Eagle: göra ledning som sedan går att tex plätera?
Eagle: göra ledning som sedan går att tex plätera?
Vill dra en vanlig ledning (wire) som sedan skall kunna pläteras alltså således vara bar utan isolering på eller dylikt men får inte ihop hur jag skall göra detta? Någon som har koll?
Google snackade bara skit om silkscreeen.
Google snackade bara skit om silkscreeen.
Re: Eagle: göra ledning som sedan går att tex plätera?
Det får nog lösas manuellt av tillverkaren.
Varför plätera, behöver du tjockare koppar, eller?
Varför plätera, behöver du tjockare koppar, eller?
Gah..
Gäller att ha ögonen med sig...Stod ju Eagle i rubriken...
Rita polygon i lagret tStop eller bStop (top/bottom) över ledaren.
Kanske finns smartare sätt men detta funkar iallafall.
Gäller att ha ögonen med sig...Stod ju Eagle i rubriken...
Rita polygon i lagret tStop eller bStop (top/bottom) över ledaren.
Kanske finns smartare sätt men detta funkar iallafall.
Visst fasen så kan man ju göra, tackar! 
TomasL: I detta fall är det för att text skall bli guldpläterat så det syns bättre då bokstäverna bara är 18 mil höga.

TomasL: I detta fall är det för att text skall bli guldpläterat så det syns bättre då bokstäverna bara är 18 mil höga.
Det blev ingen grå streckad yta att göra på det viset varken i tStop eller bStop utan det blir istället precis som om man lägger ut ett jordplan som ju har med topp och bottenlagren att göra även om dessa var avstängda. Vill förstås vara säker på att det blir rätt och att det ligger i rätt lager innan jag skickar iväg det men det blev inget alls där.
Visade sig dock efter en hel del letande att det visst fanns ett kommando som gör precis som jag vill:
RUN copy-wire-to-solder-mask.ulp
Och det fungerade utmärkt.
Visade sig dock efter en hel del letande att det visst fanns ett kommando som gör precis som jag vill:
RUN copy-wire-to-solder-mask.ulp
Och det fungerade utmärkt.

-
För att kunna guldplättera så måste det som skall plätteras kopplas till en elektrisk anslutning under plätteringsfasen.
Så det du måste tänka på är HUR mönsterkort produceras, SEN kan du fundera på hur du åstadkommer det du vill.
Så för att göra det du vill dvs selektiv guldplättering på bokstäver. Så inför du rätt många ovanliga processteg. (nu talat jag elektrolytisk guldplättering, kemisk guldplättering är betydligt dyrare har jag för mig men enklare processmässigt).
Konsekvensen blir betydligt högre produktionskostnad, är det ett problem?
Med Eagle som programvara så känns det som om det inte är High-End produkter direkt...
Så det du måste tänka på är HUR mönsterkort produceras, SEN kan du fundera på hur du åstadkommer det du vill.
Så för att göra det du vill dvs selektiv guldplättering på bokstäver. Så inför du rätt många ovanliga processteg. (nu talat jag elektrolytisk guldplättering, kemisk guldplättering är betydligt dyrare har jag för mig men enklare processmässigt).
Konsekvensen blir betydligt högre produktionskostnad, är det ett problem?
Med Eagle som programvara så känns det som om det inte är High-End produkter direkt...
Nej det är inga high-end produkter det är enbart en grej till mig själv.
Jo jag vet mycket väl hur kretkortsframställning, plätering och elektrolys m.m. fungerar och blir det inte pläterat så är det inte hela världen det fungerar även helt ok med bar koppar med lödtenn på så det inte korroderar men frågan var mer att veta hur man kunde ändra lödmasken som jag fått svar på.
Jo jag vet mycket väl hur kretkortsframställning, plätering och elektrolys m.m. fungerar och blir det inte pläterat så är det inte hela världen det fungerar även helt ok med bar koppar med lödtenn på så det inte korroderar men frågan var mer att veta hur man kunde ändra lödmasken som jag fått svar på.
Då måste ju jag komma med en dum fråga apropå det som limpan sa. Vad är det för skillnad på att plätera en "avtäckt" ledare som i det här fallet eller text som limpan nämnde och de vanliga "paddarna" (Swengelska, weee!) som ändå pläteras? Jag beställde guldplätering när jag beställde från pcbwing senast och det kostade inte många korvören extra.
-
De enklaste guldplätteringar man kan göra är att bara stoppa ned ett "koppar" kort i en guldlösning, det blir inte många um tjockt men ser "guld" ut. Görs ibland för att förbättra lödbarheten. Men den är mekaniskt inte särskilt stabil alls. Guldet löser sig i tennet under lödningen...
Ah ok, det låter ju smidigt och med tanke på priset jag betalade så var det väl troligtvis just den metoden som användes på mina kort. Men det ser i alla fall fint ut och det var lättlött så he dug fint åt meg