Flussa PS3an

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Doxie

Flussa PS3an

Inlägg av Doxie »

Tjena,

Vill börja med att säga att jag inte kan något om fluss, vet knappt varför man använder det.
För att göra en lång historia kort, så har jag råkat ut för något som heter YLOD på min PS3a.
Det innebär tydligen att den blir överhettad eller att den har dåliga lödningar.

Det finns en lösning för detta, man skruvar isär den och använder en varmluftspistol för att vad jag tror
mjuka upp lödningarna igen, och hoppas dom fäster bättre. Vilket jag hade tänkt och prova.
Har ju inte så mycket att förlora, just nu är det bara en dyr prydnadsak. :)

Dock så står det längst ner i guiden jag hittat, att man kan fluxa, och då är min fråga...
Ska jag fluxa direkt efter att jag har värmt den, eller tror ni dom menar att man ska prova fluxa först,
och funkar inte det, så ska man värma den?

Funkar någon billig Kjell&C fluss för detta ändamål, och måste man rengöra flussen efteråt, eller kanske hoppa över detta med fluss helt? :)

Tack på förhand

Edit:
Glömde klistra med länken till guiden: http://playstationlifestyle.net/forums/ ... php?t=2376
Den tredje videon från botten på den sidan är det som handlar om fluss.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Flussa PS3an

Inlägg av psynoise »

Hej.

Du ska använda flussmedel först då detta löser upp oxider samt ger då bättre kontakt för lodet. Om vanlig varmluftpistol fungerar vet jag inte men det finns varmluftstationer med mindre utblås som används till avlödning.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Tveksam till vanlig varmluftspistol, kan bränna kort och komponenter samt blåsa bort små komponenter och då är det nästan kört. Varmluft på ca 350-380 grader och lika kraftig luftström sim en vanlig utandning ungefär. Flusset först och i pastaform.
Doxie

Inlägg av Doxie »

Lysande...

Ni råkar inte veta var man kan få tag på Flusspasta?
Har jag fattat detta rätt, att man lägger på lite pasta, som jag sen värmer upp samtidigt som jag värmer kortet?
När kortet sen har kallnat, så bör jag använda något för att torka bort överflödig pasta?

Eller, lägger jag på pasta, torkar bort den, och sen värmer kortet?

Tack för tipsen ang varmluften, hade troligtvis bara kört den på full styrka annars. :)
Läste också ett forum om en som la in sitt kort i ugnen (och fick det att funka), men jag tror mer på varmluftpistolen än det.

Ska även köpa lite kylpasta och lägga på CPUn, tänkte göra detta ikväll, så jag återkommer och berättar hur det gick.
Funkar det inte, så har jag troligtvis en PS3 till salu snart, som kanske någon med bättre kunskaper inom detta kan fixa. :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är ett känt trick att reflowa med värmepistol eller stoppa in grejerna i vanlig ugn! Jag har gjort det med PC grafikkort och det funkar i brist på reflowugn!

Jag har ett par PS3:or att fixa själv och läste just guiden (tack för tipset!), det står att man inte ska ha fullt ös (blåser bort komponenter) och hålla den en bit bort och röra i cirkulära rörelser.

Flussmedlet ska man applicera runt kretsarna så det rinner in under, inte på hela kretsen om som vissa på forumen jag googlade tycktes tro! :)
Sen är det viktigt att applicera ny värmeledande pasta av bra kvalitet på kretsarna, de flesta datrotrimmare och laserbyggare rekommenderar ett märke som heter Arctic silver.
jonte_s

Inlägg av jonte_s »

Jag fick en ps3 av en kompis med YLOD. Jag använde varmluftspistol för att fixa. Höll i cirka 6 månader och reflowa två ggr under denna period, men sista gången funka inte, så nu är den död. Använde inte flussmedel första gången, så den håller kanske längre om man använder flussmedel från början. Använde en billig pistol från typ rusta/clas eller liknande. Följde i princip de guider du länkade till. Vet inte om detta är en bra ide, men jag använde aluminiumfolie som jag klippte ut håll för de kretsar som skulle värmas. Tänkte att det skulle skydda resten av kretsarna från att blåsa bort.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Får jag en 300/kort+frakt kan jag pröva åt er, har rätt utrustning samt ESD skyddat.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag ska kolla mina apparater (diskar etc) och hör av mig sedan om de är YLOD:ade, 300 är ett bra pris för jobbet!
Doxie

Inlägg av Doxie »

polmanswe skrev:Får jag en 300/kort+frakt kan jag pröva åt er, har rätt utrustning samt ESD skyddat.
Bor du i Uppsala?
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Ursäkta dröjsmålet, Ja jag bor i uppsala.
Maila mig så kan vi fixa detta (om det är lödbart).
//Stefan
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Jag har gjort en reflow på en PS3a och jag använde en vanlig, billig, varmluftspistol. Första gången funkade det inte för jag var för feg. Andra gången gick det bättre. Nu står den oanvänd i ett hörn. Någon som vill köpa en PS3a? :)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Absolut. Om priset är det rätta. :wink:
Jag har ett par xbox360 med rrod som jag fixat ett par gånger, men felen återkommer. Sååå jä*la trött på dom!
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

MarcusUmeå skrev:Någon som vill köpa en PS3a? :)
Pris?

Är det den slimmade varianten, eller tjockisen?
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

Hmm, jag tar och lägger upp en egen tråd på säljes istället så slipper TS få sin tråd kapad helt. :)
Skriv svar