Boombox, portabla högtalare eller störa grannen låda!

Berätta om dina pågående projekt.
gokartnisse

Boombox, portabla högtalare eller störa grannen låda!

Inlägg av gokartnisse »

Nu har äntligen evighetsprojektet kommit igång på allvar, den portabla stereon som ska bli sommarens kompis (inte enda) på stranden :D

Första tanken var en låda som skulle kunna fixa ett litet strandparty och kunna spela minst 5 timmar. Ganska snabbt utvecklades det hela till dagens spec:
4 st Monacor Sp-60/8 Bas/mellanregister (4 tum, 60 watt, 90 db/w/m)
2 st Monacor DT-99 Diskanter
2x25w Amp6-Basic från 41hz.com (Tripath förstärkare)
12V, 18Ah blybatteri från biltema

Allt detta ska monteras i en låda delad i 3 "delar" internt där de två yttre är portade högtalarlådor.

Lådan består av 16mm MDF och målas matt militärgrön (NCS S 8010-G30Y som är tillräckligt nära).
För att förstärka det "farliga" utseendet har jag nyckelbrytare samt "flygbrytare" med illrött säkerhetslock och lite annat krimskrams på g :D

Lådan i CAD
boombox_cad_forum.JPG
Efter en natt i källaren hos CRF och med hjälp av diverse medlemmar samt CNC-fräsen blev framsidan nästan klar (det som är kvar att fräsas är brytarnas, diodernas och spänningsmätarens monteringshål). På bilden finns även brytarna, spänningsmätare, LED-hållare, högtalarna och skyddsgallren. Hmm, ska man lacka dem mattsvarta, militärgröna eller behålla kromet? :humm:
Framsida_forum.jpg

Förstärkaren med en av bas/mellan-registerhögtalarna:
Forstarkare_forum.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Re: Boombox, portabla högtalare eller störa grannen låda!

Inlägg av blueint »

Skulle föreslå lite större bas?
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Har medvetet valt bort djupbasen, ingen idé att försöka spela det utomhus (kommer ha den mest till stranden). Efter lite efterforskning fick jag reda på att allt under 100 Hz knappt hörs utomhus ändå om man inte fläskar på riktigt ordentligt med effekt och för att förlänga batteritiden så struntade jag i det. Med de lådorna jag har nu så ligger -3dB punkten en bit under 60 Hz redan. Sen är just de här "basarna" förvånansvärt bra, väldigt mycket tryck för pengarna :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

snyggt! Men jag tycker att det ser ut som väldigt mycket lufthål till den lilla högtalaren... :)
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Beror ju lite på hur långa rör man monterar i portarna. ;-)

Rören ser väl inte så överdrivet överdimensionerade ut?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hehehe sant. jo, vi räknade och byggde en subbas i skolan med ett 6,5" element i en ca 25 liter låda med en liknande portdiameter som dom där rören. blev en port på bara 42mm! :D men det lät äckligt bra för att bara vara en 6,5"
Vi använde WinISD för att räkna på lådan.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Jag tror portarna är på dryga 45mm och då är det 2st 4 tums högtalare. Sen så luras perspektivet på andra bilden och dessutom är hålen som portarna monteras i ganska mycket större än porten inuti röret (monteringshålen är 67 mm). :)

En annan "finess" som inte syns men som gör att portarna verkar större i förhållande till "basarna" är att basarnas monteringshål är urfrästa på baksidan så det hål som är genomgående är precis lika stort som kon plus upphängning och inte 100mm som flänsen runt. :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Trevligt!

Kan ju dela med om mitt bygge lite för ev. inspiration:
http://adamwesterberg.se/?p=foto&m=foto_teknik
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle nog välja marinelement till en strandpartyburk med tanke på småbarn som springer runt och häller vatten på saker och sånnt.
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Tittade på marinelement men hittade inga fullt specade som dessutom hade hyfsat hög känslighet. Känslighet är nyckeln till mycket ljud vid låg effekt och därmed lång batteritid/mindre batteri, mindre förstärkare och därmed billigare. 3 dB/W/m högre känslighet motsvarar fördubbling av effekten om jag inte minns fel.

Sen är jag lite mer rädd för sanden som kan komma in och fastna överallt men får helt enkelt bara försöka vara så försiktig som möjligt (hur försiktig det nu går att vara på fest :wink: ). Å andra sidan är det inte så mycket sand vid havet där jag bor (Göteborg) utan mer klippor så då försvinner sandproblemet och så länge man håller så borta från barnfamiljerna (dem håller sig nog borta från fulla studenter :wink: ) så bör det gå bra, men visst det hade definitivt inte varit en nackdel om lådan hade varit skottsäker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En sånhär burk lär väl dessutom mest användas när det är varmt väder och då torkar nog fuktstänk bort rätt väl?

Det farliga vid Göteborgs stränder är nog snarast salten?
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Jo fukt som sådan är nog ett litet problem jämfört med om det kommer in havsvatten på elektroniken/elen. Då ligger man nog rätt pyrt till, eller det kanske snarare är förstärkaren.... :lol:

maDa: Hur är den att bära i såna där handtag? Obekvämt? Tänker närmast på när man bär ensam. Jag har nämligen inte bestämt vad jag ska ha för handtag. Men dem måste passa in i designen. :)

Här kommer lite mer bilder och vad som hänt de senaste dagarna (inte speciellt mycket tyvärr):

Efter ytterligare ett besök nere hos crf är nu det sista fräst och provmonterat, efter lite mossgrön färg blir detta nog skitbra :D
framsida_komplett_forum.jpg
Tänkte jag kunde visa upp kanten jag snackade om tidigare, här ser man ringen runt upphängningen som passar i urfräsningen på baksidan:
hogtalare1_forum.jpg
Här är högtalaren på plats och nej så fin yta gör inte fräsen, stegade 0.5 mm ner per varv så hade en "kantig" radie innan ett par timmars jobb med sandpapper:
hogtalare2_forum.jpg
I de översta hålen (ledhållarna) kommer lite statusdioder sitta, med nyckeln väljer man strömkälla antingen batteriet eller ett 12v uttag på baksidan och flygbrytaren sitter i serie med den för ström på/av. Tänkte även skriva lite rolig text runt brytarna och dioderna, typ "safe" och "armed" runt nyckeln osv (normalt är det ju ingen spänning från uttaget). Men hade hellre haft något fräckt på svenska, då jag vill skriva "Denna sida mot fienden" på framsidan (står så på det som idag kallas för "truppladdning"). Några förslag på vad man ska skriva?? Har en LED som anger om det finns ström från någon källa och en för när förstärkaren ger överbelastningssignal samt spänningsmätaren och nämnda brytare. :)

Sen vet jag inte hur jag ska måla kantskydden, antingen behålla dem alu eller måla mattsvart eller måla militärgrön som resten av lådan. Kanske göra de kromade gallren och kantskydden mattsvarta? Är nog ganska lätt att hitta mattsvarta handtag, fast kan man hitta målningsbara handtag (inte bestämt vilka bärhandtag jag ska ha än) är ju militärgrönt det mest "rätta". Några åsikter? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Själv hade jag att köra en kopia på detta bygge som är testat och fått godkänt från flera håll.
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... chine.html
gokartnisse

Inlägg av gokartnisse »

Eller så är det kul att bygga själv och lära sig nåt om högtalare. :wink:
Sen är Hp-10w svåra att få tag på i 4 ohms versionen, och ska man köra 8 ohm måste man ha 4st för att få stereo... 1300 spänn bara för bas/mellanregister elementen och större låda...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Handtagsfundering:

Det kan kanske vara bra att ha dels ett handtag ovanpå för att en person ska kunna flytta den kortare sträckor med en hand, och också handtag på två sidor för att två personer lätt ska kunna bära med en hand vardera.

Se upp så att handtagen inte skramlar i takt med basen, lätt hänt med utfällbara handtag utan bra fjädring o.s.v.... De överlägset bästa handtagen är de man fäller in i ett rätt stort hål, men de är kanske overkill, passar mer på t.ex. en hornhögtalare med 18"-element eller liknande.
Skriv svar