Fez mini vs Netduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Fez mini vs Netduino

Inlägg av hanzibal »

Hejsan!

Jag kör idag en hel del med Netduino som är mycket enkel att jobba med. Funderar på att gå över till Fez mini som har fler finesser, lite snabbare och lite mer minne:

http://www.electrokit.com/fez-mini.48706

Någon som har erfarenhet av både Fez mini och Netduino eller bara Fez?

Tackar på förhand
vlad

Re: Fez mini vs Netduino

Inlägg av vlad »

Såg den här nu ganska gamla tråden och jag blev lite nyfiken i.o.m att jag själv kör netduino plus. Vad är det du ska göra som kräver så mycket minne eller prestanda? Har lite svårt att se att fez skulle göra någon större skillnad men du kanske har lite andra tankar? Vilka finesser är det du tänker på?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Japp, jag har insett att Fez mini utgör för liten skillnad gentemot Netduino men sedan jag skrev denna tråden har GHI (de som gör Fez) släppt en ny hårdvara kallad Cerberus:

http://www.ghielectronics.com/catalog/product/353

Jag har beställt ett par Cerb40 som passar i DIP40-sockel, hoppas få hem dem i veckan. Dessa bygger på STM32F4 som är mycket kraftfull med bl.a 168 Mhz ARM Cortex M4 CPU, 1Mb flash, 192 kB RAM, USB host/otg, snabba ADC och massor av GPIO.

Använder fortfarande Netduino (mini) men kommer att gå över till Cerb40 om den är lika bra i verkligheten som den är på pappret. Se även denna min tråd angående STM32F4_Discovery som har samma MCU:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=57646

Finesserna jag sökte var bl.a. USB host/otg så att jag kan ansluta mass storage devices (USB-minnnen) men framför allt bättre prestanda och mer minne p.g.a. ett minneskrävande projekt.
vlad

Inlägg av vlad »

Tack för tipset, mycket informativt. Skulle va intressant att höra lite mer när du har kommit igång lite.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Fick idag hem min Cerb40, kostade 25 dollar som DIP40. Programmeras och debuggas via USB. För någon minut sedan skrev jag "blinka lysdioden", tryckte på Debug-knappen och såg dioden blinka.

Fick löda på en liten 3.3V regulator och en kondensator samt uppdatera firmware. I övrigt lätt som en plätt :D

Återstår att "porta" en del Netduino projekt och se hur de kör på Cerb40. Återkommer om detta.

OBS: Firmware är i alfa-stadiet och saknar ännu så länge en hel del funktioner men det är bara en tidsfråga eftersom intresset för dessa är enormt internationellt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Imorgon (idag) skärtorsdag 4 april släpper Secret Labs en ny Netduino-hårdvara. Troligen blir den SAM9X-baserad och (tyvärr) anpassad för MS Gadgeteer. Om så är fallet så kör den på 400Mhz och blir då troligen en Fez-killer eftersom funktionerna i övrigt är jämförbara med deras STM32F4 på 168Mhz.

Kul, man får nästan gamla "Intel v.s. AMD"-vibbar från svunna tider :D

Jag skriver dock "tyvärr" beträffande Gadgeteer eftersom det liksom tar sporten ur det hela :humm:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det blev en Gadgeteer-liknande grej kallad "Netduino GO" men baserad på STM32F4 d.v.s. samma som Fez Cerberus. Här är lite mer info om nya Netduino GO:
http://www.netduino.com/netduinogo/specs.htm

En smart grej är att tilläggsmodulerna indentifierar sig och konfigureras automatiskt med avseende på vilka pinnar som används till vad och vilken ström som krävs. Detta kallar man GO!Bus.
Skriv svar