Fjärrövervakning.. (av MS-WinXP dator)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sa0bjw

Fjärrövervakning.. (av MS-WinXP dator)

Inlägg av sa0bjw »

hello!

Har en dator ute i sommarstugan som mäter lite temperaturer och luftfuktighet (via en väderstation).

Jag skulle vilja ha nån form av övervakning att denna burken är uppe och lever, dvs skulle burken gå ner vill jag generera ett mail som informerar om detta.

Vill inte trixxa med nån SNMP lösning, utan nån enkel applikation som kan kolla av läget nån gång per timme eller ett par gånger per dygn och generera ett larm ifall det är nått knas. Jag vill inte heller genera en massa onödig trafik, vill inte ha nått som ligger och konstantpingar burken.

Då burken är ansluten med en router så räcker det ju inte att pinga routern, utan det måste vara nån typ server/klientlösning antar jag..

OS:er är winxp, så nån klurig linuxlösning funkar inge bra.

Hur göra?

/Thommy
Senast redigerad av blueint 21 januari 2012, 02:42:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Fjärrövervakning..

Inlägg av ElectricMan »

Kolla in Pingdom. Gratis för övervakning av en server.
Det gåt till exempel att konfigurera så den pingar servern på valfri port.

När servern går ner kan man få mail, sms och om man har iPhone/android så finns det en app som kan blippa till.
sa0bjw

Re: Fjärrövervakning..

Inlägg av sa0bjw »

Jamen det där var ju lysande!

Fick installera en liten webserver så att Pingdom fick nått att prata med på datorn bara. Tack för tipset! Problemet löst på ett suveränt enkelt och billigt sätt!

/Thommy
Skriv svar