Behöver en spole på 500mH. Värt att linda själv?
Behöver en spole på 500mH. Värt att linda själv?
Tjo håller på med ett litet projekt där en 500mH induktor skall användas. Frågan är om det är lönt att linda en själv? Blir ju en väldans massa varv misstänker jag. Jag har en del spolar, transformatorer och sånt som jag plockar från gamla switchade nätagg men eftersom jag inte har nån induktansmätare kan det bli problem och få fram induktansen på dom..
Tacksam för tips
//Fritzell
Tacksam för tips
//Fritzell
Tack för svaren. Jo jag har en känsla av att induktorn kommer bli rätt stor. Teoretiskt sett 100ggr större än den som du länkade till... 
Men det borde som du säger gå att använda en transformator. Jag har ett par små behändiga trafos jag plockat från olika delar. Problemet är ju bara att mäta upp induktansen på dom
Man kan ju ta reda på förhållandet mellan lindningarna men det har väl ingen betydelse...
Man kanske kunde bygga ett LC filter och ha en konding man vet kapacitansen på och sen beräkna brytfrekvensen eller nått.,
Ska även kolla ifall det finns nån som säljer spolar
edit: Det närmaste jag hittade på elfa var 140mH

Men det borde som du säger gå att använda en transformator. Jag har ett par små behändiga trafos jag plockat från olika delar. Problemet är ju bara att mäta upp induktansen på dom

Man kanske kunde bygga ett LC filter och ha en konding man vet kapacitansen på och sen beräkna brytfrekvensen eller nått.,
Ska även kolla ifall det finns nån som säljer spolar
edit: Det närmaste jag hittade på elfa var 140mH
Senast redigerad av Fritzell 22 juni 2005, 22:26:26, redigerad totalt 1 gång.
switchade nätagg har induktanser i µH skalan och att linda om en utan att känna till värdena är lite jobbigt.. fast linda en egen från prylar från elfa är inte så svårt
sqrt(önskad induktans/al värde på kärnan)=antal varv.
al värdena är inte så noggranna så det är en hel del +/- (dom är angivna i nH med)
eftersom det det blir så många varv skulle jag använt en transformatorkärna (etd29 från elfa tex).. dom är delbara så först lindar man som en galning och sen den sätter man över den delbara kärnan, lite smidigare än att trä 500 varv tråd genom en ring
hur mycke ström behövs föresten? det ovan förutsätter att det är pyttelite, annars äre mer mattematik än så
sqrt(önskad induktans/al värde på kärnan)=antal varv.
al värdena är inte så noggranna så det är en hel del +/- (dom är angivna i nH med)
eftersom det det blir så många varv skulle jag använt en transformatorkärna (etd29 från elfa tex).. dom är delbara så först lindar man som en galning och sen den sätter man över den delbara kärnan, lite smidigare än att trä 500 varv tråd genom en ring

hur mycke ström behövs föresten? det ovan förutsätter att det är pyttelite, annars äre mer mattematik än så

Ok då kan jag glömma switchtransformatorerna då =(
Hur bygger man en Henrymeter ? :O
Den ska vara till en effekt pedal jag bygger (Wah wah) schema (Ifall den funkar lägger jag upp det om på forumet såklart
)
Mmm vet att det är väldigt stort..
Men det är väldigt låg ström och kan ju därför lindas med tunn tråd. Sen är det ju ok med ganska hög tolerans, måste ju inte vara exakt 500mH.
Jag har en ferritkärna som kommer från en rör-radio som ser ut som en lång pinne. Fick en idé om att man kanske kunde sätta den i borrmaskinen och linda på det viset och ränka ut på ett ungefär hur många varv det skall vara.
Hur bygger man en Henrymeter ? :O

Den ska vara till en effekt pedal jag bygger (Wah wah) schema (Ifall den funkar lägger jag upp det om på forumet såklart

Mmm vet att det är väldigt stort..

Jag har en ferritkärna som kommer från en rör-radio som ser ut som en lång pinne. Fick en idé om att man kanske kunde sätta den i borrmaskinen och linda på det viset och ränka ut på ett ungefär hur många varv det skall vara.
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Själv behövde jag 6st spolar på 1500mH i ett projekt för något år sedan. De skulle användas i några LC-kretsar där skaparna av schemat tyckte att det var nödvändigt att ha så pass höga värden. Tydligen för att Q-värdet skulle hållas så lågt som möjligt.
Jag fick tyvärr inte tag på några sådana, så jag struntade helt enkelt i Q-värdet och ändrade på kondensatorns värde. Hade inte heller tid (orkade inte) att linda någon egen. Men det gick bra ändå.
Största jag fick tag på var 680mH.
Men förresten, kan man inte seriekoppla två spolar för att få ett högra värde? Eller förlorar spolen lite utav sin funktion då? Är inte så påläst kring spolar.
Jag fick tyvärr inte tag på några sådana, så jag struntade helt enkelt i Q-värdet och ändrade på kondensatorns värde. Hade inte heller tid (orkade inte) att linda någon egen. Men det gick bra ändå.
Största jag fick tag på var 680mH.
Men förresten, kan man inte seriekoppla två spolar för att få ett högra värde? Eller förlorar spolen lite utav sin funktion då? Är inte så påläst kring spolar.

Hittade ett par drosslar som liknar denna fast lite högre
http://www.elfa.se/images/highres/h5246.jpg
Om jag seriekopplar alla lindnigar kan jag totalt få ut ungefär 100 ohm om man mäter ohm altså. Ingen aning om hur mycket induktans det är
Sen hittade jag en stor bovin med lackad tråd lindad runt som hade en resistans på ungefär 500k. Kan det va nått tro?
http://www.elfa.se/images/highres/h5246.jpg
Om jag seriekopplar alla lindnigar kan jag totalt få ut ungefär 100 ohm om man mäter ohm altså. Ingen aning om hur mycket induktans det är

Sen hittade jag en stor bovin med lackad tråd lindad runt som hade en resistans på ungefär 500k. Kan det va nått tro?