Stötar ni fått, berätta om misstagen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mjv

Stötar ni fått, berätta om misstagen

Inlägg av mjv »

Hej.

Blev bara lite nyfiken.
Har ni fått er någon kyss av el? Isf, hur upplevdes det och vad hände? Dumma misstag etc är både läsvärt och lärorikt.

Själv har jag inte mycket att bidra med. Värste stöten var när jag var ung och råkade ta i ett datorchassi och element samtidigt. Och så har jag tagit i en banankontakt som innehöll 230V, när jag trodde det var 24V styrsignal. Pirrade bara lite.

En gammal elektriker på jobbet brukar känna på losskopplade tåtar med fingrarna för att kolla om det är spänningslöst. Det vågar inte jag, men jag kanske har överdriven respekt för el.

Nåväl, ös på med era erfarenheter! :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stötar ni fått, berätta om misstagen.

Inlägg av AndersG »

Om.... Satte en gång lillfingret mellan två lödöron på en nättrafo. Brände ett snyggt svart hål genom fingret...

Ta i ett gammalt TV-bildrör som man glömt ladda ur är heller ingen höjdare...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Farsan var TV reparatör och de första burkarna på tidigt 60 tal så strök ett rör i högspänningsdelen och vissa hade öppningen mot framsidan av lådan så man bytte rör underifrån chassiet upp och in med labben i högspännings delen, varpå han en gång fick en sån tjolablängare att muskel reaktionen blev så kraftig att han spräckte trälådan till TV:n då hand/arm ville bort från 'det onda'.

Egna efrarenheter kom på tidigt 60 tal med engen byggt EL84 förstärkare och jag kom åt glödspänningen på nättrafon, kunde inte skriva den dagen i skolan. Var på farsan verkstad på lunchen och skulle 'mecka' lite :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har inte fått nån riktigt rejäl stöt (än)...

Men jag minns att jag fick en rätt härlig en när jag var ~10år eller nåt.
Var hos en kompis och meckade med en gammal engångskamera. Ja, ni förstår ju vad jag kom åt... Det var en riktigt hård, ond stöt minns jag.

Sen fick jag några stycken i sommar, skulle laga en väggvårta som kondingen hade pajjat på.
Skruvade upp den efter nån minut då den hade varit strömlös för att vara säker på att kondensatorn hade laddats ut, men nä... :D
Den stöten var rätt skön, inte så hård, men musklerna krampade ihop rätt bra i armen.

Såklart var jag ju på den igen direkt efter, den hade ju laddats ur när jag tog i den tänkte jag. Men nä. :doh:
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Tja, min upplevelse är nog inte en av dom värsta men men.

Jag klippte gräset i träskor hos morsan och farsan och backade in i elstängslet till hästhagen. Tjong! Jag ryckte till av bara den och gräsklipparen hostade. Det gjorde förbannat ont i hela sidan på kroppen och jag fick blixtrande huvudvärk resten av dagen.

Jag var lite förvånad för jag har tagit i samma elstängsel förut men med gjympadojjor eller stövlar på.

Vore kul att förstå varför gräsklipparen hostade till och om det har med smärtan att göra.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har väl gjort några riktiga klantgrejer, men nåt som etsat sig kvar i minnet var när jag slickade på kontakten till C64-trafon... Smart! Alla har väl testat 9V på tungan, det här kändes lite värre om man säger så, varför jag gjorde det minns jag inte, var väl 10-12år.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Någon gång i mitten av tjugoårsåldern låg jag i britsen på en Viking Line-färja på väg till Finland och tyckte att sänglampan såg rätt osofistikerad ut, med massa exponerad mässing på vitala delar. Funderade lite på vad som skulle hända om jag petade "där" och "där" samtidigt. Ingenting. Flyttade fingrarna "dit" och "dit" istället... "Drrrrr!" durrade det då i fingrarna. Har ingen aning om vad de har för spänning till belysningen, men jag fick i alla fall bort fingrarna och lärde mig förhoppningsvis en läxa.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har aldrig råkat ut för någonting jätteilla ännu.

Det värsta (enda tror jag) jag gjort är för ett antal år sedan när jag kopplade in en gammal antennförstärkare (Gammal modell där man skruvar coaxen direkt i någon anslutning på kretskortet, inte plugga in kontakt) med sladden i. Lade av misstag handflatan emot kretskortet (lödsidan) och hopps.

Inte en aning om vad det rörde sig om för spänning dock, den borde haft någon liten trafo inbyggd, men jag är inte säker. Det kändes väl i alla fall.

Kom på nu att jag fått en pärla av icke urladdade kondensatorer i en förstärkare också, 70VDC vill jag minnas.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Två saker som jag kommer ihåg på rak arm.

Första var på en industri, var ute och skulle felsöka en svarv i maskinparken.
Börjar med att skruva bort några skyddsplåtar, tar sedan tag i svarven för
att resa mig upp och gå iväg för att bryta strömmen till den, får en pärla så jag
flyger iväg en bra bit. Först trodde jag att någon sparkat mig i ryggen för att sedan förstå vad som hänt.

Uppe på svarven till vänster om chucken satt det en amperemätare som någon "lagat" med eltejp, inte överallt dock. :(
När jag reste mig och tog tag så råkade ja beröra den ej isolerade delen av mätaren.

----

Andra var på en tandläkarmottagning, gjorde ett rotjobb och bytte ut rubb och stubb.
De gånger vi fick bryta strömmen var typ när de hade lunch och några minuter efter mottagningen
stängt.
När jag skulle spänningssätta så verkade allt ok till en början, sedan lite senare visade det sig att en belysningsgrupp ej var ansluten,
patienter hade redan kommit så att bryta strömmen var inte att tänka på.
äsch, jag kopplar i den där i dosan "lite snabbt" tänkte jag, naturligtvis råkade jag beröra fasen med ena handen och
var så fint jordad i stegen jag stod på, svettig och halvlånga byxor. Idiotiskt,,,

/ Tompa
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skulle skruva åt slangen på en diskmaskin. Inte en tanke på att den var igång. Råkade pilla till så det sprutade ut vatten... Jag drog ut armen illa kvickt. Jäklar va det ryckte i armen.

Har även lyckats med andra saker och det gör lika jävla ont varenda gång...
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

oisolerat stroboskop, blixtrör- någon av polerna på batteriet. jag for upp å bordet välte detta som ren reflex. sedan dra fram reläer med 3-fas 380 på dinskena med båda armarna, litade på andra att strömmen var bruten.........
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

I mina yngre dagar skulle jag kolla hur en fotoblixt funkade. Hade naturligtvis laddat blixten innan jag skruva isär den. Studsade av stolen av stöten jag fick. :lol:
Annars har jag fått ett otal stötar i yrket. Men aldrig fastnat. Oftast får min omgivning lida, höra alla fula ord jag rabblar upp...

Den absolut roligaste händelsen var nog en midsommar fram på småtimmarna när det börjat ljusna. Jag och en kompis utmana varandra att ta i ett elstängsel. Jag kände först inget men efter övertalning att försöka igen fick jag han att hålla min hand. Gissa vem som skrek högst? :vissla:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

tidigare tråd avhandlar samma fråga: Har du fått en stöt någon gång?

Där skrev jag: "Jag minns tre tillfällen..."
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Stötar både av det ena eller andra slaget har man väl åkt på ett antal gånger i sitt liv, men det jag nu skall berätta handlar inte om att jag fick en stöt men likväl så var det en riktigt allvarlig incident med el inblandad.

Det var i min ungdom när jag arbetade som lärling på en lindareverkstad som jag tillsammans med en kamrat som också var lärling blev anvisad att avlägsna samtliga kablar som fanns i en nerlagd industri. (Stållinefabriken i Kristinehamn) Alla lokaler var tomma och det som återstod var att samla upp all kabel som låg i kabelrännor runtom i golven. Det var inga klena sladdar utan grova kablar typ 30 mm2 och mer.

För att det skulle gå så smidigt som möjligt så sågade vi av kablarna precis där dom kom ut från centralerna med en bågfil. Vår verkmästare (ja det hette så förr i tiden.) hade noga inpräntat att vi alltid skulle kortsluta mellan faserna innan vi sågade. Det kunde finnas bakspänning och då var det inte så kul att sätta bågfilen I kabeln. Jag hade en skruvmejsel av bautaformat, en sån där med en riktigt grov fyrkantig klinga. med plasthandtag.

Efter några dagars slit med dom grova kablarna återstog ett fåtal riktigt grova bamsingar som vi sparat till sist. Jag öppnade säkringsskåpet, monterade bort asbetsskydden mellan faserna och satte skruvmejsel mellan greppsäkringshållarna.

Vilken j....a smäll det blev. Den mer än 100 meter långa lokalen som var helt tom och byggd av cement och betong var en riktigt bra ekolåda kan ja säga. Förutom att jag bara såg en stor sol framför ögonen så blev jag temporärt döv där jag satt på arslet flera meter från centralen. Jag kände att det brände riktigt ordentligt på den hand och arm som hade hållit i skruvmejseln och när jag känner med andra handen så blir jag varse att det brinner I armen på blåstället. Jag lyckas släcka med att klappa och kväva med min andra hand trots att jag inte såg någonting annat än en stor djäkla sol i mina ögon.

På grund av mitt shockade tillstånd så vet jag inte hur länge jag blev sittande på golvet men det var tillräckligt länge för att verkmästaren skulle hinna dyka upp.

Det var nämligen på det viset att den industri vi var på befann sig I samma industriområde som lindareverkstaden, dock I andra änden. När ljuset slocknade och maskinerna stannade på lindareverkstaden och det blev svart I hela industriområdet, ja då fick vår käre verkmästare eld I röven.
Han förstod av någon outgrundlig anledning att dom där djäkla lärlingarna hade något att göra med saken.

Ja, där hittar han mig sittande på golvet och ryker, min kompis som var av den försiktiga typen hade redan innan jag gick på med mejseln ställt sig på behörigt avstånd alldeles vid en ytterdörr, så honom stötte han på först där han satt ute på gården och höll för öronen.

Ja, varför blev det så här? Jo den fetaste kabeln av dom alla råkade vara den kabel som kom direkt från den transformator som försörjde hela industrin med kräm. Den var ansluten till elleverantören (Kristinehamns elverk) via en 10 kVolts trafo. Elverkspersonalen beräknade att kortslutningsströmmen hade uppgått till 16 tusen ampere I kortslutningsögonblicket. Vart min fina skruvmejsel tog I vägen vet ingen. Porslinet I elcentralen hade smällt ner på bråkdelar av en sekund och såg ut som smällt stearin.

Jag hade något som påminner om riktigt rejält svetsblänk, var lomhörd och hade ordentliga brännskador på handleder och händer och min solbränna kunde mäta sig med en inbiten solotekares.

Så trots att jag inte fick någon stöt så räknar jag nog denna händelse som en av de mest allvarliga i mitt yrkesverksamma liv i samband med elarbeten. Senare i livet fastnade jag mellan fas och nolla från vänster till höger hand, då var det nära, men det kan bli en annan historia. :)
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Slickade på en en riktigt gammal härlig mobilladdare när man var kanske 6 bast. Tjofräs, jar-jarbinks reaktion på tungan :roll:
Skriv svar