Hjälp att felsöka och laga komponenter på kretskort.

kerran

Hjälp att felsöka och laga komponenter på kretskort.

Inlägg av kerran »

T:

Finns det någon i Göteborgstrakten som skulle kunna hjälpa mig att laga aggregatet till min nya portabla infraröda bastu. Jag stoppade in kontakten i väggen och den gick sönder direkt. Har själv ingen aning om hur kretskort fungerar. Apparaten var avsedd för den amerikanska marknaden och därför gjord för 110 volt vilket jag inte fattat.

Eftersom jag skulle använda apparaten för att lindra min sjukdom blev jag förtvivlad. Den kostade bara 2500 kronor men det är mycket pengar för en sjukpensionär.

Så finns det någon som kan och vill ge sig på detta skulle jag vara mycket tacksam.
implor

Re: Hjälp att felsöka och laga komponenter på kretskort.

Inlägg av implor »

sitter en säkring på kretskortet, antagligen har den gått bara. skulle gissa det är en vanlig glas säkring

Bild

om tråden är av så har säkringen gått.

Står på den vilken rating den har, går att köpa på elfa.se för ~50kr
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hjälp att felsöka och laga komponenter på kretskort.

Inlägg av mrfrenzy »

Såvida du inte har tillgång till 110V hemma så hjälper det ju inte mycket att laga apparaten (förhoppningsvis är det bara en varistor eller säkring som gått sönder så det kan vara billigt att laga).

Om den inte är omkopplingsbar så behövs en stor, dyr och tung transformator för att få den att fungera på 230V, isåfall är det bättre att sälja den och köpa en svensk.

Vad är det för modellnummer? Kan du bifoga ett foto på märkskylten?
Skriv svar