Hjälp med fingervisning av backup system
Hjälp med fingervisning av backup system
Hej
Jag har en gammal dator som jag skulle vilja göra till en "backup dator". Jag skulle vilja välja filer/mappar på min stationära dator som ska göras backups på. Och som då skickas över nätverket till min backup dator.
Nu kan jag hemsk lite om hur man skulle kunna göra en sån här lösning så allt sker automagiskt. Jag behöver ingen Raid då jag har bara en 500gb hårdisk på tänkta backup datorn. Och det räcker för det jag har tänkt att göra backup på. Jag har försökt att googla fram till lösningen men hänger inte med riktigt.
Och blir förvirrad av olika backup program som går att köpa?
ska man inte kunna göra backup utan nå extra program på en Linux eller Windows server maskin?
Hur har ni gjort för att lösa detta?
Jag har en gammal dator som jag skulle vilja göra till en "backup dator". Jag skulle vilja välja filer/mappar på min stationära dator som ska göras backups på. Och som då skickas över nätverket till min backup dator.
Nu kan jag hemsk lite om hur man skulle kunna göra en sån här lösning så allt sker automagiskt. Jag behöver ingen Raid då jag har bara en 500gb hårdisk på tänkta backup datorn. Och det räcker för det jag har tänkt att göra backup på. Jag har försökt att googla fram till lösningen men hänger inte med riktigt.
Och blir förvirrad av olika backup program som går att köpa?
ska man inte kunna göra backup utan nå extra program på en Linux eller Windows server maskin?
Hur har ni gjort för att lösa detta?
Re: Hjälp med fingervisning av backup system
Titta på deltacopy om du vill ha en "sync" snarare än backup, om du vill ha en backup kolla på Cobian backup.
Om du enbart vill kopiera så att en eller flera kataloger blir samma på den andra maskinen,
så kanske SyncToy skulle fungera. Det är ett fritt extra verktyg som Microsoft erbjuder,
men utan någon speciellt support eller garantier. Jag kör det sedan en tid tillbaka
mellan min laptop on en Netgear ReadyNAS burk. Fungerar aldeles utmärkt och går
snabbt att synka även stora kataloger. Det är för Windows. Linux har väl sina
egna verktyg (heter r-någonting har jag för mig) för att göra samma sak.
http://www.microsoft.com/download/en/de ... x?id=15155
> Jag behöver ingen Raid då jag har bara en 500gb hårdisk på tänkta backup datorn.
Storlken egentligen ointressant, det är graden av säkerhet som du vill ha som är viktig.
så kanske SyncToy skulle fungera. Det är ett fritt extra verktyg som Microsoft erbjuder,
men utan någon speciellt support eller garantier. Jag kör det sedan en tid tillbaka
mellan min laptop on en Netgear ReadyNAS burk. Fungerar aldeles utmärkt och går
snabbt att synka även stora kataloger. Det är för Windows. Linux har väl sina
egna verktyg (heter r-någonting har jag för mig) för att göra samma sak.
http://www.microsoft.com/download/en/de ... x?id=15155
> Jag behöver ingen Raid då jag har bara en 500gb hårdisk på tänkta backup datorn.
Storlken egentligen ointressant, det är graden av säkerhet som du vill ha som är viktig.
Oj, tack för det otroligt snabba svaren.
Och det är nog som du säger Meduza, det jag söker är mer "sync". Har inte så stor koll på vad skillnaden är till en backup
Men titta på programmet som du nämnde Sodjan. Och det är verkar vara precis det jag vill ha
Hittade denna video som tar hjälp av Task Scheduler för lite mer automatik också. http://www.youtube.com/watch?v=emtO0LAh ... re=related
Och det är nog som du säger Meduza, det jag söker är mer "sync". Har inte så stor koll på vad skillnaden är till en backup

Men titta på programmet som du nämnde Sodjan. Och det är verkar vara precis det jag vill ha

Hittade denna video som tar hjälp av Task Scheduler för lite mer automatik också. http://www.youtube.com/watch?v=emtO0LAh ... re=related
Ja, SyncToy i sig får man köra för hand "vid behov".
Men det går att scripta med andra verktyg i Windows...
> Har inte så stor koll på vad skillnaden är till en backup
Nja, tanken är väl att om disken i din egen maskin "rasar" så har du i
alla fall filerna kvar på den andra maskinen. Man får bara tänka sig för
när man återställer, lite beroende på hur man kör SyncToy så kan den
plocka bort filer även från den andra maskinen. Som jag kör det så
är det för att ha två likadana kopior.
Vi är 3 här hemma som kör SyncToy till olika kataloger på ReadyNAS'en.
Och sedan den åkte ut i förrådet så blev det tyst i lägenheten också...
Men det går att scripta med andra verktyg i Windows...
> Har inte så stor koll på vad skillnaden är till en backup
Nja, tanken är väl att om disken i din egen maskin "rasar" så har du i
alla fall filerna kvar på den andra maskinen. Man får bara tänka sig för
när man återställer, lite beroende på hur man kör SyncToy så kan den
plocka bort filer även från den andra maskinen. Som jag kör det så
är det för att ha två likadana kopior.
Vi är 3 här hemma som kör SyncToy till olika kataloger på ReadyNAS'en.
Och sedan den åkte ut i förrådet så blev det tyst i lägenheten också...

Jag ska testa installera freeNAS på min gammla dator. Och se hur det spelar ihop med SyncToy.
När jag blir rik och berömd så ska jag nog införskaffa mig en NAS också
. Fast nu blir det sova, godnatt!
När jag blir rik och berömd så ska jag nog införskaffa mig en NAS också

Du kan pröva goodsync med. Vi har kört den massor med bara positivt resultat.
Syncback är ännu ett alternativ som jag använt många år. http://www.2brightsparks.com/freeware/index.html