Enkel lödning Kungsholmen

jesse78

Enkel lödning Kungsholmen

Inlägg av jesse78 »

Hej!

Har lite problem med en radiostyrd modell och dess nya motor och fartreglage.
Det är nämligen så att jag kortade av kablarna mellan fartreglaget för att göra en skarvning och nu har jag problem med att få lödningen att fästa då kabeln från motorn är en lackad lindningstråd. Jag har helt enkelt klantat till det och får nu betala för det.
Är varken bra på att löda och har inte heller den rätta utrustningen så därför tänkte jag ställa frågan här om det är någon som sitter på kompetensen och tiden för att göra det här ganska enkla uppdraget?

Det är tre kablar som ska lödas fast och jag skulle tippa att det tar 5 minuter för den som kan (inte jag!).

Hoppas jag kan få hjälp med detta! Jag ställer självklart upp med betalning.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Enkel lödning Kungsholmen

Inlägg av gOry »

Sandpappra eller skrapa försiktigt med en kniv på den lackerade tråden så ska de nog gå. Har även sett att de ska gå att köra med en brännare på lackerade trådar som inte är lödbara?.

Annars kan jag hjälpa dig om du tar dig till Gärdet, PM:a sånt fall.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Enkel lödning Kungsholmen

Inlägg av Walle »

Nu hoppas jag förvisso att någon hjälper dig, men om inte så vill jag ge dig ett par tips för att lösa problemet själ:

1: Elda upp isoleringen. Lackisolerade ledare är ett helskotta att ha att göra med, men att elda på dem brukar få isoleringen att släppa!

2: Fluss! Flussmedel som påförs rikligt på de tidigare eldade kardelerna brukar göra dem mycket mer lättlödda! Värm mycket, tillför lödtenn. Suger ledarna åt sig lödtenn då så bör det inte vara några problem att löda dem själv!

3: Lödpenna med bra effekt och fin spets! Det är värdelöst att löda med en lödpenna med låg effekt och dålig spets. Skillnaden mellan en ny och en gammal spets kan mycket väl vara det som gör att du inte grejar det själv! En fin spets ska alltid torkas av och förtennas innan lödpennan tillåts ligga.
Skriv svar