ytmonterade kondensatores inre resistans?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

ytmonterade kondensatores inre resistans?

Inlägg av grym »

försökte hitta det i databladen

hadde lite problem med avkopplingskondensatorer i hf kretsa (några hundra megaherts), och började fundera på hur det var med den inre resistansen i dom mycket små ytmonterade kondensatorerna som har höga värden (0.1yf)

funderingen är som sådan att om dom får i så stor kapacitans i så liten volym så kanske dom måste tulla på andra egenskaper?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Leta efter "ESR"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kanske ska kolla lite på deras egeninduktion vid de frekvenser...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jovisst, men jag har harvat runt bland muratas datablad utan att hitta något, därför frågar jag om någon annan har haft samma bekymmer
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju såklart så att om de har små fysiska storleker samt "höga" kapasiteter måste metall-lagern ju vara tunna(!) och de får såklart högre ESR. Jag vet inte var gränsen går men jag använder 100nF (= 0,1µF)/50V i 1206 kapsling och har, enligt mitt tycke, bra egenskaper på dom. Jag kan dock bli lite tveksam till att gå längre ner i storlek just av ESR-skäl.

Sen skriver du ju inget om vilka storleker det handlar om heller, det gör det ju ganska svårt att komma med ideer/kunnande osv.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det brukar finnas grafer för impedans mot frekvens, fast jag kan inte svära på att det finns i just Muratas datablad. Finns iaf i Kemets...

ESR (från graf) verkar ligga runt 50-200 mohm (lägst i störst kapsel) för X7R. Vid flera hundra Mhz är det absolut induktansen som styr dock... (lägsta impedans för 100nF hamnar runt 10Mhz).

Finns special-lösningar för att få ner induktansen, som kapsel på bredden (0612 istället för 1206) och annat...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ah, där fanns det lite mera data, ser ut som om man får prova att sätta några kondingar parallellt för att få bättre avkoppling

jag annvänder lite olika kondingar i dom vanliga storlekarna, dom bör inte skilja sig allt för mycket mellan olika fabrikat, det jag funderade på var i frekvens dom började ha sina egenheter, tyckte det var kanska lågt ner för att vara så små kondingar, dom har ju inte mycket till anslutningar jämfört med vanliga hålmonterade
Skriv svar