Laserskärning i PMMA/akryl, kladdiga kanter

Didde

Laserskärning i PMMA/akryl, kladdiga kanter

Inlägg av Didde »

Nu tänkte jag använda mig av er uppfinningsrikedom och kunskap.

På jobber så skär vi i akryl med laser. Efter att vi skurit ut produkterna så bildas en kladdig yta på kanterna. Detta beror förslagsviss för att ytan blir så varm när vi skär(?), men jag tycker att det borde "stelna" efter?
Vi tillverkar graverade skyltar för tekniska installationer.

Så jag undrar om det är någon som har något förslag på hur vi kan göra för att det inte skall bli kladdigt. Eller kanske finns något som man kan behandla materialet med efter processen som "binder" kladdet. Ja, alla förslag är välkommna. Vi vill helst inte blöda ner det efteråt, men att stryka något medel eller nått skulle fungera utmärkt.

/Robban
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Laserskärning i PMMA/akryl, kladdiga kanter

Inlägg av Calle »

Rent spontant låter de som för låg fart eller för hög effekt.

Bara en gissning då jag inte har erfarenhet av plaster direkt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det är inte skyddsplasten?

Akryl borde inte förändras av värme.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

kör fler varv med mindre effekt istället
Didde

Inlägg av Didde »

Ja, jag tror jag har iafall provat 80/100 olika kombinationer av fart och effekt. Och skyddsplasten åker av så fort det har kommit innanför dörren.
Flera varv är ett altenativ, dok tar det ju tyvärr lite längre tid då, men ja, kanske är värt det, får prova och återvända.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju uppenbart att plasten smälter av lasern, lasern skär ju med värme.

Jag vet inte om några av de som kommenterat missuppfattat, men som jag tolkar TS är problemet att det inte stelnar efteråt, det är alltså kladdigt flera timmar efter skärningen. Det borde ju inte påverkas av skärhastighet eller effekt?

Kan det vara att plasten reagerar med luften när den blir varm och delas upp i andra beståndsdelar? Skärningen kanske behöver göras i syrefri miljö?
Didde

Inlägg av Didde »

Tappra försök idag med mindre effekt och fler varv. Och jag måste tyvärr säga att kladdet kvarstår.
Visst har du uppfattat det rätt, att ytan är kladdig flera timmar efteråt.
En helt syrefri miljö kanske kan vara värt att prova mera med, jag har gjort lite små försök igenom att mata in koldioxid och kväve för att släcka den "låga" som blir när vi skär, men jag har inte provat att spruta in det fritt i maskinen, det kommer bli en utmaning att prova att täppa till alla hål i den så att det inte kommer in något syre i den. Tror du att det skulle hjälpa?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har ingen aning, det var bara en fundering.

Det verkar ju som om plasten inte bara smälter utan att det blir nån slags restprodukt/slaggproduktsom klibbar. Och många plaster sönderdelas väl i andra beståndsdelar om de värms upp till höga temperaturer? Fast det kanske inte alls är nån sönderdelning där syre är inblandat... Men OM det är en reaktion så är det väl mer troligt att den använder syre än att den använder koldioxid eller kväve.

Men jag är ingen kemist:)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

I en annan tråd föreslogs tvål + vatten för att skydda mot kladdkanter. Vilket tydligen fungerar..

Där föreslog jag också laser, vilket uppenbarligen inte löser problemet då ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det är rätt självklart att plasten inte är så bra att lasra. Viss plast tål ju att upphettas till över smältpunkten och återgår sedan till (hyffsat) samma tillstånd när den svalnar. Annan plast kan ju sönderdelas eller tom brännas.

Detta ser man enkelt när man värmer med värmepistol viss plast blir fullständigt kaputt medan annan går att göra vad som helst med.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vad säger tillverkaren om lämpliga bearbetningsmetoder? Det borde finnas en specifikation att läsa.
Didde

Inlägg av Didde »

Tvål och vatten måste jag prova :)
Låter lite för enkelt för att vara sant. Men det är väl ofta de lösningarna som funkar.

Det roliga i den melodin är att materialet är gjort för laser skärning. Men det förutsätter nog att man gör något form av efterarbete, tillexempel tvätta det i ultraljudsbad.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@v-g, Det är nog skillnaden mellan härdplast och termoplast som du märkt.

Och tvål+vatten lösningen ska flöda kontinuerligt över bearbetningspunkten under drift.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nej, termoplaster kan även de bli förstörda om de hettas upp.

Jag funderar på om inte gas är bästa vägen att gå iaf, vatten och laser är det så bra?
bearing

Inlägg av bearing »

Kan det hjälpa att montera ett tunt munstycke som blåser tryckluft mot skärpunkten?
Skriv svar