Timerstyrd draglucka

Berätta om dina pågående projekt.
sarrow

Timerstyrd draglucka

Inlägg av sarrow »

Har fått tag i ett tidrelä från en kille på jobbet som jag tänkte andvända till stängning av dragluckan på min vedförugn när det har brunnit ut. Tänkte jag skulle ställa tiden på ca 40 min då jag vet att luckan aldrig är öppen längre än så. När det då har brunnit ut och temperaturen ärpåväg ner så ska strömmen brytas och luckan stängas av denna mojäng så inte det drar kall luft igenom pannan.
Hittar ingen info om detta relä så vore tacksam om nån kunde förklara med hjälp av bilderna hur man ska koppla.

Som sagt så fort den får en signal så ska den börja räkna och så länge den har ström ska den vara dragen tills dess tiden nått 45 min.
Vet inte vad det är för tidsspann på denna komponent heller ??
Nån som har nåt tips ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Timer styrd draglucka

Inlägg av Perkla »

Varför inte bara använda den inbyggda funktionen som finns på dom flesta pannor som är vedeldade som stänger och öppnar i förhållande till temperatur ?
sarrow

Re: Timer styrd draglucka

Inlägg av sarrow »

Jag andvänder ju den till att öpnna och stänga när det finns ved i vedförugnen men när det brunnit ut så måste ju luckan få signal att stänga
sarrow

Re: Timerstyrd draglucka

Inlägg av sarrow »

Ingen som har några tips var jag hittar info om denna komponent ?? Eller har några idéer ?
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Timerstyrd draglucka

Inlägg av CPMS »

Har för mig det finns sådana luckutlösare till vedpannor som är helt mekaniska men dom stänger dragluckan när panntempen går ner så det kanske är lite för sent för dig.

Kolla isåfall med en CTC-återförsäljare för dom har/hade en med magnet som krokade lös kedjan.

Utan datablad kan det vara svårt att komma på hur din timer fungerar, kanske lättare att köpa en ny från E-Bay. :)
Skriv svar