kan det vara fel sort eller fel på kristallen som jag har jag har bränt 4st pic:ar nu det är pic16F870 och jag har skrivigt den här koden i pic basic
DEFINE OSC 8
loop:
High PortC.0
pause 1000
Low PortC.0
pause 1000
goto loop
jag hade en kristall som heter 8.0000IKA2J på när dom pajjade sen provade jag att byta till en annan kristall på 3.2 MHz och då höll pic:en men sen provade jag 8.0 MHz kristallen igen och då pajade den.
eller gjör jag nåt fel när jag programerar pic:en jag använde ic-prog och i fältet oscillator anväder jag XT men nån gång när jag hade en kristall på 20 NHz så skulle man välja HS kan det vara därför dom pajar
Problem med kristall
det går inte att programera den och när jag läser av dom så blir det bara nollor i listan där hex filen ska vara jag har gjort ett expriment kort med alla utgångar bara koplade till kretskortsplintar sen har jag anslutit en lysdiod med ett 1k motstånd från jord och sen till pinne portc.0 lysdioden tändes aldrig
det konstiga var ju att lysdioden blinkade och funkade när jag körde med 3.2 MHz kristallen därför undrar jag om det kan vara kristallen som är problemet eller vad kan det vara ?
kortslutningar har jag kollat efter men hittar inga
det konstiga var ju att lysdioden blinkade och funkade när jag körde med 3.2 MHz kristallen därför undrar jag om det kan vara kristallen som är problemet eller vad kan det vara ?
kortslutningar har jag kollat efter men hittar inga