Jag har en dimmer för att reglera ljusflödet i en led-strip. Dimmern är av pwmtyp (länk). Har skruvat upp den och kollat i den och den verkar styras via "mittpinnen" på potentiometern (B1K).
Mitt problem är att jag är inte så intresserad av att kunna dimma steglöst utan jag vill ha två justerbara fasta lägen. Så jag har gjort en liten skiss på hur jag tänkt modifiera det hela:
Dvs skaffa en B1K potentiometer till och en vippomkopplare on-on.
Det som oroar mig lite är att vid något tillfälle när man slår om strömbrytaren så kommer "utgången" från strömbrytaren att hänga i luften. Vad tror ni om detta?
Dimmer, ombyggnad
- Klas-Kenny
Re: Dimmer, ombyggnad
Jag har väldigt svårt att tro att det kan hända någonting särskilt för det, det värsta som kan hända är att lyset "flimrar" lite, eller hamnar i något läge du inte vet precis under den tiden som bytet sker.
Vill du vara idiotsäker kan du ju montera en kondensator mellan jord och högra sidan på brytaren, så kommer den att hålla spänningen uppe fram tills den andra potentiometern tar över. Tillräckligt stor konding så kan du dessutom får ett mjukt byte mellan ljusstyrkorna, det kanske kan vara trevligt?
Vill du vara idiotsäker kan du ju montera en kondensator mellan jord och högra sidan på brytaren, så kommer den att hålla spänningen uppe fram tills den andra potentiometern tar över. Tillräckligt stor konding så kan du dessutom får ett mjukt byte mellan ljusstyrkorna, det kanske kan vara trevligt?
OBS att pot'en kan ingå i en spänningsdelare och när du kopplar två paralellt så får spänningsdelaren ändrad funktion.
Schema vore inte fel!
Schema vore inte fel!
Tyvärr har jag inget schema men jag har kompletterat lite (från minnet).
/Daniel
Så om jag nu kopplar in en pot till så antar jag att jag får räkna om motstånden. Alternativt sätta en tvåpolig brytare så en pot bara är aktiv i taget./Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.