Lazy8web Bokföringsprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
boris

Lazy8web Bokföringsprogram

Inlägg av boris »

Hej!

Jag hittade ett bokföringsprogram som heter Lazy8web och man kan läsa mer om det här.

Jag installerade programmet på en dell d600 med en ssd hårdisk och Ubuntu 10.04. Det är en test dator
som jag just nu surfar med och är förbunden trådlöst med en dlink dir655 router.

Om någon vill testa programmet direkt på min dator, var så god att logga in här och gör vad du vill . Användarnamn och lösenord är "admin" för båda och gäller bara för idag.

Jag tycker att om har en enskild firma och är intresserad av ett gratis bokföringsprogram kan Lazy8web vara något värt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av boris 11 december 2011, 11:24:32, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Lazy8web Bokföringsprogram

Inlägg av PeterH »

Tack för titten. Jag kör själv Visma och även om gratis är gott så var detta program så långt från användarvänligt som jag vill komma, så det blir inget för mig... Visma kostar mig 1000:- per år men då har jag tillgång till förstklassig support och ett program som är föredömligt enkelt för enskilda företgare :tumupp: (ta hem demo om du inte redan testat).
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tack men nej tack!

Det ska vara ett program gjort för svenska förhållanden och regler samt ha kontinuerlig uppdatering för de reglerna som ändras.
boris

Inlägg av boris »

Jag är själv intresserad av endast verifikationer och enkel bokföring och det räcker för mig. Jag tror att Visma är ett bättre val för de som behöver mer. Jag kan inte mycket om det här, vill bara lära mig hur man bokför och resten kommer att en revisor sköta. Faktiskt hjälper jag min fru lite och därför uppkom mitt intresse.

För övrigt är detta endast ett bokföringsprogram. Inget mer. Så svenska regler och lagar har inte så mycket med detta att göra.

OBS: Man kan inte testa programmet så mycket just nu eftersom jag försöker ändra "privilegier" i mysql.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Så svenska regler och lagar har inte så mycket med detta att göra.
Ursäkta, men varför göra (betala) för jobbet 2 gånger? Om nu inte bokföringen följer de regler och lagar vi har så ska ju din revisor göra om jobbet = bortkastade pengar och tid. Då är det enklare att slänga iväg alla verifikationerna i en skolåda så sköter revisorn jobbet ändå.

Men OK, vill du lära dig att bokföra så vill jag ändå rekommendera att ha ett program som följer reglerna. Att lära sig nåt som inte håller måttet är dumt. Drivit eget i bortåt 30år innan jag blev sjukpankkis och tro mig det lönar sig inte att ta 'short cuts'.
boris

Inlägg av boris »

Tecno---> Vi kommer bara betala för jobbet en gång och det är revisorn som kommer göra det. Men jag tror också att jag kan ha bättre koll på ekonomin i företaget genom programmet samtidigt som revisorn tar mindre betalt när jag är lite förberedd och inte har allt i "skolådan".

Vi hade otur med en tidigare revisor och nu vill vi ha allt ordnat och inte förlita oss på enbart revisorn utan också på oss själva. För då vet vi att allt går rätt till.

Jag håller med att det finns bättre program men det finns personer som använder detta program till bokföring också och det finns revisorer som gillar programmet också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför använda en revisor överhuvudtaget? kostar bara en massa pengar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Måste väl bero på hur stor omsättning man har och hur mycket man värderar fritid... En (bra) revisor kan dessutom hjälpa till att nyttja dom olika ekonomiska verktyg som finns (ex. olika avdrag). Om du exempelvis tar 700:- plus moms per timme och revisorn tar 500:- så måste det ju vara bättre att du gör det du är bra på medans revisorn (förhoppningsvis) gör din bokföring bättre än du själv...
labmaster

Inlägg av labmaster »

TomasL: boris kanske har blandat ihop begreppen avseende revisor och redovisningsbyrå. Det är lätt gjort och dessutom väldigt vanligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med ett riktigt ekonomisystem, så är det ingen förlorad tid, eftersom allt fixas per automatik, ungefär.
Finns ingen anledning att använda extern bokföring i dag, eftersom det är så enkelt att göra det själv.
Däremot kan man ju naturligtvis låta revisorn göra bokslutet och deklarationen.

Själv använder jag DoFree, vilket är mycket billigt i inköp, finns gratisversion också, komplett med alla moduler man behöver, dvs bokföring, reskontra, fakturering och lager. Kostar nån hundring eller ett par.

Dessutom är det nog snarare tvärtom med debiteringen, tror inte det finns någon revisor etc som tar 500:-/timma, snarare det dubbla.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag känner till flera som tar 300:-/timme men jag vet inte hur bra dom är... Finns ju många administratörer som tidigare jobbat med ekonomi på större företag och som nu startat eget. Men jag vet som sagt inte huruvida dom är bra eller inte...

Angående "DoFree", vad blir totalkostnaden per år och vilken support finns? Är det up to date med bokföringsregler och tillhandahåller den aktuella blanketter vid bokslutet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Forumsupport och betalsupport, ingen årskostnad, fria uppdateringar.
Vad jag förstått så följer det alla gällande regler.

Eftersom jag låter min revisor göra bokslutet, så vet jag inget om blanketter o dyligt.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du rullar väl ett AB TomasL? Det är ju lite skillnad mot ett enskilt för du 'måste' ha en revisor, men oavsett så är det enkelt att köra hela rejset idag med programvara som följer de regler som finns och har då givetvis den blankett floran som behövs. Givetvis ställer det ju lite krav på en själv att man 'kan' bokföring och hänger med vad det gäller 'nyheter' vilket man iofs får via leverantören av ett Bokföringsprogram och OFL dito.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kravet på revisor är slopat för AB.

Däremot tycker jag det är värt en eller två tusenlappar för att få bokföringen i ordning samt en trevlig pratstund.

Jag har lantbruk och även om det kan ses enkelt så är det stora summor det handlar om och då vill jag ha det rätt.

Nä kan man inte det hela till 100% är det bättre att lämna bort det!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kravet på revisor är slopat för AB.
Ja där ser man, varit borta från sysslorna länge och inte behövt hänga med :D
Skriv svar