Söker hjälp med tillverkning av ett video/audio-system

Illium

Söker hjälp med tillverkning av ett video/audio-system

Inlägg av Illium »

Som rubriken säger så letar jag efter en erfaren person som kan tillverka ett enklare video/audio system.
Det skall bestå av en förköpt batteridriven kamera som skall byggas om för att kunna sända trådlöst till en dator och drivas av ett större batteri.
Jag har själv inte kunskapen/erfarenheten att bygga något så, för mig, avancerat så jag tänkte se om någon kan hjälpa mig. Jag står för allt material och ersätter naturligtvis för allt arbete.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Söker hjälp med tillverkning av ett video/audio-system

Inlägg av Meduza »

Vad är det för kamera det handlar om??
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det står att den kan användas som webbkamera, så jag skulle nog försöka satsa på nån form av trådlös USB-extender (finns det såna?). Det lär bli för mycket jobb annars att fixa en krets som klarar att interfaca kameran och sen skicka datat trådlöst.

Att bygga en större batteripack till den är väl en smal sak.
Illium

Inlägg av Illium »

Jag tänkte mig någonting i stil med att dra en sladd från skalmen till en separat sändarkrets och batteri.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att om din sändkrets ska snacka direkt med kameran kommer den att bli väldigt komplex, den måste kunna snacka USB med kameran och du måste antagligen skriva en egen drivrutin till kameran för att kunna snacka med den.

Genom att använda nån form av trådlös USB-förlängare så kan du flytta drivrutinen till datorn (där det går att använda tillverkarens drivrutin).

Men du kan ju dra en vanlig USB-kabel till den trådlösa USB-förlängaren så slipper du ha den sitta på skalmen.

(Jag tar nu iofs för givet att kameran har en USB-port för användning som webbkamera, har den nån annan port blir ju resonemanget annorlunda. Men det är väl ingen tillverkare som använder annat än USB för sånt där i dagsläget? Folk måste ju kunna koppla den till sin dator.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det beror lite på vilket chipset som sitter i, men det finns små boxar stora som typ en medelstor tändsticksask som har en usb-port i ena änden och en wlan-antenn i andra änden som agerar webbserver för att koppla upp usb-kameran som en nätverkskamera i stället, kräver dock externt batteri men det skulle du ju oavsett ha?
Illium

Inlägg av Illium »

Jag har ingen aning om vad jag skall ha, eller borde ha. Jag kan bygga mycket enkla kretsar men ingenting i närheten av det jag behöver här. Därför jag annonserade om hjälp här.
Som ni säkert har listat ut så är också ett delmål att allting skall vara mycket diskret. så ju enklare och mindre desto bättre, men det måste också vara enkelt att gömma undan innanför en tröja eller dylikt.

Och jo ett externt batteri för att förlänga batteritiden hade jag tänkt mig. Som sagt så måste ju alla sladdar vara så tunna och "lättgömliga" som möjligt, vilket gör det hela lite krångligt...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om du vill ha en extremt diskret kamera så är en knapphålskamera i skjortan betydligt mycket smidigare att dölja än vad vilken koppling som helst till dom där glasögonen kommer bli...
Illium

Inlägg av Illium »

Sant, men jag vill kunna fokusera på mycket små detaljer och det är svårt att höra med en knapphålskamera. Med en kamera i mitten på ett par glasögon så vet jag helt säkert vart kameran pekar. Jag vill kunna fokusera på liten text, ansikten m.m.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej... och hur långt måste du sända iväg det hela?

(eller... måste du verkligen sända iväg alls?)
Illium

Inlägg av Illium »

Det måste tyvärr sändas, och visserligen inte särskilt långt men däremot genom lite olika hinder såsom en tjockare vägg. Datorn som skall ta emot signalen kommer med största sannolikhet att befinna sig inom maximalt 40m.
Illium

Inlägg av Illium »

Bör också inflika att kostnaden är oviktig, så länge systemet fungerar bra så är pengar inget problem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då föreslår jag att du köper en kamera mer lämpad för ändamålet, typ denna:
http://www.brickhousesecurity.com/clear ... asses.html

Och ett 2,4ghz videosändarkit, dessa finns i mängder på eBay

Sen är det bara att fixa lämpligt batteripack och koppla ihop med vanliga sladdar (ingen lödning, bara kontakter) så går det köra!
Illium

Inlägg av Illium »

Tack för tipset! Du har inte lust att hjälpa mig bygga det? =)

Jag undrar dock hur pass snedvridet perspektivet blir när kameran inte sitter i mitten av glasögonen, den har ju lägre upplösning också...
Skriv svar