göra stora hål i alu
göra stora hål i alu
Hej hopp
Jag har ett litet projekt där jag måste göra 15 st runda hål i rad i en 5mm tjock alu-platta.
Hålen ska vara 73mm i diameter 2mm ner från ytan sedan minskas till 70mm så det blir en 1.5mm kant i hålet.
Avstånd mellan hålen - 1mm (kanter alltså)
Har tittat på diverse justerbara hole-cutters, men samtliga är till trä/plast/gips och inget till metall..
Är det ens lönt att försöka sig på det, eller är det mekanisk verkstad direkt som gäller?
Alla tipps mottages tacksamt.
Jag har ett litet projekt där jag måste göra 15 st runda hål i rad i en 5mm tjock alu-platta.
Hålen ska vara 73mm i diameter 2mm ner från ytan sedan minskas till 70mm så det blir en 1.5mm kant i hålet.
Avstånd mellan hålen - 1mm (kanter alltså)
Har tittat på diverse justerbara hole-cutters, men samtliga är till trä/plast/gips och inget till metall..
Är det ens lönt att försöka sig på det, eller är det mekanisk verkstad direkt som gäller?
Alla tipps mottages tacksamt.
Re: göra stora hål i alu
Det borde gå i en pelarborrmaskin. Med ett sådant verktyg som har ett ställbart stickstål. Jag minns inte vad de heter.
Då kan du köra ø73 till rätt djup på samtliga, sedan ta ø70.
Då kan du köra ø73 till rätt djup på samtliga, sedan ta ø70.
arborrning
ev att man slipar in ett verktyg som tar båda diameterna på en gång, beror lite på hur noga det måste vara
ev att man slipar in ett verktyg som tar båda diameterna på en gång, beror lite på hur noga det måste vara
måste vara rätt noga faktiskt... hylsorna som ska läggas in i hålen (och hållas av kanterna) kläms på utsidan med en platta till. Dessa har 2mm kanthöjd (därav 2mm ner i hålplattan) och måste klämmas hård o inte skramla.
jag har också sett sådana justerbara med två knivar på ett stag. Men de som jag har sett var inte avsedda för metall.
jag har också sett sådana justerbara med två knivar på ett stag. Men de som jag har sett var inte avsedda för metall.
Jag undrar om inte detta är avsett för metall?
http://www.verktygsboden.se/cirkelskaer ... aerare-mt3
Sedan finns det givetvis proffesionella och dyra cirkelskärare.
http://www.verktygsboden.se/cirkelskaer ... aerare-mt3
Sedan finns det givetvis proffesionella och dyra cirkelskärare.
Ska du ha en 2mm djup krage i hålet, så skulle ju jag som verkstadsmek rekomenera fräsning. Sedan så har du toleranskrav dels på diametern och även på läget.
jepp.. förnuftet säger ju som du - att en maskin måste till.
Tack för tipsen
Tack för tipsen