Brukar ni överdimensionera processor?
Brukar ni överdimensionera processor?
Godagens!
Ja, som överskriften säger, brukar ni överdimensionera processor ofta när ni gör något?
Jag brukar ofta ta en 32bitare fast att jag bara kanske skulle behöva en 8 bitare. Ofta går det snabbare att fixa saker på den så bekvämligheten slår in när man bara kan slänga in ett RTOS son fixar det mesta.
Är det bara jag som gör så? Och varför brukar ni i så fall göra så?
Mvh
Emil
Ja, som överskriften säger, brukar ni överdimensionera processor ofta när ni gör något?
Jag brukar ofta ta en 32bitare fast att jag bara kanske skulle behöva en 8 bitare. Ofta går det snabbare att fixa saker på den så bekvämligheten slår in när man bara kan slänga in ett RTOS son fixar det mesta.
Är det bara jag som gör så? Och varför brukar ni i så fall göra så?
Mvh
Emil
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Brukar ni överdimensionera processor?
Med dagens priser och i minde serier kan det inte vara fel.
Om man inte vill spara på annat.
Exempel och biblioteksrutiner avgör kanske för en del!
Men snabbt upp i luften är guld värt, mer än knåp och pill!
Om man inte vill spara på annat.
Exempel och biblioteksrutiner avgör kanske för en del!
Men snabbt upp i luften är guld värt, mer än knåp och pill!
- Klas-Kenny
Inte så grovt i alla fall.
Men det kanske beror mest på att jag inte gått upp ifrån 8bitars PIC ännu.
Till viss del överdimensionerar jag väl kanske, jag brukar ju inte snåla med att köra funktioner i mjukvara, när det finns PIC'ar som har hårdvara för det (tex. pwm, timers mm). Jag brukar även göra de flesta saker med den processor jag har hemma för tillfället, byggde till exempel en liten styrning till RC-servon med en 16 pinnars PIC16F616, som precis lika gärna kunnat göras med en mycket mindre och billigare 6-pinnars PIC10F200
Men det kanske beror mest på att jag inte gått upp ifrån 8bitars PIC ännu.

Till viss del överdimensionerar jag väl kanske, jag brukar ju inte snåla med att köra funktioner i mjukvara, när det finns PIC'ar som har hårdvara för det (tex. pwm, timers mm). Jag brukar även göra de flesta saker med den processor jag har hemma för tillfället, byggde till exempel en liten styrning till RC-servon med en 16 pinnars PIC16F616, som precis lika gärna kunnat göras med en mycket mindre och billigare 6-pinnars PIC10F200

Prismässigt skiljer det knappt. Så det enda är väl att kapseln har mindre ben. DIL kapsel är lätthanterligt..
För den som ska designa en leksak som ska göras i 10 milj ex så är
det så klart idiotiskt att överdimensionera. Men annars spelar det väl
ingen större roll... Men tager vad man haver, är ju en känd devis...
det så klart idiotiskt att överdimensionera. Men annars spelar det väl
ingen större roll... Men tager vad man haver, är ju en känd devis...
Om det är småserier är utvecklingstiden den avgörande faktor i prisbilden! Om en processor kostar 50:-/st eller 30:-/st har knappast betydelse om man ska bygga 100 enheter/år, hanteringen av programmeringen, testning, inbyggnad i låda, förpackning osv som är mer kostsam men vid större kvantiteter kan det definitivt vara värd att fila på det hela.
Jag håller just nu på med en grej som det kanske kommer att säljas 100 st/år av. Själva funktionen kunde enkelt uppnås med en PIC18Fnånting men jag väljer ändå en 16 bit Renesas M16C-26, helt enkelt för att jag har alla verktyg till den fullt fungerande och prisskillnaden för hårdvaran är obetydlig.
Processorkraft kostar numera knappast något, en våldsam skillnad i datorkraft ger ofta bara en mindre skillnad i pris så det som är mer viktigt har flyttat till att vara utvecklingsverktyg och kännedom till hela systemet.
Jag håller just nu på med en grej som det kanske kommer att säljas 100 st/år av. Själva funktionen kunde enkelt uppnås med en PIC18Fnånting men jag väljer ändå en 16 bit Renesas M16C-26, helt enkelt för att jag har alla verktyg till den fullt fungerande och prisskillnaden för hårdvaran är obetydlig.
Processorkraft kostar numera knappast något, en våldsam skillnad i datorkraft ger ofta bara en mindre skillnad i pris så det som är mer viktigt har flyttat till att vara utvecklingsverktyg och kännedom till hela systemet.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Intressant läsning!
En fundering som slog mig är: När tycker ni att det är värt att vara extra petig med kostnaden för processor eller mikrokontroller. Tänker mest på antalet enheter som skall tillverkas?
En fundering som slog mig är: När tycker ni att det är värt att vara extra petig med kostnaden för processor eller mikrokontroller. Tänker mest på antalet enheter som skall tillverkas?
Det är bara ett ta fram miniräknaren och räkna på det.
Det går inte att hugga antal ur luften hur som helst.
Det går inte att hugga antal ur luften hur som helst.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Hade inte förväntat mig ett exakt antal utan snarare en uppskattning (gissning om du så vill). Eftersom jag inte varit i den situationen att det varit läge att sätta sig ned och räkna på om det är värt att spara in en 50-lapp på mikrokontroller var jag intresserad av att höra vad personer som gjort det har att säga om när den sortens överväganden blir intressanta.
-
- EF Sponsor
Säg att produkten säljs i 10 000 ex per år. Om man kan kostnadsreducera produktkostnaden med 10kr blir det 100 000 per år.
100 000kr blir i tid ca 3 veckor med konsultkostnad på ca 750kr/timme. Så om du kan sänka kostnaden med 10kr om du får
3 veckor på dig att gör det kan produktägaren räkna hem det på 1 år, grovt räknat...
100 000kr blir i tid ca 3 veckor med konsultkostnad på ca 750kr/timme. Så om du kan sänka kostnaden med 10kr om du får
3 veckor på dig att gör det kan produktägaren räkna hem det på 1 år, grovt räknat...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det beror ju också på det totala värdet på lösningen.
T.ex om processorn står för 50% av totala komponentkostnaden eller 1%
Sen kan man ju fundera på om 750:- i timmen exemplet har någon relevans/
förankring i verkligheten.
Är förutsättningen då att endast ett processorbyte skulle gå lös på 3 veckors jobb?
Eller framtagning av en totallösning?
För de projekt jag kör väljer jag till 99% processorer som jag använt sedan tidigare
eftersom man då vet möjligheter/begränsningar samt fallgropar med just de processorerna.
En projektkund brukar sällan vara interesserad av att betala för att jag utbildar mig
på någon ny processor.
Swech
T.ex om processorn står för 50% av totala komponentkostnaden eller 1%
Sen kan man ju fundera på om 750:- i timmen exemplet har någon relevans/
förankring i verkligheten.
Är förutsättningen då att endast ett processorbyte skulle gå lös på 3 veckors jobb?
Eller framtagning av en totallösning?
För de projekt jag kör väljer jag till 99% processorer som jag använt sedan tidigare
eftersom man då vet möjligheter/begränsningar samt fallgropar med just de processorerna.
En projektkund brukar sällan vara interesserad av att betala för att jag utbildar mig
på någon ny processor.
Swech
-
- EF Sponsor
Jag pratar om kostnadsreducering av befintlig produkt. Men exemplet skulle lika
gärna kunna vara framtagning av totallösning men det blir mer komplicerat att
räkna på det. Mina projektkunder brukar ofta vara intresserade av att kapa kostnaderna
men det beror som sagt på i vilka volymer produkten säljs eller kommer att sälja.
gärna kunna vara framtagning av totallösning men det blir mer komplicerat att
räkna på det. Mina projektkunder brukar ofta vara intresserade av att kapa kostnaderna
men det beror som sagt på i vilka volymer produkten säljs eller kommer att sälja.
Gör man något till sig själv eller i mindre serier, tar man första bästa processor som har det man behöver och en utveklingsmiljö man är van vid. (Om inte man vill lära sig något nytt, så klart).
Det finns ingen gyllene regel.
När volymantalen blir 6 och 7 siffriga, blir allting lite konstigt.
Har varit med om flera kostnadsreduceringsvarv på existerande konstruktioner där ett 10-tal konsulter/anställde spenderade flera dagar för att spara bort enstaka motstånd.
Det är inte så mycket kostnaden för motståndet, utan kostnaden för logistik, inköp, montering, felrisk m.m. som måste räknas in.
Det finns ingen gyllene regel.
När volymantalen blir 6 och 7 siffriga, blir allting lite konstigt.
Har varit med om flera kostnadsreduceringsvarv på existerande konstruktioner där ett 10-tal konsulter/anställde spenderade flera dagar för att spara bort enstaka motstånd.
Det är inte så mycket kostnaden för motståndet, utan kostnaden för logistik, inköp, montering, felrisk m.m. som måste räknas in.
Så fort man pratar om volymproduktion så får man nog tänka om, men jag kör på hobby-nivå än så länge.
Jag tycker verkligen om att ha massa kraft så man kan utan problem testa saker innan man börjar stryka ut ojämnheterna i koden.
Men smaken är väll som baken
När man verkligen vill ha något litet så tar även jag en så liten MCU som möjligt, men oftast inte.
Jag tycker verkligen om att ha massa kraft så man kan utan problem testa saker innan man börjar stryka ut ojämnheterna i koden.
Men smaken är väll som baken

Kostnaden för att uppgradera en för långsam processor jämfört med att använda mindre kraft på en dyrare processor lutar i dom flesta fall på det senare alternativet.