Hejsan, jag har läst konstruktion a&b samt fysik a&b från gymnasiet, jag är väldigt intresserad av ellära, digitalteknik och elektronik rent generellt. Som projektarbete i trean så byggde jag en digitalklocka med hjälp av logik, olika kretsar och en oscillator som skickade en signal vidare genom kretsar fram till 4 olika displayer. Jag Vet att man kan lösa problemet lättare med att programmera en mikroprocessor. Det jag nu är fundersam över är om någon kan ge mig ett bra tips för en lärobok jag kan skaffa för att lära mig mer om hur det fungerar, jag skulle vilja göra egna elektronik projekt en vacker dag..
Mvh Grodanboll
Information angående ellära/digitalteknik
-
Re: Information angående ellära/digitalteknik.
Hej.
Microelectronic Circuits av Sedra/Smith har jag rekommenderat i flera trådar. Denna tar upp både analog- och digitalkretsteori och är dessutom väldigt billig jämfört med innehållet. Dock gäller det att ha kretsanalysen med sig innan. I gymnasiet brukar detta gås igenom lite slarvigt och någon strukturerad analysmetod brukar inte läras ut vad jag har hört. På svenska finns Elkretsteori av Alfredsson, A. som borde duga.
Ett sista tips är att låna böckerna på biblioteket för att få sig en bra uppfattning om innehållet i dessa. Är de svåra att få tag i kan man alltid kolla innehållsförteckningen via Google Books eller Amazon.
Microelectronic Circuits av Sedra/Smith har jag rekommenderat i flera trådar. Denna tar upp både analog- och digitalkretsteori och är dessutom väldigt billig jämfört med innehållet. Dock gäller det att ha kretsanalysen med sig innan. I gymnasiet brukar detta gås igenom lite slarvigt och någon strukturerad analysmetod brukar inte läras ut vad jag har hört. På svenska finns Elkretsteori av Alfredsson, A. som borde duga.
Ovan har jag rekommenderat en kretsteoribok, denna lär ut hur man realiserar kretsar. Vill man veta hur elektroniska apparater och system fungerar ska man koncentrera sig på signalerna istället för elektroniken. På digitalsidan finns digitalteknik och datorarkitektur att kika på. Mer generellt för både analogteknik och digitalteknik finns böcker om signaler och system. En klassiker inom ämnet är Signals & Systems av Oppenheimen/Willsky. Dock kräver denna att man är lite mer van vid matematiska resonemang vilket kan vara svårt att smälta med enbart gymnasiematematik. Fast boken i sig är så intressant enligt mig att det värt att köpa den ändå och läsa de delar man förstår.för att lära mig mer om hur det fungerar
Ett sista tips är att låna böckerna på biblioteket för att få sig en bra uppfattning om innehållet i dessa. Är de svåra att få tag i kan man alltid kolla innehållsförteckningen via Google Books eller Amazon.