu tänkte jag mest på att de hålmonterade komponenterna verkade ha böjda ben allihopa.

Någon som vet om den där lösningen för fartregleringen är vanlig? Alltid trott att det var någon typ av TRIAC däri.
Kan inte DPak:en vara en TRIAC då? ;)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ah, hur missade jag att det var en pot! :humm:

Ska inte förstöra tråden mer, men jag tror jag fattar nu.
Triac och så fler nivåer med blecken?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Med bockade hålmonterade komponenter så är det sannorlikt att dessa är maskinellt
monterade.

Ytmonterat är limmat och därefter våglödat tillsammans med det hålmonoterade

Korten är frästa.

Swech
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det ser absolut inte fräst ut (annat än krypavståndsökningsspåret och hålet). Korten är stansade i två moment först utfasningarna i kortkonturen på obestyckade kort sen bestyckning och testning därefter utstansning av lösa kort vilket kommer sist. Sen ditlödning av kablar och montering av mekaniska komponenter.

Det förefaller vara en klassisk fasvinkelstyrning, vilket är lite förvånande då jag inte trodde att det var tillåtet längre p.g.a. elmiljökraven som skärpt avsevärt på apparater >20W

Men vilket fabrikat på elvisp är det, min steglösa Philips börjar ge upp och jag har inte hittat någon steglös ersättare?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag tippar fortfarande på fräst, V cut. Stor karta som bryts loss.

Swech
xxargs

Inlägg av xxargs »

limpan4all skrev:
Det förefaller vara en klassisk fasvinkelstyrning, vilket är lite förvånande då jag inte trodde att det var tillåtet längre p.g.a. elmiljökraven som skärpt avsevärt på apparater >20W
I vilket avseende har dessa skärps och när - tänker på steglöst reglerbara dremmeln som också kör med fasvinkelstyrning, pot eller processorstyrd och dessa är avsevärt högre än 20 Watt i effekt. motorns inbyggda induktans kanske hjälper upp det hela lite...

om jag tolkade kretskortet rätt så verkar det vara en diskret likriktarbrygga och istället för triac så är det kanske tyristorstyrt - universalmotorer går på både växelström och likström så där spelar det ingen roll.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tyristor + 4 dioder är i volym billigare än en triac med fyrkvadrantstyrning.
En bild på kortkanten torde enkelt avgöra om den är stansad eller V-cut fräst.

Vet inte exakt när kravet på effektfaktor kom in i standarderna, men jag har för mig att EU var inblandat och att kraven även kommer att gälla under 20W ev ner till 10W i närtid. Sen så vart jag osäker om det var just 20W eller 30W som var gränsen. Men det har nämnts när jag har provat utrustning att det är detta som är orsaken att det inte finns lågenergilampor över 25W då dom inte skulle klara det kravet med nuvarande designlösningar.
NaPalm

Inlägg av NaPalm »

Tack för alla givande svar!
Kretskortet kommer från en Bosch MFQ4020, vi har även tagit isär och jämfört kretskortet från en tre år gammal, billigare elvisp, en bosch MFQ3520. Kretskortet från den billigare elvispen ser exakt likadan ut som den dubbelt så dyra och modernare MFQ4020!
Min gissning var också att de ytmonterade är limmade och sedan är både de yt/hålmonterade våglödda. Det verkar va den smidigaste metoden. Här är en bild sett från sidan så kanten kan ses:
Bild
Kablar och liknande komponenter är monterade för hand antar jag?
Hur tror ni mönstret är skapat? fotoresist? Svårt att hitta nån vettig information om hur kretskort är producerade kommersiellt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Mönsterkorten är skapade med fotoresist metoden osv det är billigast. Att urtaget är stansat är otvetydigt annars så skulle det inte vara 90 graders innerhörn. Kortkanten ser ut att vara stansad också men kan vara V-cut fräst med osymmetriska knivar/fräsar )normalt ligger den kvarvarande strängen i mitten men häs ser den ut att ligga kraftigt förskjuten mot undersidan..
Skriv svar