Tips på Linux dist. för 200MHz / 64MB och uppåt
Tips på Linux dist. för 200MHz / 64MB och uppåt
Har ett gäng gamla datorer som jag tycker förtjänar bättre öde än att möta ödet i återvinningen.
En del är laptops som nog skulle gå att köra surf på och göra enklare saker som ordbehandling och spela lite mp3.
Win XP är oftast way off för små datorer med specen ovan. (200MHz -1GHz med 64Mb till 512Mb) så Linux vore trevligt.
Ett trevligt GUI och hyfsat enkelt så att oerfarna användare kan använda det vore bra.
Några bra tips?
Puppy
Damn Small Linux
Zenwalk
Slax
En del är laptops som nog skulle gå att köra surf på och göra enklare saker som ordbehandling och spela lite mp3.
Win XP är oftast way off för små datorer med specen ovan. (200MHz -1GHz med 64Mb till 512Mb) så Linux vore trevligt.
Ett trevligt GUI och hyfsat enkelt så att oerfarna användare kan använda det vore bra.
Några bra tips?
Puppy
Damn Small Linux
Zenwalk
Slax
Re: Tips på Linux dist. för 200MHz / 64Mb och uppåt.
Ska man använda grafisk gränssnitt med fönsterhanterare tror jag faktiskt en äldre version av Windows är snabbast. X11 har aldrig varit speciellt snabbt i jämförelse med Macintosh eller Windows tyvärr.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Tips på Linux dist. för 200MHz / 64Mb och uppåt.
Det brukar allt fungera bra. Tinycore är ett annat exempel på dist att använda. En gammal Windows skulle jag aldrig använda, möjligtvis om datorn aldrig ens skulle komma i närheten av en internetuppkoppling.
Re: Tips på Linux dist. för 200MHz / 64MB och uppåt
FreeBSD v2 fungerar utmärkt 
Hoppas det är 64 MByte och inte 64 Mbit som avses (8 MByte).

Hoppas det är 64 MByte och inte 64 Mbit som avses (8 MByte).
Även om TS önskar Linux så vill jag ändå tipsa om äldre Windows, framförallt Win98 men även Win2000.
Win98 är stabilt och innehåller inte så mycket tjänster som svarar på internetanrop "utifrån".
Jag har kört Win98 på flera datorer och de kunde gå flera månader i stöten utan problem.
Jag minns inte exakt, men kanske runt 2008 eller så stängde jag av den sista Win98-datorn.
Då körde jag internetsurf, programmering, mp3-musik, bokföring, delade filer, mappar och skrivare m.m.
Jag har idag en Dell-laptop, 233MHZ-nånting, kvar i verkstaden med Win-2000. Funkar utmärkt för MP3, Spotify och lite internetsurf.
Och jag kan även nå diverse handböcker och scheman m.m. som ligger utdelade på "huvuddatorn" inomhus.
Win-2000 är lite tungt för laptopen, så jag borde byta tillbaka till Win98, men jag vet inte om Spotify kör på Win98.
En laptop är utmärkt att ha i verkstaden/garaget tack vare batteriet och laddaren ikopplad. Även om säkringarna går och strömmen är allt annat än ren p.g.a. svets, vrålapor, svarv och andra maskiner, så fixar laptopens laddare och batteri detta. Och det duger bra med gamla dåliga batterier med endast några minuters drifttid kvar.
Win98 är stabilt och innehåller inte så mycket tjänster som svarar på internetanrop "utifrån".
Jag har kört Win98 på flera datorer och de kunde gå flera månader i stöten utan problem.
Jag minns inte exakt, men kanske runt 2008 eller så stängde jag av den sista Win98-datorn.
Då körde jag internetsurf, programmering, mp3-musik, bokföring, delade filer, mappar och skrivare m.m.
Jag har idag en Dell-laptop, 233MHZ-nånting, kvar i verkstaden med Win-2000. Funkar utmärkt för MP3, Spotify och lite internetsurf.
Och jag kan även nå diverse handböcker och scheman m.m. som ligger utdelade på "huvuddatorn" inomhus.
Win-2000 är lite tungt för laptopen, så jag borde byta tillbaka till Win98, men jag vet inte om Spotify kör på Win98.
En laptop är utmärkt att ha i verkstaden/garaget tack vare batteriet och laddaren ikopplad. Även om säkringarna går och strömmen är allt annat än ren p.g.a. svets, vrålapor, svarv och andra maskiner, så fixar laptopens laddare och batteri detta. Och det duger bra med gamla dåliga batterier med endast några minuters drifttid kvar.
Äldre windows kan aldrig vara ett alternativ om den ska ha Internet uppkoppling!
FreeBSD tänkte jag inte ens på det var också ett utmärkt förslag!
FreeBSD tänkte jag inte ens på det var också ett utmärkt förslag!
Sitter den bakom en NAT-router (vilket väl säkert 90% av alla datorer gör idag?) så är den ju inte direkt oskyddad.
Och det lär ju inte vara så många idag som sitter och försöker hacka Windows-burkar med exploits från Win98-tiden?
Och självklart kör man INTE Internet Explorer på en sån burk.
Problemet är ju som sagt var att X11 är skittungt.
Och det lär ju inte vara så många idag som sitter och försöker hacka Windows-burkar med exploits från Win98-tiden?
Och självklart kör man INTE Internet Explorer på en sån burk.
Problemet är ju som sagt var att X11 är skittungt.
Senast redigerad av Nerre 7 februari 2012, 14:29:39, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kanske inte tjänster som svarar, men det är ju inte enda vägen in direkt. Du kan kan Firefox 2.nånting, moderna virusprogram går inte att använda. Enda användningsområdet blir med andra ord som Honeypot, en dator som samlar på sig så mycket skräp och infektioner som möjligt. Dessvärre blir det nog snart även en nod i diverse obskyra nätverk som man verkligen inte vill vara en del av...bit96 skrev:Även om TS önskar Linux så vill jag ändå tipsa om äldre Windows, framförallt Win98 men även Win2000.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det hade nog varit bättre att ha Internet Explorer i en hyfsat färsk version än Firefox 2.x...
Alla experter rekommenderar att man håller sitt system konstant uppdaterat, bland annat för att skydda sig mot säkerhetsbrister. Att då installera ett system som inte fått några uppdateringar på över fem år är ju vansinnigt...
Alla experter rekommenderar att man håller sitt system konstant uppdaterat, bland annat för att skydda sig mot säkerhetsbrister. Att då installera ett system som inte fått några uppdateringar på över fem år är ju vansinnigt...
Jag vet inte varifrån du tar din information om att X11 är skitsegt men det stämmer inte, visst kanske om man kör KDE3 (4?) eller liknande med allt påslaget o.s.v men det behöver man inte alls göra.. med tex DSL kommer dom strippade och fina och är rena raketen i jmf med tex win98.
Jag har försökt köra X11 på gamla burkar som jag tidigare hade kört Win98 på och det var inget roligt.
Och då körde jag ingen tung skrivbordsmiljö utan simpla fönsterhanterare som BlackBox eller FluxBox.
Och då körde jag ingen tung skrivbordsmiljö utan simpla fönsterhanterare som BlackBox eller FluxBox.
Nole:
Körde du också X11 på en PC under 90-talet? Om du nu gjorde det borde du veta hur det var jämfört med Windows.
Körde du också X11 på en PC under 90-talet? Om du nu gjorde det borde du veta hur det var jämfört med Windows.
Dock är FVWM endast en fönsterhanterare. Ska det vara användarvänligt krävs en massa andra program också för att skapa en skrivbordsmiljö. Jag har själv använt FVWM under många år, självklart gillade jag inte grundutförandet och lade säkert minst en halv dag för att enbart göra FVWM snyggt. Detta gedigna datorintresse är sedan länge borta på gott och ont då man får tid över till annat.