Uppvärmning av teckningar och termostatstyrning av denna

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
anx

Uppvärmning av teckningar och termostatstyrning av denna

Inlägg av anx »

Jag ska göra en arbete där teckningar gjorda i thermochrom färg värms upp och sedan får svalna. Temperaturskillnaderna som behövs är på ett ungefär från 20 till 30 grader Celsius och ytan som ska värmas upp är på ett ungefär 1 kvadratmeter. Hela processen från rumstempererad till varm får inte ta mer än någon minut.

Jag har tidigare gjort ett liknande verk som finns beskrivet på min
http://www.kupiainen.se/a_confessions.html
Där värmdes baksidan av pappret med texten upp med hjälp av kanthaltråd infräst i en bottenplatta av MDF. Styrfunktionen för av och på gjordes med en picprocessor + en optisk sensor.

Den här gången behöver jag inte den interaktiva funktionen utan verket ska stå och gå hela tiden så att teckningarna konstant förändras. De behöver vara monterade på en slät bottenplatta. Med kanthaltråd inmonterad i annat gods så blir det för stor tröghet eftersom det omgivande godset också värms upp och avsvalningen helt enkelt blir för långsam.

Fråga: Finns det ett bra sätt att kunna värma upp och snabbt kyla ned en sådan här stor yta från baksidan?

Jag kan bygga en falsk vägg så att framsidan syns i utställningslokalen och elektroniken enbart nås från baksidan, det gör därför inget om det är skrymmande. Däremot är det viktigt att det inte låter mycket.

För att färgen ska vara i konstant förändring behöver jag också (bygga) en termostat för att styra av och på. Den ska kunna känna av yttemperaturen på teckningen, inte omgivande luft.

Fråga: Var kan jag hitta en passande termostat/ritningar på en sådan?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Uppvärmning av teckningar och termostatstyrning av denna

Inlägg av FormerMazda »

En idé:
En tunn svart plåt som belyses med halogenbygglampor. Inte direkt energieffektivt, men det är det snabbaste sättet att värma jag kommer på som inte är så svårt att bygga.
Har du byggt innan med PIC så är det ju bara att knåpa ihop en enkel timer med tempsensor som släcker när tempen är rätt.

Edit:
Förtydligar mig:
På sen svarta plåten sitter teckningen.
Jag köpte platta solfångare från 2:a sortering, då var det bara en svarteloxerad(?) plåt med kopparör på baksidan. Höll man handen på kopparörssidan och vände den mot solen kom värmen mer eller mindre direkt, och vände man bort så svalnade den lika fort.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Peltierelement? Dyrt och lite svårstyrt, men en aktiv kylning gör det möjligt att sänka tempen snabbt.
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Det finns även värmefolie, men det går ju åt ganska många för att täcka 1 kvm.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag är inte riktigt med på vad som ska göras? Ska hela teckningen värmas upp respektive kylas av, eller delar av den?

Om det är hela lät nog halogenlampa och plåt rätt enkelt. Sedan av/på:a lampan så som behövs. Behöver man snabb kylning
kanske man kan ha en (tyst) fläkt bredvid lampan som blåser på plåten.

Relä är nog enklast för att styra detta, det klickar ju lite, men kanske inte är ett problem?

MVH: Mikael
anx

Inlägg av anx »

Värmefolie verkar superintressant, det visste jag inte om att det fanns, tack för tips! Ska ringa och kolla med någon golvfirma i morgon.
squid

Inlägg av squid »

Om +70°C duger tror jag värmefolier från Conflux kan vara av intresse: http://www.conflux.se/
Halogenlampor och svart plåt är dock ingen dum idé!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hushålls aluminiumfolie svartmålad limmad mot teckningen eller teckningen direkt på folien och halogen. Man kan dimma halogenet så det inte lyser så mycket, eller IR värmare.

Protte
anx

Inlägg av anx »

Jag tog rådet om värmefolie.
Teckningarna monterade jag på tunn aluminium för att sprida värmen. Värmefolien monterades på baksidan och så fick jag hjälp med att programmera en PLC för att hålla folien inom angivna temperaturer. Det fungerar hur bra som helst. :)
Skriv svar