Bygge av extra-allt dist pedal
- Electricguy
Bygge av extra-allt dist pedal
Jag blev inspirerad av Perkla här på EF som bygger effektpedaler till gitarrer.
Och eftersom jag håller på med små oljudslådor och andra konstiga ljud genererande utrustning så är jag på jakt efter en dist effekt.
Så jag kommer att bygga upp en Marshall Guv'nor dist krets och modifiera den ganska hårt för att få så många inställningsmöjligheter som möjligt.
Det hela kommer inte att byggas som en pedal då det inte kommer att användas för gitarrbruk. Utan det kommer att bli en svart låda fullpackad med rattar, omkopplare och andra saker.
Den kommer att byggas upp på labbplatta för att modifieras och experimenteras med för att få ut så mycket som möjligt av kretsen.
Så här ser orginalkretsen ut
Och eftersom jag håller på med små oljudslådor och andra konstiga ljud genererande utrustning så är jag på jakt efter en dist effekt.
Så jag kommer att bygga upp en Marshall Guv'nor dist krets och modifiera den ganska hårt för att få så många inställningsmöjligheter som möjligt.
Det hela kommer inte att byggas som en pedal då det inte kommer att användas för gitarrbruk. Utan det kommer att bli en svart låda fullpackad med rattar, omkopplare och andra saker.
Den kommer att byggas upp på labbplatta för att modifieras och experimenteras med för att få ut så mycket som möjligt av kretsen.
Så här ser orginalkretsen ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Electricguy 5 februari 2012, 23:54:50, redigerad totalt 3 gånger.
- Klas-Kenny
Re: Bygge av extra-allt dist pedal
Forbidden
You do not have permission to access this document.

Ladda upp på Forumet!
- Electricguy
- Klas-Kenny
En sån där magisk sida som låter dig se bilden OM du varit inne på ursprungssidan.
Jag letade fram bilden på sidan, vips så ser jag den även i tråden.
Jag letade fram bilden på sidan, vips så ser jag den även i tråden.

- Electricguy
- Klas-Kenny
- Electricguy
- Electricguy
Har byggt upp kretsen nu. Det jag har ändrat är att jag har använt en tonkontroll från en gammal förstärkare. Dels för att jag inte hade vettiga komponentvärden hemma och så blev det enklare så.
Jag har också börjar pilla med diverse moddar på kretsen.

Jag har också börjar pilla med diverse moddar på kretsen.

Det här ser riktigt bra ut tycker jag, tror det kommer bli kanonbra.. 

- Electricguy
Hehehe jo jag hoppas på att det kommer bli bra också. Tonkontrollen är rätt trevlig till detta. För den har ett ganska runt och mjuk ljud pga. trissor från 70-talet ungefär. Det tillsammans med en rätt hård dist blir att låta rätt nice.