Sugru, formbart självhärdande gummi

joharohl

Sugru, formbart självhärdande gummi

Inlägg av joharohl »

Såg inget om detta på forumet och tänkte tipsa. Ser väldigt användbart ut. Ett paket beställt.

http://sugru.com/
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Sugru, formbart självhärdande gummi.

Inlägg av lgrfbs »

Kan du skriva en liten rapport om det, när du provat det lite?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har sett det där förut och blev nyfiken redan då, skulle också gärna vilja få en rapport sen när du får hem det :)

Hade dock för mej det var dyrare (och det kanske det var då?)

Kliar lite i köpfingret :)
sneaky

Inlägg av sneaky »

Eller så kan man köra med "gör det själv"-varianten:
http://www.instructables.com/id/How-To- ... ubstitute/
Har inte testat det själv men det ser ju onekligen rätt skapligt ut.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kunde inte hålla mig.. Det verkar passa utmärkt till att kapsla några små projekt jag har, så det fick bli en bland-påse! :)
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Det går dessutom att använda för att göra gjutformar till tenn. :)
joharohl

Inlägg av joharohl »

Har fått hem det nu. Det är inte jättebilligt, det är nog det största hindret till att göra det riktigt användbart. Det kostade ca $20 för 12x5g i olika färger. så ett kilopris på nätta 2300 kr.

Det funkar dock som utlovat. Är väldigt formbart. Verkar fästa stenhårt mot de flesta material dock skulle jag nog inte använda det för att hålla fast tunga grejer, det går definitivt att slita loss om man är på det humöret. Gummit blir väldigt hårt när det härdar, jag förväntade mig mer "stuns" men det liknar nästan däckgummi till hårdheten.

Har knappt använt det än. Första testpåsen gick till fötter till en Arduino (funkade det bra till) samt en distans på cykelstyret så att lampskrället inte halkar runt.

Så om någon har något tips om vad man kan använda det till så kom gärna med förslag. Idéerna i huvudet försvann lite när jag väll fick det i knät.
jomany

Inlägg av jomany »

För er som inte orkar läsa igenom instruktionen till den "hackade" sugurun enl. länk ovan så följer en enkel instruktion utan teori.

Fram med en tub sillikon av den genomskinnliga typen som används bl.a. till att bygga akvarier. Dessa finns på alla byggvaruhus. Rota i köksskåpen efter maizenamjöl eller potatismjöl. Blanda 1 del sillicon med 1 till 5 delar av stärkelsen, dvs maizenan eller potatismjölet. Delarna är volymmått.
Förtydligande: 1:1, 1:2, 1:3, 1:4, 1:5 skall funka. Jag har själv testat 1:1, 1:2.
Ju mer mjöl desto styvare blir det färdiga resultatet. Styv blandning ger sämre vidhäftning. Degen kan färgas in med linoljefärg av samma typ som konstnärer använder. Andra pigment verkar också funka.

Med låg andel stärkelse blir resultatet lite halvgenomskinligt. Ju mer stärkelse desto kortare potlife och genomhärdningen blir snabbare.

Jag prövade att blanda med ett tixmedel för epoxy som används när man vill ha ett mycket lättslipat spackel. Detta material är som ett mycket fint puder och finns säkert till flera olika epoxysystem. Funkar alldeles utmärkt.

Blanda i en liten burk och med spatel till en början. Efter en stund kan man knåda direkt i händerna utan att det kladdar alltför jävlig. Om det kladdar så gör man som pizzabagaren och mjölar händerna något.

Ytterst litet teori i alla fall.
Sillikonet stelnar utifrån och in. Fukt initierar processen. Fukten får svårare och svårare att tränga igenom en tjocknande härdande yta. Genom att föra in fukt i massan med hjälp av ett mycket fint pulver skyndas processen på. Fukten som förs in i silliconet ligger s a s bundet i/på stärkelsen/pulvret eftersom detta förvaras i icke luft- och fukttäta behållare.

Ungefär så!

///j
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem mitt idag, sitter och funderar på vad jag ska testa det på... :)
jomany

Inlägg av jomany »

Du skall naturligtvis jämföra det med GDSvarianten enligt ovan.

///j
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det något särskilt med det genomskinliga silikon man använder till akvarier etc. eller bör det fungera med vanligt färgat sanitets/våtrumssilikon? För våtrumssilikon har vi hemma, grått och två nyanser av brunt.. :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Bör väl funka, om det luktar ättika. Ska nog testa de närmsta dagarna jag med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

...provade, det satt bra i fingrarna i alla fall :oops:

Jag körde nog med 1:2 eller någonting sådant (ögonmått), fick till slut fram en konsistens som verkade hyfsat användbar men det gällde att ha blöta händer annars fastnade det direkt.

Jag rekommenderar nog inte att göra eget om man inte måste ha lite större kvantiteter (större kvantiteter av Sugru blir ju dyyyyrt) då det var väldigt kladdigt att tillreda.

Ska bli spännande att se det härdade resultatet i alla fall!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är väl därför det rekommenderas spatel och behållare till en början.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, det hade jag, men när jag tyckte att det borde gå, så satte det sig fint i fingrarna :D

Fast det är väl bättre om man väntat längre med fingrarna...
Skriv svar