Kalkylator Linux / Unix
Kalkylator Linux / Unix
Ett matte / kalkylator program, Genius, som jag verkligen gillar!
Utvecklaren Jiri skriver:
"Genius is a general purpose calculator program similar in some aspects to BC, Matlab, Maple or Mathematica. It is useful both as a simple calculator and as a research or educational tool. The syntax is very intuitive and is designed to mimic how mathematics is usually written."
http://www.jirka.org
För mig är Genius öppen för det mesta. Snabbare och bättre än miniräknare och kalkylblad. Startar på ett blink, enkelt att använda, och det är freeware. Rekommenderas!
Utvecklaren Jiri skriver:
"Genius is a general purpose calculator program similar in some aspects to BC, Matlab, Maple or Mathematica. It is useful both as a simple calculator and as a research or educational tool. The syntax is very intuitive and is designed to mimic how mathematics is usually written."
http://www.jirka.org
För mig är Genius öppen för det mesta. Snabbare och bättre än miniräknare och kalkylblad. Startar på ett blink, enkelt att använda, och det är freeware. Rekommenderas!
Re: Kalkylator Linux / Unix
Tack för tipset. Jag brukar allt för ofta starta Octave eller Matlab och de tar sin lilla tid att starta. BC har man också använt men den är lite speciell. Genius verkar verkligen rakt på om man är van vid Matlab. Toppen helt enkelt.
BC: Utvecklaren skriver så här:
The original goal of Genius was to build a better BC then BC. That goal has been attained and surpassed long ago with Genius not having much in common with BC anymore. It is now venturing into the territory of Matlab/Octave, Maple and Mathematica, though it is not quite any of these.
Tips: calc eller helt enkelt "perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", pow( 2 , 1/2) );'" som ger svaret på roten ur 2.
- ElectricMan
- Kontakt:
Tips: Windows kalkulatorn, eller helt enkelt Win+k+enter+@+2 som ger svaret på roten ur 2.
Jag var bara tvungen.
Jag var bara tvungen.

Blanda inte in Windows kalkylator för den klarar inte ens vektorer.
Perl golf?blueint skrev:Tips: calc eller helt enkelt "perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", pow( 2 , 1/2) );'" som ger svaret på roten ur 2.
Kod: Markera allt
perl -e 'print 2**(1/2)'
Om man inte vill ha en kommandorads-räknare utan vill ha 'enkel' GUI-räknare med knappar och RPN inmatning som även klarar av att hantera telegrafekvationen eller (Z-Z0)/(Z+Z0) med komplexa impedanser så säger jag Free42.
Förebilden HP42S var en ulv i fårakläder när det gäller matematikmotorn under skalet med fortfarande enkelt yttre skal och som allt för få tyvärr upptäckte medans den såldes.
Förebilden HP42S var en ulv i fårakläder när det gäller matematikmotorn under skalet med fortfarande enkelt yttre skal och som allt för få tyvärr upptäckte medans den såldes.
Jag hade en 28S som var väldigt bra förutom en sak. Den hade ett rätt stort programminne, 32K men ingen metod att spara programmen! Om batteriet tog slut var programmen borta
Däremot gick det att byta batterier om man var hyggligt snabb....
Men Genius är mycket bättre
HP42-emulatorn gillar jag inte för att GUI:t i det fallet begränsar mer än det tillför. Är man inte van vid HP42 så njaeeeee....
http://www.hpmuseum.org/

Men Genius är mycket bättre

HP42-emulatorn gillar jag inte för att GUI:t i det fallet begränsar mer än det tillför. Är man inte van vid HP42 så njaeeeee....
http://www.hpmuseum.org/
När det gäller fysisk ersättare så finns det ingen som kan ersätta hp42S även om hp35s är en bit på väg i det avseendet. istället får man förlita sig på free42 körd i datorer och mobiler istället då den finns på en rad plattformar numera.
själv har jag HP42S som är min klara favorit för dagligbruk, hp33S och hp35S (nuvarande jobbräknaren) i lådan finns också hp48S och hp49 - men ärligt sagt tycker jag dom är för bökiga för vardagsräknande och vid mer komplicerade behov så använder man oftast dator istället...
Som sagt beror på vilken räknare man har 'vuxit upp med' - men 28S och 42S har mycket gemensamt med att tex. ha komplexa tal som egen datatyp och inte något inhystad efterkonstruktion där man bearbetar vanliga register med specialoperationer som tar två register i taget per tal som man ser i hp32,33 och 35-serien - där sistnämda versionen dock börja bli användbart - men är fortfarande långt kvar till 42S enkelhet i det avseendet (28S har jag inte kört så den kan jag inte uttala mig om).
man kan säga att hp42s tog mycket ifrån hp41 (och har väldigt stor kompabilitet mot gamla hp41-program) och snodde lite från hp28s.
hp28 och hp42S var stympade räknare där man avsiktligt tog bort dubbelriktade kommunikationsmöjligheten för att det inte skulle hota hp48-serien som skulle komma senare...
själv har jag HP42S som är min klara favorit för dagligbruk, hp33S och hp35S (nuvarande jobbräknaren) i lådan finns också hp48S och hp49 - men ärligt sagt tycker jag dom är för bökiga för vardagsräknande och vid mer komplicerade behov så använder man oftast dator istället...
Som sagt beror på vilken räknare man har 'vuxit upp med' - men 28S och 42S har mycket gemensamt med att tex. ha komplexa tal som egen datatyp och inte något inhystad efterkonstruktion där man bearbetar vanliga register med specialoperationer som tar två register i taget per tal som man ser i hp32,33 och 35-serien - där sistnämda versionen dock börja bli användbart - men är fortfarande långt kvar till 42S enkelhet i det avseendet (28S har jag inte kört så den kan jag inte uttala mig om).
man kan säga att hp42s tog mycket ifrån hp41 (och har väldigt stor kompabilitet mot gamla hp41-program) och snodde lite från hp28s.
hp28 och hp42S var stympade räknare där man avsiktligt tog bort dubbelriktade kommunikationsmöjligheten för att det inte skulle hota hp48-serien som skulle komma senare...
Maalobs skrev:Perl golf?blueint skrev:Tips: calc eller helt enkelt "perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", pow( 2 , 1/2) );'" som ger svaret på roten ur 2.
Kod: Markera allt
perl -e 'print 2**(1/2)'
"perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", pow( -1 , 1/2) );'"
ger tyvärr '-nan'
dvs. den klarar inte komplexa tal per default (med något lämplig lib fungerar det säkert, men då är det inte enkelt längre)
HP42S (eller free42) tar man bara minus 1 och därefter rottecknet och man får 0.00 i1.00 som svar precis som alla tekniska räknare efter år 2000 borde svara när man slår på den som första uppgift efter att man plockat ur räknaren ur förpackningen, stoppat i batterierna och innan man tittat i instruktionsboken!.
Ett par tester till är acos(2) och acosh(0.5) som också skall ge komplexa svar om räknaren är kompetent - just komplexräkning på hyperboliska operationer åt båda hållen bruka skilja agnarna från vetet när det gäller miniräknare. inte ens dagens HP35s (eller dess föregångare hp32sii, hp33s) gör det medans en gammal HP42S från 1988 klarar det (tror hp15C och hp28S också klarar det förutom >=48-serien))...
Sedan en sak till som är så fruktansvärt irriterande på hp32,33 och 35 - på hp42s så sitter LOG10 och 10^x på samma knapp - vilket gör att man 10log med enkelt tryck och tillbaka igen med shift på samma knapp - medans på hp35 är det på två olika knappar och dessutom måste användas i shiftläge hela tiden - ni som räknar på dB fram och tillbaka tex. när man räknar med friis formel förstår snart varför. på hp42s så har man prioriterat knapparna rätt för 'tung' teknisk användning, men det har man inte gjort på hp35s...

Räknare för olika användningsområde - det ena ersätter inte det andra mer än delvis och en hp48s har man ogärna i bröstfickan/innerfickan - den och dess efterföljare har helt enkelt blivit för stora och tunga - samt slukar batterier. en hp42s byter man batteri ungefär varannat år även vid daglig användning såvida man inte kör mycket långa beräkningar.
Egentligen lider dagens hp35s av samma sak om man tittar och jämför med pioneer-chassiet som hp32sii och hp42s byggdes på slutet av 80-talet - dom är små och nätta (och mycket stryktåliga har det visat sig) i jämförelse med dagens hp35s med i stort sett samma 'innehåll'
man ser aldrig en stor avancerad miniräknare brevid en RF-nätverksanalysatorn eller en spectrumanalysator i ett labb - däremot väldigt ofta mindre enklare tekniska räknare (som helst kan komplex räkning) gärna av 80-talsmodell som just 'second opion' när man inte riktigt tror på siffrorna...
sedan vet jag inte om det finns någon hp42 utan S - vad jag vet så avses det alltid hp42S även om det slarvigt bara skrivs HP42 då alla inblandade ändå vet vad det är för något...
---
Grafiska räknare som hp48 och senare och motsvarande av andra märken hade en roll när laptop inte var var mans egendom - men idag... antingen en lös enklare numerisk räknare som inte kräver att man bootar upp datorn för enklare överslagsräkning och behöver man mer så vill man kunna göra snygga utskrifter mm. och då finns det bättre alternativ i datorn än vad en avancerad grafisk räknare nu erbjuder (en som man dessutom måste jobba med regelbundet för att hitta och lära sig alla funktioner och möjligheter) - då dom flesta av dessa har ganska så pissiga lågupplösta och oftast monokroma displayer och där en bra app i en android-nalle ger betydligt bättre möjligheter och mycket mer beräkningskraft i processorn. Nackdelen med en app - inga riktiga knappar då att knappa på en glasruta knappast ger den rätta känslan av miniräknare...
Egentligen lider dagens hp35s av samma sak om man tittar och jämför med pioneer-chassiet som hp32sii och hp42s byggdes på slutet av 80-talet - dom är små och nätta (och mycket stryktåliga har det visat sig) i jämförelse med dagens hp35s med i stort sett samma 'innehåll'
man ser aldrig en stor avancerad miniräknare brevid en RF-nätverksanalysatorn eller en spectrumanalysator i ett labb - däremot väldigt ofta mindre enklare tekniska räknare (som helst kan komplex räkning) gärna av 80-talsmodell som just 'second opion' när man inte riktigt tror på siffrorna...
sedan vet jag inte om det finns någon hp42 utan S - vad jag vet så avses det alltid hp42S även om det slarvigt bara skrivs HP42 då alla inblandade ändå vet vad det är för något...
---
Grafiska räknare som hp48 och senare och motsvarande av andra märken hade en roll när laptop inte var var mans egendom - men idag... antingen en lös enklare numerisk räknare som inte kräver att man bootar upp datorn för enklare överslagsräkning och behöver man mer så vill man kunna göra snygga utskrifter mm. och då finns det bättre alternativ i datorn än vad en avancerad grafisk räknare nu erbjuder (en som man dessutom måste jobba med regelbundet för att hitta och lära sig alla funktioner och möjligheter) - då dom flesta av dessa har ganska så pissiga lågupplösta och oftast monokroma displayer och där en bra app i en android-nalle ger betydligt bättre möjligheter och mycket mer beräkningskraft i processorn. Nackdelen med en app - inga riktiga knappar då att knappa på en glasruta knappast ger den rätta känslan av miniräknare...
Skulle kunna bli ett EF-projekt, miniräknare med riktiga knappar som tål att tappas osv..