Söker längsstrålande fiberoptik

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
CDR

Söker längsstrålande fiberoptik

Inlägg av CDR »

Hej.

Jag är ny här :)

Tänkte efter jul påbörja en modifiering av ett gammalt, nåja, datorchassi som jag haft stående. Chassit, ett Aspire X-cruiser black, har fönster som standard och jag tänkte att det vore snyggt med någon typ av fiberoptik på insidan. Denna borde vara längsstrålande och sådan verkar omöjlig att hitta. Jag sökte och fann ett företag som hade (se länk) men tyvärr säljer de bara kompletta rullar och 30 meter är inget jag behöver, snarare 3-4 meter spillmån inräknad. Undrar nu om ni kanske känner till någon firma som säljer kortare bitar längsstrålande eller sparkling fiberoptik. Önskar bara förslag på svenska butiker.

Tack på förhand.

Länk: http://www.ledvision.se/fiberoptik/
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Söker längsstrålande fiberoptik

Inlägg av Meduza »

Vad kostar en rulle på 30m?

Tänkte att man skulle kanske kunna göra ett samköp på forumet om fler är intresserade?
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Jag såg inga priser på sidan så jag har ingen aning. Tycker 30 meter borde kosta en slant. Stjärnhimmel paketen var i vart fall dyra men det är ju kompletta paket.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Är de detta som är längstrålande fiberoptik? Hur funkar sådan? Och hur mycket ljus behöver man trycka in per/meter?
Hittade den här snutten i mon brors trasiga gamingmus, tror jag har sparat den nånstans tänkte att de vore kul att använda till något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Det ser ju ut att vara något liknande. Din andra fråga har jag tyvärr inget svar på.

För er som undrar, jag tänkte använda en sådan här för att belysa tråden: http://coolingstuff.se/p/222/5mm-twin-led-bl--229-
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag har inget tips på svenska butiker men jag har för mig att den engelska benämningen är "sideglow" och/eller "side-emitting" (finns lite sådant på Ebay för belysning runt pooler och liknande), det kanske kan hjälpa för att spåra upp återförsäljare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde gå att använda vanlig plastfiber som man sandpapprar så att den börjar läcka ljus?
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Hur menar du då :humm: ? Kan man göra en vanlig ändstrålande fiber längsstrålande genom att repa den? I så fall kunde jag ju köra fiskelina som jag ursprungligen tänkt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte som dom läckande koaxialkablarna för mobiltelefoni..
markus123

Inlägg av markus123 »

Jag kanske har vad du letar efter. Bifogar en bild på lite fluorescerande fiber. Som ljuskälla används en peklaser på 50mW som kan beställas på ebay för ca 100kr.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
markus123

Inlägg av markus123 »

CDR skrev:Hur menar du då :humm: ? Kan man göra en vanlig ändstrålande fiber längsstrålande genom att repa den? I så fall kunde jag ju köra fiskelina som jag ursprungligen tänkt.
Tror inte att fisklina är optimalt i detta sammanhang.
Det går att få en plastfiber att 'läcka' lite ljus genom att skada ytan på den.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

markus123 skrev:Jag kanske har vad du letar efter. Bifogar en bild på lite fluorescerande fiber. Som ljuskälla används en peklaser på 50mW som kan beställas på ebay för ca 100kr.
Markus123: var hittar du en 100kr's eBay-laser på 50mW som tål att köras konstant?
Användarvisningsbild
CDR

Inlägg av CDR »

Oj, häftigt! Känns dock inte så skoj med laser. Vad jag söker är en plastfiber som läcker ljus längs hela längden (som ju fibern på din bild gör). Vilken fiber som helst går bra bara den är flexibel, det blir ju en del hörn. Ljuskälla behövs inte, jag ska försöka klura ut en lösning på detta själv. Tanken är att montera ljuskällan http://coolingstuff.se/p/222/5mm-twin-led-bl--229- i en egen konstruerad liten (tät) box och fästa den ena änden på fibern där. Jag är inte så kunnig inom det här med belysning så jag vet inte om ljuskällan kanske blir för svag. I så fall får jag belysa fibern från båda ändar. Ska försöka göra en bild som förklarar hur jag tänkt.
markus123

Inlägg av markus123 »

Meduza skrev:
markus123 skrev:Jag kanske har vad du letar efter. Bifogar en bild på lite fluorescerande fiber. Som ljuskälla används en peklaser på 50mW som kan beställas på ebay för ca 100kr.
Markus123: var hittar du en 100kr's eBay-laser på 50mW som tål att köras konstant?

Jag skrev inte att den tål att köras konstant. Dock så har jag testat hur stabil uteffekten är över en längre tid ifrån den. Använde ett nätaggregat som spänningskälla och mätte uteffekten under konstant drift i 14 dagar. Dom första 4-5 dagarna sjunk effekten ifrån ca 48mW till ca 40-42 mw. Därefter låg uteffekten ganska stabilt.
Att en billig peklaser inte kanske är optimal för ändamålet är en annan sak. Men för att på ett enkelt sätt visa hur fibern fluorescerar funkade den bra.

Edit: Tittade lite snabbt på ebay för att se om jag hittade laserpekarna. Det verkar som att dom flesta är på 5mW nu. Jag vet att det så sen som i våras fanns en uppsjö av billigare lasrar med betydligt högre effekt. Antar att det har med lagar o regler att göra att lite mer kraftfulla laserpekare har försvunnit. Men vill man går det väldigt lätt att bygga en egen simpel konstruktion med en PIN-diode som det går att kräma väldigt mycket effekt ur för några tior. Dioden i en gammal trasig blueray spelare funkar ypperligt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vad kostar denna flourucerande fiber?
Skriv svar