Kan man rensa dofter ur luft med aktivt kol?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
nole

Kan man rensa dofter ur luft med aktivt kol?

Inlägg av nole »

Hej.

Jag har en god vän som gillar katter, nu är ju det i sig inget problem i sig att gilla katter men dom luktar så förbenat att det nära nog är lite obehagligt att hälsa på (särskilt som en av katterna har lite problem med magen så att säga :D ). Då hon igår påtalade problemet och att flera bekanta även nämnt det tänkte jag försöka göra något åt det.

Något av det mest effektiva jag har sett när jag googlat på lösningar är en dam som helt enkelt pumpade ut doften från katt-toaletten utomhus, en smidig lösning om det inte vore för att vi bord i Sverige med temperaturer ner mot -30 ibland, min fundering är därför om man kan ersätta lösningen med att pumpa ut luft utomhus till att pumpa luften genom ett filter av aktivt kol?

Min tanke är alltså att sätta en 120 mm fläkt bakom ett (för svansar och annat fullgott) skydd i en katt-toalett med huv och sedan pumpa ut lukten till ett filter fyllt med aktivt kol, men eftersom det då blir ett motstånd kanske luften bara ger fan i att åka igenom filtret det blir ju inget tryck i lådan direkt.. mer än från katten själv då ;)

Ideér, förslag och kunskap på området mottages tacksamt.

Mvh
//Nole.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Kan man rensa dofter ur luft med aktivt kol?

Inlägg av Icecap »

Aktivt kol borde ge en bra filtrering, problemet är bara att man antingen måste ha ett "långt" filter med kolen eller ett "tät" filter så att de "aromatiska dofter" som ska tas hand om kommer i kontakt med kolen. Båda lösningar kommer att kräva en del tryckskillnad vilket betyder att det kommer att låta en del om fläkten.

Men en mer tyst lösning kan vara att kombinera ett kol-filter med en ion-generator. Om man pumpar in den mindre behagligt doftande luft (mina föräldrar var kattavlare ett tag, jag vet...) igenom en kanal med ion-"spetsar" i och sedan in i ett filter borde detta reducera lukten avsevärd utan att låta så värst, helt enkelt för att filtret kan kräva mindre tryckskillnad för att det hela ska fungera.

Jag ser ett marknad där...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ÖoB säljer kolfilter till fritöser. För att ta bort dålig lukt. Det är ett ark som du kan klippa till själv. Använde det till en röksug förut. Funkade kanonbra.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Den bästa metoden att rensa bort dålig kattlukt är med Gyttorps blå och en korvbit eller en bit fisk.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Icecap: Jätte intressant idé jag antar bara här men är ion-spetsar samma sak som joniserare (de som säljs på tex CO kjell mfl?) eller är det något annat (googlade men kunde inte hitta något som skingrade mitt oförstånd)

Mvh //Nole.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

En bra början är ju att använda en bättre kattsand. Att inte köpa de billigaste och enklaste utan använda de dyrare, säg den blåa Everclean som finns att köpa i alla djuraffärer. Den kostar rätt mycket mer, men den innehåller i sig aktivt kol som absorberar dålig lukt. Har själv övergått helt till den, även om jag är student och har dåligt med cash, men det funkar verkligen. Luktar ingenting längre. Alla som kommer och hälsar på om jag ens har katt, nä men skämt åsido... det luktar ingenting om den längre...
svanted

Inlägg av svanted »

labmaster skrev:Den bästa metoden att rensa bort dålig kattlukt är med Gyttorps blå och en korvbit eller en bit fisk.
asagarv...

elak du!

men helt klart är att rätt typ av kattsand kan göra otroligt mycket, den ska vara så absorberande att ALLT flytande ska packas in i klibband sand.
det är när det blir vått i botten på lådan det luktar f-n.
sågspån är förkastligt!
och är det en plastlåda? som inte suger åt sig ngt...
för viktigt är ju att skura lådan med klorin så att inte den i sig luktar.

dessutom luktar okastrerade hankatter värst...
bort med bollarna, så blir det bättre... :evil:

edit:
förresten, vi har en katt, den går ut och gör sina behov...
testa det!

och....

det här är ju en bra elektroniktråd... :lol:
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Håller med dom 2 senaste, i med bättre sand så är problemet löst. Har en nära vän som har katt och hos dom luktar de ingenting inte ens när katten fått vara ensam en hel arbetsdag.
Eller hur många katter har den där goda vännen, 25st? kanske är så att de missköts på ett annat sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan hålla med om att rätt kattsand är främsta och bästa lösningen! Och faktisk också billigaste! Jag har haft katt själv och kollade på kattsands-posten, båda med billigt kattsand och dyrt. Det billigare var bara billigast per kg men man fick byta så mycket fler kg, det dyra kunde man hålla rent vid att bara ta bort klumparna och bytta rubbet mycket mer sällan, detta gjorde att kostnaden per dag var lägst med det dyraste sanden.

Och har en katt dålig mage är det något som ska lösas, det kan vara sjukdom eller fel mat. Men det händer för katter som för människor att de får lite knall i kistan och det luktar inget gott!!!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det där är inga stora problem. Lär den att bete sig som fölk och gå på toa. :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Usch, såna där människor vet nog inte hur många som mist sin katt för att toalocket stått öppet. Katten åker ner med huvudet före och kan inte ta sig upp. drunknar i toavatten :sick: Kan nog även hända den bästa katten, alla vet väl att katter nångång halkar / trillar, har ner något i golvet osv...

Har man katt så ska locket på toan alltid vara stängt. Lika så med balkongdörrar och fönster om man bor högt.

EDIT: inte
Senast redigerad av gOry 10 januari 2012, 16:04:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Kontakt:

Inlägg av MarcusUmeå »

labmaster skrev:Den bästa metoden att rensa bort dålig kattlukt är med Gyttorps blå och en korvbit eller en bit fisk.
Det där tycker jag är fruktansvärt att någon kan säga! Även om det är tänkt som ett skämt!

Jag har förlorat en katt på ett fruktansvärt sätt till en person som hade liknande åsikter om katter. Han fälldes sedan för grovt djurplågeri. Jag tar mycket illa upp av din kommentar och jag tycker att jag och alla andra kattägare som läser detta faktiskt förtjänar en ursäkt av dig.

(Och jag fattar inte varför det verkar vara helt ok att "skämta" så om katter medan det blir ramaskri om man gör detsamma om hundar. Varför ska en hund vara mer värt än en katt? Bägge är viktiga i den familj de tillhör.)

Till trådstartaren: jag har sett kattlådor med kolfilter på marknaden. De har dock varit utan fläktar så deras effektivitet kan diskuteras.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Då provar jag följande.

1. Råder kamraten att byta kattsand om denna inte är av dyrare sort då de flesta här verkar överens om att det kan göra avsevärd skillnad.

2. (Om detta inte hjälper) installerar rejäl fläkt med kolfilter som filtret har någon form av gängor så man kan experimentera med packning,höjd, mängd etc.

Och för att stilla min nyfikenhet vad katten är ion-spetsar?

Mvh
//Nole
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har själv annvänt gyttorps röda för mina katter när tiden är kommen , dom lider inte .

det finns färdiga luftfilter med aktivt kol i , köp annvänd och se glad ut
svanted

Inlägg av svanted »

MarcusUmeå skrev:
Det där tycker jag är fruktansvärt att någon kan säga! Även om det är tänkt som ett skämt!

Jag har förlorat en katt på ett fruktansvärt sätt till en person som hade liknande åsikter om katter. Han fälldes sedan för grovt djurplågeri. Jag tar mycket illa upp av din kommentar och jag tycker att jag och alla andra kattägare som läser detta faktiskt förtjänar en ursäkt av dig.

(Och jag fattar inte varför det verkar vara helt ok att "skämta" så om katter medan det blir ramaskri om man gör detsamma om hundar. Varför ska en hund vara mer värt än en katt? Bägge är viktiga i den familj de tillhör.)

Till trådstartaren: jag har sett kattlådor med kolfilter på marknaden. De har dock varit utan fläktar så deras effektivitet kan diskuteras.
stopp nu....

man får ha vilka åsikter man vill utan att behöva be om ursäkt för det.

å gyttorp blå är inte djurplågeri.

ett husdjur är ett husdjur, INTE en människa, och de är lika viktiga som ett husdjur,
om man håller distansen så slipper man ta åt sig av alla elaka eller skämtsamma kommentarer..

jag har åckså katt, en dj-ligt fin katt....klok och kelig..
men brukar brukar iaf skämta om att ta fram spaden om kräket inte håller sig i skinnet. :badgrin:

" jag delar inte din åsikt men kan gå i döden för att du ska få ha den"
eller hur han nu sa....Voltaire....
Skriv svar