Daddes lillasyster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Daddes lillasyster

Inlägg av dadde »

Äntligen har jag blivit med CNC! Och inte vilken CNC som helst heller, utan en lillasyster.
Ända sedan jag såg den första lillasyster tråden från Jojje för massa år sedan så har jag alltid velat ha en. Och nu gick den drömmen äntligen i uppfyllelse. Tyvärr finns inte Jojje med oss längre så jag kan inte tacka honom för en den fina designen. Men jag kommer inte på något bättre sätt att hedra honom än att få fart i en av hans skapelser.
Det var gurgalof här på forumet som var snäll nog att släppa ut sin lillasyster ur källaren för att ge den ett nytt hem.
Hon har aldrig sett "action" så att säga då hon är ungefär 95% färdigbyggd. Nu är det upp till mig att göra det sista.
lillasyster1.jpg
lillasyster2.jpg
lillasyster3.jpg
lillasyster4.jpg
lillasyster5.jpg
lillasyster6.jpg
lillasyster7.jpg
Som spindelmotor hade jag tänkt mig en Kress 800 som jag beställt från http://www.cnc-plus.de, passade även på att beställa några diamant belagda carbid fräs-stål för att fräsa i kol- samt glasfiber.

Något som jag saknar är ett nätagregat till stegmotorerna. Jag har ett labb-agregat som klarar 30V 5A men det känns lite klent då varje motor har en märkström på 2.8A? Skulle gärna vilja ha ett dedikerat nätagg till lillasystern, så jag undrar om någon har ett bra förslag på ett bra nätagg?

Vilken spänning klarar Jojjes kort? Har för mig att jag läst man absolut inte ska ha över 36V?

Sedan undrar jag även om det är någon som har manualen till Jojje-kortet? Har sökt runt lite men alla länkar är trasiga som jag hittat. Kanske inte så konstigt då webhotellet lär vara nerstängt nu.

Ni får ursäkta alla nybörjar frågor jag kommer ställa. Är helt ny på CNC fronten men hoppas att kunna få fart på lillasystern så att jag kan tillverka grejer till mina RC skapelser :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
m_thread

Re: Daddes lillasyster

Inlägg av m_thread »

Tjena Dadde

Grattis till maskinen :)

Väntar med spänning på vad du ska kunna konstruera med en liten lillasyster till hjälp...

Själv ska jag strax hem och fräsa ut en liten microquad ur Polycarbonatplast med min Kinafräs.

/Fredrik a.k.a 'Fredrik-Sthlm @ RCExplorer.se'
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Nämen ser man på! Hade ingen aning att du höll till på EF Fredrik :D
Roligt!

Dröjer nog lite innan hon börjar röra på sig. Måste fixa nätagg och dator till henne först :)

Vad tycker du om din kina fräs? Hade jag inte fått tag på lillasyrran så hade nog blivit en sådan.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Jag körde med några av dessa styrkort av jojje till en början, har för mig att man ska ligga under 30v.
Jag brände något kort när jag friskade på förmycket, har nog något sådant kort för 3 axlar i mina lådor om någon kör sönder sitt.
Schema tror jag mig sett här i forummet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Inget över 35V är OK, då brinner det, och man får gärna ha någon/några volts marginal på detta, så typ 32V är lagom för max prestanda utan att riskera korten.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Tackar så mycket grabbar :)

Något tipps på något nätagg som klarar den höga strömmen samt har kring 30V ut? 300VA skulle väll vara ok?
Har kika runt på lite ringkärnetrafos men inte hittat någon vettig stans att köpa dem i Sverige. Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En sån här som du vrider ner justeringspoten på:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1399

(Den ska gå att justera ner till 32V, så vrid ner poten i botten så blir det säkert bra) :)

(alternativt denna som du vrider upp i stället, kanske känns säkrare: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1400 )
Electronic

Inlägg av Electronic »

Till min förstärkare jag byggde för ett antal år sedan så köpte jag från RS components. Har dock inte koll på vad de har för hemsida nu men googla det. Det var en riktig klump till trafo.
Från följesedeln:
1 st 223-8279 500VA TOROIDAL TX 2x0-35V
4 st 189-793 Electro Cap 22,000uF 63V
4 st 543-490 clip vertical 51mm

Inte säkert att art.nr stämmer idag, beställdes 2003. Men det var iaf betydligt billigare än elfa.
m_thread

Inlägg av m_thread »

dadde skrev:Nämen ser man på! Hade ingen aning att du höll till på EF Fredrik :D
Roligt!
Jag är lite överallt :)
dadde skrev:Dröjer nog lite innan hon börjar röra på sig. Måste fixa nätagg och dator till henne först :)
Här finns nätagg:
http://www.brundin.biz/index.php?cPath=14
Priserna är väl ok tycker jag, men vad vet jag :)
dadde skrev:Vad tycker du om din kina fräs? Hade jag inte fått tag på lillasyrran så hade nog blivit en sådan.
Jag har haft stora problem med säljaren då spindelmotorn inte fungerade som den skulle. Nu efter ca 2 månaders mailkonversation och tjatande har jag äntligen fått den utbytt och den fungerar klockrent. Det är en vattenkyld trefasmotor på 800W med tillhörande inverter, max 24000 rpm.
Har inte direkt kört något riktigt med den men kommer att köra den med cnc-usb, från planet-cnc.com. Prylarna som kommer från Slovenien borde dyka upp i veckan. Har även beställt lite prylar från sorotec.de som borde komma idag :)

Jag kommer att starta en projekttråd här på EF när jag börjar mickla med usb controllern...

/F
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ah, det är du! :) Trevligt att du hänger här.

För er andra som inte är RC-nördar. Spana in:

http://www.youtube.com/user/dadde87

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Beställde 27V nätagget som Meduza tippsade om på en gång :)

Tack alla för er input :)

m_thread: Tråkigt att höra att den inte funkade ordentligt. Hoppas allt flyter på från och med nu för dig :D

adent: Jajjemen det är jag det :) Token med de radiostyrda leksakerna. Lillasystern kommer bli ett riktigt bra verktyg i min arsenal för att skapa roliga flygande pryttlar ;)

Nu behöver jag skaffa en parallellportskabel. Ska se om jag inte har någon liggande, annars får jag köpa en nästa gång jag är i Skövde :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vilket dunderagg du! Jag har ett till en DELL laptop jag (3,5A 20v)! Vet inte om du har samma motorer som jag (tror jag har mellanmodellen) men mitt orkar då med. Körde förut med labbagget och det var inte mycket ström syrran tog inte.

Tror mao. du lär klara 4-5 syrror på det agget ;)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Detta är ett sånt där "så-jävla-sjukt-sammanträffande" ögonblick för mig.

Jag har beställt en "första uppsättning" med grejjer till Quad- alternativt tricopter från HobbyKing som jag väntar på. Har en egen CNC fräs från kina och har tänkt bygga egen ram.

Har hängt mycket på RCexplorer de senaste dagarna och tittat på filmer, läst guider och snubblat in på Flite Test som jag inte sett tidigare.
Under denna tid har jag tänkt, denna kille måste juh hänga på EF, undra vilket nick han har?
Många tack för en bra, informativ och inspirerande hemsida.

En liten fråga. Har du din Tricopter V1 Template i nåt annat format för oss som har tillgång till CNC eller liknande? Alltså någon typ av vektorformat.
Jag har förståelse om du inte vill (Om du vill behålla designen för dig själv) eller om du inte har tid. Jag tänkte att det var värt att fråga i alla fall.
Jag tänkt försöka komma upp i luften så fort som möjligt och sedan uppgradera/bygga om allt eftersom.
Jag har en Logo700 men jag hoppas att en multirotor blir lite "lättsammare" att flyga. Inte lika mycket pengar/nerver inblandat.

Shit, detta blev ett långt inlägg. :)

Allt detta ovan är juh Offtopic så...

OnTopic, ska bli riktigt kul att se vad du kan skapa med denna maskin.

MVH Peter
m_thread

Inlägg av m_thread »

Peter

Om du inte får tag på någon .dxf eller något liknande så kan jag snabbt cadda upp en som utgår för daddes tricoptermall. Säg till bara :)

Har precis ritat klart min micro/nano quad i SolidWorks och gjort klart g-koden i CamBam. Nu måste jag fixa en bit 1-2 mm pc/makrolon/lexanplast så jag kan testa att fräsa ut den.

Sedan måste ju Kineserna på DealExtreme avsluta sin nyårssemester med så resten av prylarna kommer i brevlådan.

/F
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

m_thread> Din mini quad får du beskriva närmare! (kanske skapa en egen tråd?) Jag blev nyfiken! :)
Skriv svar