PWM styrning till hjullastar joystick.
-
PWM styrning till hjullastar joystick.
Hej.
Har lite problem med joysticken i en hjullastare.
Det är någon sorts PWM historia som ger signal till hydraulventiler.
Sitter en 2-vägs och en 1-vägs joystick. Dessa beter sig precis lika.
Har mätt utgångarna på ocilloscope och kommet fram till följande.
När man börjar röra joysticken så börjar signalen att vara 'hög' i 5-10%.
Fortsätter att röra den så händer inget.
Rör den lite till så hoppar den upp till 40-50% 'hög'.
Detta är vid max 15% av slaget på joysticken.
Sen resterande av slaget på joysticken så ökar den jämnt upp till 100% 'hög'.
Pottarna som sitter i själva spaken är ohm mätta och ändrar motstånd jämt o fint.
Frekvensen på PMW signalen är ca 140Hz om jag räknat rätt.
Spolarna dra typ 2,1A och är på 12V.
Bifogar 2 bilder på elendet. Pottarna i mitten är för att ställa 'nollläget' på spaken, eller om man vill säga hur mycket man skall kunna röra spaken innan den börjar ge signal ut.
Pottarna uppe är till att ställa hur lång 'hög' tid vid full spakrörelse.
Alltså behöver pottarna i spaken inte vara exakt i mitten när spaken är i mittläge.
Som den ene potten sitter nu så är där ~2,8kohm respektiver ~2,7kohm
mellan mittstift och de olika sidostiften.
Mätte den en potten på ett håll, då blir motståndet ~1,2kohm och ~4,3kohm mätt på samma sätt.
4dioder och lysdioden nere är för att visuellt se när den börjar ge utsignal.
Någon som kan hjälpa mig att få stil på skitet?
Eller rita upp något som kan fungera på liknande sätt?
Det finns kanske rent av någon byggsats att köpa som är färdig?
MVH /Lenny S
Har lite problem med joysticken i en hjullastare.
Det är någon sorts PWM historia som ger signal till hydraulventiler.
Sitter en 2-vägs och en 1-vägs joystick. Dessa beter sig precis lika.
Har mätt utgångarna på ocilloscope och kommet fram till följande.
När man börjar röra joysticken så börjar signalen att vara 'hög' i 5-10%.
Fortsätter att röra den så händer inget.
Rör den lite till så hoppar den upp till 40-50% 'hög'.
Detta är vid max 15% av slaget på joysticken.
Sen resterande av slaget på joysticken så ökar den jämnt upp till 100% 'hög'.
Pottarna som sitter i själva spaken är ohm mätta och ändrar motstånd jämt o fint.
Frekvensen på PMW signalen är ca 140Hz om jag räknat rätt.
Spolarna dra typ 2,1A och är på 12V.
Bifogar 2 bilder på elendet. Pottarna i mitten är för att ställa 'nollläget' på spaken, eller om man vill säga hur mycket man skall kunna röra spaken innan den börjar ge signal ut.
Pottarna uppe är till att ställa hur lång 'hög' tid vid full spakrörelse.
Alltså behöver pottarna i spaken inte vara exakt i mitten när spaken är i mittläge.
Som den ene potten sitter nu så är där ~2,8kohm respektiver ~2,7kohm
mellan mittstift och de olika sidostiften.
Mätte den en potten på ett håll, då blir motståndet ~1,2kohm och ~4,3kohm mätt på samma sätt.
4dioder och lysdioden nere är för att visuellt se när den börjar ge utsignal.
Någon som kan hjälpa mig att få stil på skitet?
Eller rita upp något som kan fungera på liknande sätt?
Det finns kanske rent av någon byggsats att köpa som är färdig?
MVH /Lenny S
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: PWM styrning till hjullastar joystick.
det här påminner mej om när jag reparerade min polares gamla arkadspel. Den hade 3 pottar om jag inte missminner mig (gas, broms, ratt), dessa var kopplade till en multiplexer och sen till en ad-omvandlare.
han hade ett liknande problem som du, dvs att den inte gav linjärt utslag. Man kunde dra som fasiken åt höger, hände knappt ngt, medan man fick max.utslag åt vänster. Visade sig att ad-omvandlaren hade gett upp. Ny på elfa löste biffen.
han hade ett liknande problem som du, dvs att den inte gav linjärt utslag. Man kunde dra som fasiken åt höger, hände knappt ngt, medan man fick max.utslag åt vänster. Visade sig att ad-omvandlaren hade gett upp. Ny på elfa löste biffen.
En gissning är att joysticken har en säkerhetsswitch som inte är riktigt centrerad, samt att minströmmen är uppställd för högt, alltså när säkerhetsswitchen tillåter utstyrning har du redan uppnått 40% utstyrning.
//Daniel
//Daniel
-
Ducke:
Vad menar du med säkerhetsswitch?
Det enda som finns i joysticken är kretskortet som jag har lagt in bild på samt 2 pottar i själva spaken, en till varje axel.
Har idag bytt de båda komparatorerna utan framgång.
Har även mätt upp allt som jag kan mäta, och allt verkar ok.
En annan sak som jag la märke till är att utsignalen från 555an (en 4kants våg) är hög längre tid än vad den är låg. Hög ca 54% och låg ca 46%.
Kan detta spela roll?
/Lenny S
Vad menar du med säkerhetsswitch?
Det enda som finns i joysticken är kretskortet som jag har lagt in bild på samt 2 pottar i själva spaken, en till varje axel.
Har idag bytt de båda komparatorerna utan framgång.
Har även mätt upp allt som jag kan mäta, och allt verkar ok.
En annan sak som jag la märke till är att utsignalen från 555an (en 4kants våg) är hög längre tid än vad den är låg. Hög ca 54% och låg ca 46%.
Kan detta spela roll?
/Lenny S
-
Har nu äntligen haft lite tid över och försökt rita upp ett krets schema.
Min förhoppning är att någon kan hjälpa mig så jag får ordning på joysticken.
Det är inte vackert men hoppas att ni förstår hur det ska fungera.
Om där är något som verkat helt galet så kan jag kolla upp det. Har redan dubbelkollat det men ingen är felfri.
Har bara ritat halva delen för den andra delen är lika.
Har ritat 3 komponenter som jag har märkt C? (Blåa och liknar kondensatorer på första bilderna) På dessa står det P1K63 Såg en annan sak på maskinen att i serie på matningen till joysticken satt denna komponent. 0ohm om man mäter den.
Har haft oscilloskopet både ute vid maskin och joysticken inne vid ett spänningsaggregat. Har samma fenomen oavsett. Så något fel på denna kan det rimligtvis inte vara. Vad kan detta vara för något?
MVH / Lenny
Min förhoppning är att någon kan hjälpa mig så jag får ordning på joysticken.
Det är inte vackert men hoppas att ni förstår hur det ska fungera.
Om där är något som verkat helt galet så kan jag kolla upp det. Har redan dubbelkollat det men ingen är felfri.
Har bara ritat halva delen för den andra delen är lika.
Har ritat 3 komponenter som jag har märkt C? (Blåa och liknar kondensatorer på första bilderna) På dessa står det P1K63 Såg en annan sak på maskinen att i serie på matningen till joysticken satt denna komponent. 0ohm om man mäter den.
Har haft oscilloskopet både ute vid maskin och joysticken inne vid ett spänningsaggregat. Har samma fenomen oavsett. Så något fel på denna kan det rimligtvis inte vara. Vad kan detta vara för något?
MVH / Lenny
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gissar på en säkring (F = Fuse), med tanke på att den sitter i serie med matningen och ser ut som en kortslutning. 0ohm är förstås helt normalt isåfall.
Ser mer ut som en PTC säkring.
http://www.littelfuse.com/resettable-ptcs/radial.html
http://www.littelfuse.com/resettable-ptcs/radial.html
-
Hej!
Vad är felsymptomet om du kör maskinen med denna elektronik? Blir styrningen ryckig, för snabb eller långsam?
Uppkom felet plötsligt, eller har den alltid varit sådan?
Är det inte 24V elsystem, eller är det en väldigt liten hjullastare?
Jag har hållit på ganska mycket med IPS302 och liknande styrsystem. Dom jobbar på ungefär samma sätt.
På dessa har man en trimpot för att ställa in "startströmmen" när joysticken flyttas från mittläget samt en trimpot för förstärkningen.
Man justerar startströmmen så att funktionen börjar röra sig med minimal fart när man rör joysticken.
Det går normalt inte att få funktionen att röra sig direkt man nuddar joysticken, utan man måste röra den några millimeter innan nåt händer.
Sedan ställer man förstärkningen så att man får lagom maxfart på funktionen när joysticken är i ändläge.
Om man kollar på dioderna på dessa boxar så tänds dom plötsligt när joysticken aktiveras för att sedan öka i styrka ju mer man styr ut joysticken.
Man börjar alltså inte PWM-signalen på noll. Detta för att ventilen behöver ganska mycket ström för att överhuvudtaget öppna.
Sedan finns det mer avancerade styrsystem som har inställningsmöjligheter för till exempel acceleration och retardation. På dessa kan det bli riktigt konstigt om man skruvar bort sig.
Jag kan inte riktigt avgöra om din elektronik är trasig, eller om det bara är en justeringsfråga, det beror på svaren på frågorna i början av mitt inlägg.
Det KAN vara så att du faktiskt ska får 5-10% pulsvidd ut när joysticken börjar flyttas (men detta är för lite för att öppna ventilen) och att det är startströmmen du ser när du vid 15% utslag plötsligt får 45-50% pulsvidd ut.
I så fall är det startströmmen som behöver justeras ner. Symptomen skulle vara att funktionen du styr inte går att köra långsamt, utan alltid hoppar igång på halvfart med ett ryck.
Vad är felsymptomet om du kör maskinen med denna elektronik? Blir styrningen ryckig, för snabb eller långsam?
Uppkom felet plötsligt, eller har den alltid varit sådan?
Är det inte 24V elsystem, eller är det en väldigt liten hjullastare?
Jag har hållit på ganska mycket med IPS302 och liknande styrsystem. Dom jobbar på ungefär samma sätt.
På dessa har man en trimpot för att ställa in "startströmmen" när joysticken flyttas från mittläget samt en trimpot för förstärkningen.
Man justerar startströmmen så att funktionen börjar röra sig med minimal fart när man rör joysticken.
Det går normalt inte att få funktionen att röra sig direkt man nuddar joysticken, utan man måste röra den några millimeter innan nåt händer.
Sedan ställer man förstärkningen så att man får lagom maxfart på funktionen när joysticken är i ändläge.
Om man kollar på dioderna på dessa boxar så tänds dom plötsligt när joysticken aktiveras för att sedan öka i styrka ju mer man styr ut joysticken.
Man börjar alltså inte PWM-signalen på noll. Detta för att ventilen behöver ganska mycket ström för att överhuvudtaget öppna.
Sedan finns det mer avancerade styrsystem som har inställningsmöjligheter för till exempel acceleration och retardation. På dessa kan det bli riktigt konstigt om man skruvar bort sig.
Jag kan inte riktigt avgöra om din elektronik är trasig, eller om det bara är en justeringsfråga, det beror på svaren på frågorna i början av mitt inlägg.
Det KAN vara så att du faktiskt ska får 5-10% pulsvidd ut när joysticken börjar flyttas (men detta är för lite för att öppna ventilen) och att det är startströmmen du ser när du vid 15% utslag plötsligt får 45-50% pulsvidd ut.
I så fall är det startströmmen som behöver justeras ner. Symptomen skulle vara att funktionen du styr inte går att köra långsamt, utan alltid hoppar igång på halvfart med ett ryck.
I EHC32 (föregångare till IPS302) så var PWM frekvensen konstant och man styrde ventilerna genom att reglera strömmen via potentiometrarna i spaken.
Nu kommer jag inte ihåg om IPS302 också har konstant PWM i matningskortet eller om det styrdes av utgångskorten..
Om jag kommer ihåg rätt så gör frekvensen att inte ventilen "fastnar" i ett läge när man styr ut strömmen.
Det man brukar ställa in är starttrycket och sluttrycket (och där avses pilotventilen som styr huvudsliden)
Starttrycket är som sagt för att få huvudsliden att röra sig och sluttrycket (vid fullt spakutslag) blir max flödet.
Nu kommer jag inte ihåg om IPS302 också har konstant PWM i matningskortet eller om det styrdes av utgångskorten..
Om jag kommer ihåg rätt så gör frekvensen att inte ventilen "fastnar" i ett läge när man styr ut strömmen.
Det man brukar ställa in är starttrycket och sluttrycket (och där avses pilotventilen som styr huvudsliden)
Starttrycket är som sagt för att få huvudsliden att röra sig och sluttrycket (vid fullt spakutslag) blir max flödet.
-
Symptomen är att det känns som att det bara är till eller från när man rör joysticken.
Väldigt svårt att avgöra om där är någon skillnad efter att det är 40-50% pulsvidd till man når fullt utslag på joysticken.
Har inte kollat exakt men det känns som att när signalen blir hög 40-50% pulsvidd så är det fullt ös eller näst intill på hydrauliken.
Alltså väldigt ryckigt.
Felet var så när vi köpte maskinen (osedd) ihop med en del andra fel oxo. Har talat med förra ägaren och han tyckte 'det är inte så farligt att köra med'. Vilket inte säger så mycket.
Det är en mindre maskin med 12V system.
Kan du säga vad dom blåa komponenterna är som jag har döpt till C? på mitt kretsschema?
Är det vad jag har gissat på, kondensatorer?
Vad är det som gör att signalen i stort sett börjar på 40-50% pulsvidd?
Det kan ju även vara så att det är något hydrauliskt fel.
MVH / Lenny
Väldigt svårt att avgöra om där är någon skillnad efter att det är 40-50% pulsvidd till man når fullt utslag på joysticken.
Har inte kollat exakt men det känns som att när signalen blir hög 40-50% pulsvidd så är det fullt ös eller näst intill på hydrauliken.
Alltså väldigt ryckigt.
Felet var så när vi köpte maskinen (osedd) ihop med en del andra fel oxo. Har talat med förra ägaren och han tyckte 'det är inte så farligt att köra med'. Vilket inte säger så mycket.
Det är en mindre maskin med 12V system.
Kan du säga vad dom blåa komponenterna är som jag har döpt till C? på mitt kretsschema?
Är det vad jag har gissat på, kondensatorer?
Vad är det som gör att signalen i stort sett börjar på 40-50% pulsvidd?
Det kan ju även vara så att det är något hydrauliskt fel.
MVH / Lenny
Borde inte första resistornätverket 4x2,2k efter spakarna vara pulldown? (till gnd)
-
-
Hej!
Har suttit och klurat en stund nu
C (P1K63) är med största sannolikhet en kondensator.
Med fyrkantsvåg från NE555:an får jag inte ihop det.
Om vågformen från 555:an är triangelformad däremot (typ http://electroschematics.com/5004/555-t ... generator/) så borde det bli en PWM-styrning där transistorerna får PWM-signal en åt gången när man gör joysticken åt respektive håll.
Jag antar att styr var sin spole som sitter i var sin ände på ventilslid till en dubbelverkande funktion, så det verkar rimligt.
I så fall borde den första potten, nära P1K63, ställa förstärkningen och den andra, i 4,7k-spänningsdelaren, ställa nån form av startström.
Några av pottarna ser ju ganska välskruvade ut på bilden
, så man kan anta att nån varit där och mixtrat förr 
Jag skulle kunna tänka mig att man kan får ett snällare beteende om förstärkningen skruvas ner och man följer med upp med startströmmen.
OBS! Jag reserverar mig från eventuella felaktigheter då min hjärna är ganska slutkörd såhär på kvällskvisten.
Har suttit och klurat en stund nu

C (P1K63) är med största sannolikhet en kondensator.
Med fyrkantsvåg från NE555:an får jag inte ihop det.
Om vågformen från 555:an är triangelformad däremot (typ http://electroschematics.com/5004/555-t ... generator/) så borde det bli en PWM-styrning där transistorerna får PWM-signal en åt gången när man gör joysticken åt respektive håll.
Jag antar att styr var sin spole som sitter i var sin ände på ventilslid till en dubbelverkande funktion, så det verkar rimligt.
I så fall borde den första potten, nära P1K63, ställa förstärkningen och den andra, i 4,7k-spänningsdelaren, ställa nån form av startström.
Några av pottarna ser ju ganska välskruvade ut på bilden

Jag skulle kunna tänka mig att man kan får ett snällare beteende om förstärkningen skruvas ner och man följer med upp med startströmmen.
OBS! Jag reserverar mig från eventuella felaktigheter då min hjärna är ganska slutkörd såhär på kvällskvisten.