Är ELFA-boken bra?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Thorped

Är ELFA-boken bra?

Inlägg av Thorped »

Hej behöver en svenskspråkig bok som behandlar lite av varje inom elektroniken.
Är det någon som har testat ELFAs bok?
xxargs

Re: Är ELFA-boken bra?

Inlägg av xxargs »

den har man kunnat ladda ned som pdf länge, vet inte hur det är nu - men det är kanske en väg att kolla innan köp.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det verkligen samma version som PDFen(Vilken PDF btw??) Den med alla faktasidorna ur katalogen?

Här står det ju att den är 487 sidor tjock, så många sidor var inte faktasids pdfen på...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

På biblioteket här i skolan finns en sån Elfa-bok med ett antal år på nacken, jag kikade i den en gång och den verkade i alla fall vettig!

Kändes dock inte som något man sträckläser som EFA-böckerna, mer utav ett uppslagsverk.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Thorped skrev:Är det någon som har testat ELFAs bok?
Verkar vara billigare på Bokus.com
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Grundläggande kunskaper om Ohms lag och liknande finns ju i Kjell o Co böckerna "Hur funkar det" Den senaste riktigt bra utökad.
Har gett till Barnbarnen ;-)
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Har denna boken och som tidigare nämnt så är det ingenting man sträckläser. Upplägget påminner om kjell o Co's bok, förutom att de enbart inriktar sig på elektronik. Vissa ämnen är tas upp som hastigast medan andra ämnen har en riktig fördjupning. T.ex komponentkännedom, RF osv.

Men jag kan rekommendera den i varje fall, bra som uppslagsverk när det är något man glömt bort eller vill fördjupa sig i.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Såg att den fanns att låna på biblioteket, så jag reserverade en. Hoppas bara man får den innan helgen.
peolah
EF Sponsor

Inlägg av peolah »

Ytterliggare lite billgare på Adlibris!

Om nu någon skall köpa den?, jag köper alltid böcker på Adlibris, dom brukar vara billigast i Sverige.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144030134
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag köper aldrig på samma ställa utan kollar först på

http://www.bokfynd.nu/

och

http://www.prisjakt.nu/

Tyvärr finns inte alla butiker samlade på ett och samma ställe längre. När det gäller begagnade böcker har jag gjort många fynd på

Angående ELFA-boken har jag själv endast utgåvan tryckt sent 90-tal. Datorkapitlet var mer eller mindre redan förlegat när boken var ny. Elläran väldigt begränsad utan någon vidare kretsanalys. Det som jag själv har läst flest gånger är avsnitten om batterier och montering. Dock blir det en ganska dyr bok för endast dessa kapitel. Wikipedia har närmst blivit en ersättare till boken.

Men istället för att fråga om en viss bok är bra är det kanske en lämpligare fråga att ställa vilka böcker som är bra inom ett specifikt ämne. Vad är det du vill läsa om?
Skriv svar