IR penna till wiimote

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
KaptenDavidsson

IR penna till wiimote

Inlägg av KaptenDavidsson »

Hej alla!
I helgen byggde jag en Windows 8 app med en massa touch och sånt och nu skulle jag vilja dema den på kontorets projektor. Eftersom en projektorduk inte är en touch screen så tänkte jag använda en wiimote och den här: http://johnnylee.net/projects/wii/

Det som saknas är en ir-penna och här har jag lite frågor eftersom jag inte är helt hemma på sånt här. Jag traskade iväg till Kjell&Co och köpte ett paket Kemo infrared-led 5mm S081. På förpackningen står det 1.35 V samt 100mA. Jag behövde också en ask med strömbrytare för batterierna men denna tog endast 2 st AA batterier på 1.5 V. Det var hundra år sen jag läste ellära men jag fick snabbt ta fram ohms lag och gjorde följande uträkning:
Rdiod = 1.35/0.1 = 13.5 Ohm.
R2 = 1.5 Ohm
Det minsta de hade var förstås bara 16 Ohms resistorer så jag köpte ett paket av såna istället. Jag antar att det jag undrar är:
  • 1. Ska jag använda resistorn? Det borde bli 0.69 V på dioden då. Riskerar jag att bränna dioden om jag inte använder resistorn?
    2. Finns det någon risk att jag skadar ögonen när jag leker runt så här med infraröda dioder? Effekten borde väl ligga på 1.35^2/13.5 = 0.135 W.
    3. Jag köpte även 1 m sladd för en tia. Tänkte klippa den i mindre bitar samt skrapa av isoleringen i ändarna och vira dem runt dioder och resistorn. Sen tänkte jag isolera med tejp. Är det rätt eller finns det någon brandrisk?
Tack!
Nerre

Re: IR penna till wiimote

Inlägg av Nerre »

Dioden är ingen resistans, den har ett spänningsfall och skall drivas med en viss ström.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod#In ... _lysdioder

Om jag räknar rätt ska du ha 16.5 ohm till din diod, så 16 ohm blir säkert bra.
KaptenDavidsson

Tack för snabbt svar.

Vilken tur att jag lyckades köpa rätt trots allt :)

Då kopplar jag in den ikväll, men vill bara höra för säkerhets skull, det är ingen fara med ögonen väl?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan jag inte svara på, jag har ingen koll på gränsvärden för olika våglängder.
KaptenDavidsson

Tänkte bara berätta hur det gick:
Det funkade, men under förväntan tyvärr.

1. Jag tror att dioden är lite för svag, så fort man var mer än 3 meter bort från wiimoten så såg den inte min irpenna.
2. Man måste vara väldigt noggrann med var man ställer sin wiimote. Om den inte ser hela irdioden hela tiden är det kass. Tror man behöver ett mikrofonstativ eller liknande för att få det att funka bra.
3. Johnny Lees projekt som jag länkade till funkar inte på 64-bitars Windows, det finns dock andra liknande projekt som gör det, men de kostar.

Men oavsett det var det kul och relativt enkelt.
Skriv svar