Program för Experimentkorslayout?
- SeniorLemuren
Program för Experimentkorslayout?
När man vill göra en prototyp och använder sig av experimentkort med hela banor så får man ju planera rätt så bra hur man ska lägga komponenterna och var man ska skära och korsa för att inte få ett kaos.
Är det någon som känner till om det går att använda någon av de befintliga layoutprogrammen (Eagle, KiCad, Ultiboard eller liknande) för att få till en färdig layout på ett sådant kort?
Är det någon som känner till om det går att använda någon av de befintliga layoutprogrammen (Eagle, KiCad, Ultiboard eller liknande) för att få till en färdig layout på ett sådant kort?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Program för Experimentkorslayout?
Inte exakt svar på din fråga men Lochmaster och VeeCAD är program för att göra layouter på veroboard.
- SeniorLemuren
För all del. Jag frågade ju efter liknande program, så ditt svar var klockrent.
Har du egen erfarenhet från något av dom?
Verkar vara precis vad jag söker. VeeCad har ju en fri version, ska testa den innan jag eventuellt köper full version. Någon annan här som har använt någon av de föreslagna programmen som har synpunkter?

Verkar vara precis vad jag söker. VeeCad har ju en fri version, ska testa den innan jag eventuellt köper full version. Någon annan här som har använt någon av de föreslagna programmen som har synpunkter?
Ett till liknande förslag: http://blackboard.serverpool.org/Home.html
Open source, skrivet i Java så det är plattformsoberoende. Har inte använt det själv, men jag testade att installera och starta och det ser riktigt snyggt ut. Av någon anledning får jag bara den tyska versionen av deras hemsida även om jag klickar för att välja engelska, men både program och dokumentation är i alla fall på engelska.
Open source, skrivet i Java så det är plattformsoberoende. Har inte använt det själv, men jag testade att installera och starta och det ser riktigt snyggt ut. Av någon anledning får jag bara den tyska versionen av deras hemsida även om jag klickar för att välja engelska, men både program och dokumentation är i alla fall på engelska.
BlackBoard Breadboard Designer (Open Source)
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 10&t=52317
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 10&t=52317
Jag köpte Lockmaster för några år sen. Kostar typ 300:-, värt varenda krona.
- SeniorLemuren
Ja Lochmaster verkar trevligt, jag testar lite med demoversionen. Ett problem jag inte lyckats hitta lösningen på är hur man roterar vissa komponenter. En konding är inga problem att rotera, men om jag vill rotera en klockkristall så får jag det inte att funka. Jag får väl läsa manualen bättre, men man är ju lite otålig när man vill göra något, så lite tips är inte helt fel. 
Edit. Ok. Glöm frågan, lite generad blev jag.
Högerklick efter att man placerat komponenten förstås.

Edit. Ok. Glöm frågan, lite generad blev jag.

- SeniorLemuren
Ohps! Råkade visst få hem en fullversion av Lochmaster V.4, Undrar hur det gick till.