T: Transportera bil som inte kan gå för egen maskin

Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

T: Transportera bil som inte kan gå för egen maskin

Inlägg av gOry »

Behöver få hem min bil som står ute i Gustavsberg in till stan, en resa på knappt 3mil.
Så om någon här jobbar eller känner någon som jobbar som bergare så får du gärna kontakt mig.
Eller om någon här har och vill låna ut ett biltransportsläp eller känner att de kan ta på sig jobbet själva så får de också gärna höra av sig.

Bilen i sig rullar och styr som den ska.

PM eller telefon funkar 0707 81 30 27
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: T: Transportera bil som inte kan gå för egen maskin

Inlägg av Sinumerik »

En del mackar har biltransportvagnar man kan hyra.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

3mil är ju inte superlångt så går väll alltid att bogsera, i alla fall om det är manuell låda och man är 2 pers.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Detta är redan fixat, kröp till korset och anlita en bärgare. De kosta lite mer men den kom hem snabbt och smidigt.
Nu står den på pallbockar hemma med motorlyften i högsta hugg. Allt är klart för att lyfta ur motorn behöver bara några extra händer. :wink:
Kanske går att göra själv ifall jag särar på motor och låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sinumerik skrev:En del mackar har biltransportvagnar man kan hyra.
Det kräver dock att man har en bil som får dra så mycket och värre, att man har BE på körkortet.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

jovisst är de så, men påföljderna är väl inte så farliga? De är väl bara böter eller?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lappen ryker.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det beror på om du överlastar släpet, men släpet är OK för B-kort med din dragbil, eller om du har ett släp som inte är OK med B-kort. I första fallet böter, i andra fallet olovlig körning och ingen lapp kvar.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Glenn skrev:Det kräver dock att man har en bil som får dra så mycket och värre, att man har BE på körkortet.
Om man håller sig inom vad man får dra, och allt totalt väger under 3.5ton så räcker vanligt b-kort, eller ?

Bilen såg ut att vara en bmw, väger ca 1300kg? Många vanliga bilar kan dra det utan problem.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

sinumerik:Om bilen väger 1300 kilo, så får inte släpet väga mer än 300 kilo (Att få dra över 1600 kilo på B-kort är mycket ovanligt).. Det kan bli tight att hitta ett släp som är klassat för 1300 kilo och bara väger 300 kilo..

X-IL: Det där är en myt, visst om du överlastar med 10-20% så klarar du dig med böter, ställer du en 1300 kilos bil på en 750 kilos kärra så får du mer än böter.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Om det är en myt eller ej vill jag inte riktigt kommentera. Vet bara vänners erfarenheter. Men sen faller det väl kanske på rimligheten att lasta 50% plus också, då är det knappast ovetande osv. Hur som helst är det olovlig körning att köra ett släp som har för tung totalvikt på B-kort, även om du bara lastat det med ett A4-papper. Har du BE är det dock OK då du antas kunna beräkna lasten :humm: Varför man nu inte skulle kunna det med B-kort.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

X-il: sannolikt för att hela tungt släp på B reglerna är fel och säkert inlobbade av någon husvagnsägande politiker.
De kanske tänkte att det är lättare för den inte så släpvana B kortsföraren att bara jämföra två nummer, tyvärr verkara även detta för svårt...

Ja, allt över 750 kilo är tungt släp, däremot finns det undantag som gör det tillåtet att med B kort framföra tyngre släp.
Personligen anser jag att reglerna borde ändras så att Bkort = lätt släp precis som det funkar med C & CE. Ska du dra tyngre får du ta ett BE kort, om inte annat så kanske man hade kunnat närma sig en återvinningsgård en Lördag utan att bli överbackad eller får stå och vänta på någon som ska trasla ut sin bil med släpet i 90 graders vinkel...

Fast nu ska de ju höja gränsen till 4250 kilo istället, men det ska visst kräva körlektioner med släp ! :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Över huvud taget är våra svenska släpregler helt sjuka.

..Bara en sån sak som att det är MYCKET strängare straff på att köra ett tomt tungt släp som *får* lasta mycket (utan BE), än att köra ett lätt släp med överlast är ju helt sjukt.

Reglerna inbjuder verkligen till farligt beteende. Det säger sej ju självt att det är betydligt farligare att köra med ett "lätt" släp med överlast, än att köra ett tungt (BE) utan last.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Allt beror ju såklart på om man torskar (vilket man troligast INTE gör men ändå) sen vilket humör sheriffen är på den dagen har han/hon bråkat med frugan/karln så är ju chansen mindre för en varning.

Jag säger såhär; att kortare sträckor kör jag "tattarlass" men aldrig då det är inne i stan eller längre sträckor risken att åka på nåt är inte värd det. Utan körkort här med jobb etc funkar helt enkelt inte.

Sen har jag en kompis med CE kort så jag klarar mig oftast med hans hjälp. :tumupp:

TS gjorde rätt som tog en bärgare är det inte lång bit så varför chansa för en tusing liksom?
Skriv svar