Projekt hörlursförstärkare x2

Berätta om dina pågående projekt.
Aaaaaaalm

Projekt hörlursförstärkare x2

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hallå!
Har nu börjat mitt projekt där jag ska bygga 2st hörlursförstärkare, en baserad på rör och en baserad på opförstärkare NE5532.

Den med opförstärkare har jag påbörjat men har stött på lite problem, kopplar jag på hörlurarna direkt efter 5532:an så får jag ett rent och bra ljud men såklart
klarar inte 5532an att driva någon större effekt till hörlurarna.
Men när de kopplas på efter transistorerna får jag ett mycket sämre ljud och det klipper. Op:n blir även varm vilket den inte blir annars.
I de simuleringarna jag har gjort verkar det fungera bra och ingen överdriven övergångsdistortion. Utgångstransistorerna är BD137 och BD138.

Schema: (Lite rörigt dock, på oscilloskopbilden är röd insignal och gul ut)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Projekt hörlursförstärkare x2

Inlägg av psynoise »

Hej.

Kanske kan det vara så att operationsförstärkaren börjar oscillera, kolla vad det det står om kapacitivlast i databladet. Tyvärr kan oscillationen ske internt och vara svår att mäta.

Angående övergångsdistorsion kan du få ner denna genom att välja en snabbare operationsförstärkare.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Sitter inte en av trissorna upp och ned?
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Hej!

Har testat att koppla förbi kapacitanserna och det blev inget bättre..

Oj! Helt rätt! En av trissorna sitter uppochner, den nedre 138:an, märkligt att det fungerade i simulatorn?
Tror dock att jag kopplade rätt i verkligheten.. Ska läsa på lite mer och testa nya trissor..

Återkommer med resultat :) Tack för hjälpen :)

Mvh. Magnus
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Sådär då har alla delarna som behövs trillat ner i brevlådan från electrokit.
Ska etsa kortet till rörstärkaren till veckan så då kommer det lite bilder och förhoppningsvis ett positivt resultat.

Designen ovan skippades då jag inte fick någon ordning på den tyvärr. Men ska testa en ny design nu och se om den fungerar bättre.
ghu

Inlägg av ghu »

Aaaaaaalm skrev: Oj! Helt rätt! En av trissorna sitter uppochner, den nedre 138:an, märkligt att det fungerade i simulatorn?
Det kan ibland vara svårt att hitta felet då man förväxlat kollektor och emitter på en transistor.
Det som händer vid förväxling är att transistorns strömförstärkning minskar kraftigt samt att transistorn tål mindre spänning eftersom bas-emitterdioden oftast bara tål ca 10 V i backriktningen.
I ditt fall verkar det som om du förväxlat kollektor och emitter även i den praktiska konstruktionen och inte bara vid simuleringen. Om du har gjort det så kommer man nämligen att få de symptom som du beskriver eftersom bas-emittern på PNP-transistorn kommer att fungera som en zenerdiod med genombrottsspänning ca 10V vilket gör att OP:n kommer att belastas hårt och bli varm.
Att detta inte märks vid simuleringen beror förmodligen på att den begränsade spänningståligheten bas-emitter inte är modellerad i din transistormodell.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Aaaaaaalm skrev:Sådär då har alla delarna som behövs trillat ner i brevlådan från electrokit.
Ska etsa kortet till rörstärkaren till veckan så då kommer det lite bilder och förhoppningsvis ett positivt resultat.

Designen ovan skippades då jag inte fick någon ordning på den tyvärr. Men ska testa en ny design nu och se om den fungerar bättre.
Det blir bättre om du inkluderar utgångssteget i motkopplingen.
Inspirationskälla finns här.
Designen av utgångssteget är heltokigt även om man korrigerar Q2.
ghu

Inlägg av ghu »

Det är inte alltid som lägsta möjliga distorsion är huvudsyftet med en konstruktion.
Exempelvis kan låg strömförbrukning vara det viktigaste.
Bifogat är en konstruktion som kan ha mycket låg strömförbrukning samtidigt som övergångsdistorsionen är relativt liten.
Det är R1 som minskar övergångsdistorsionen i förhållande till ett konventionellt klass B steg.
Denna konstruktion har genom åren förekommit i ett flertal kommersiella förstärkare.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Den designen såg ju riktigt trevlig ut :)
IC1A, har det någon stötte betydelse vilken typ den är?
Har någon NE5532 hemma, Beställde några OPA134 som borde dyka upp snart med om den skulle lämpa sig bättre?

Har läst lite om CMOY-förstärkare och de verkar kunna prestera hyffsat och vara strömsnåla med.
http://gilmore2.chem.northwestern.edu/p ... y2_prj.htm

Mvh. Magnus
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

För att minska övergångsdistorsionen kan man välja en snabb operationsförstärkare med hög slew rate. Dock finns det ingen operationsförstärkare som är bäst på allt. Kollar man på de ekonomiska alternativen brukar någon egenskap vara dålig medan någon annan bra.
ghu

Inlägg av ghu »

Det går i princip att använda vilken standard OP som helst. NE5532 fungerar alldeles utmärkt.
Det man ska tänka på är att kopplingen kräver att OP:s slew-rate är (R1+R5)/R5 gånger högre än om man inte har det diskreta push-pull steget på utgången. Om bara detta kravet är uppfyllt så erhåller man lägre distorsion ju större bandbredd OP:n har.
Om man inte har R1 i sin koppling utan ett klassiskt klass-B steg så krävs mycket högre slew-rate än detta för att erhålla låg övergångsdistorsion. Detta beror på att i det klassiska steget utan R1 så arbetar OP:n i princip utan återkoppling vid nollgenomgångarna och hamnar då automatiskt i slew-rate begränsning.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Känner att jag har varit pissdålig på att uppdatera, men här kommer iaf några bilder :)

Den första är helt klar förutom att jag ska kapa av potaxeln lite så ratten kommer närmare fronten.
Spelar på riktigt bra med Sonylurarna på bilden.
Den andra med rör tänkte jag löda klart ikväll om jag hinner :)

Sen tänkte jag mäta lite på dem, måste bara få tag på en till osc prob då min ena gett upp.
Lite knepig kontakt på den med tyvärr så måste nog försöka få tag på en adapter.
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Sådär, då har man fått till ett chassi till rörstärkaren med.
Även mätt frekvensgången på de två förstärkarna, bifogar senare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Hehe snyggt! :D Hur låter rör förstärkaren?
Aaaaaaalm

Inlägg av Aaaaaaalm »

Tackar =)
Jo den låter riktigt bra tycker jag, de enda är att den blir rätt varm :P
Är ju byggd med rör och transistorer i klass a så den drar en del ström.... :)
Skriv svar