Hej
Jag undrar om någon sett en programvara där man kan zooma in i ett område på en bild och sedan bläddra vidare till nästa bild i biblioteket utan att tappa zoom-positionen?
Ni vet i windows foto-förhandsgranskning har man ju pilar för att bläddra fram och tillbaka mellan bilder, det är vad jag vill ha, men jag vill inte zooma på nytt efter varje bildväxling.
Lite snygg användarvänlig hantering av thumbnails och katalogisering efter datum vore också bra.
Det ska eventuellt bli ett enkelt övervakningssystem i en maskin där en kamera fotar varje detalj. Om man sedan upptäcker ett problem eller får en reklamation så ska man kunna välja ett datum och börja titta igenom bilderna. Dvs alla bilder kommer se nästan lika ut och man vill studera en liten del av varje bild.
Jag kan också passa på att fråga om någon vet en enkel (=billig) programvara för att ta emot data från en vision-kamera och spara som jpeg på disk?
Vi har tittat på olika kameror:
Första iden var en nätverkskamera men de har sällan tillräcklig upplösning. Vi behöver hög upplösning (minst 5MP gärna 20MP). Framerate är låg ~0,5fps.
Digital systemkamera med ethernet var nästa ide, men de har mekanisk slutare som kommer slitar ut.
Digital kompaktkamera -vet inte livslängd på slutaren för dessa, begränsade möjligheter för fjärrstyrning från dator, endast usb.
Kamera gjord för machine vision -De har ingen intelligens alls så man måste ha en programvara för att ta emot data. Ofta är dessa programvaror avancerade och dyra för att mäta ellergöra andra bildbehandlingar. Vi behöver bara spara som jpeg till disk.
Jag hittade faktiskt förvånansvärt billiga kameror för machine vision.