Seriell till usb?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vlad

Seriell till usb?

Inlägg av vlad »

Kan en serieport driva en usb kontakt? finns det seriell till usb adapter? (jag menar inte usb till seriell...)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Nej!
2: Skulle inte tro det, det seriella gränssnittet är på tok för långsamt till att styra USB.

Men du kanske kan göra det.....
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

USB är seriell
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst är det.....med blockar som innehåller data med adress, datamängd osv. USB 1,1 (den långsamma) kör i drygt 1Mbit/sek.....gör det med serieport!

USB 2,0 är ju en "aning" snabbare, tryck en serieport upp i....ja, hur var det?...mer än firewire nätt och jämt.....

Därför har ingen tagit det steg tillbaka att bygga en serie->USB, samtidig är USB-kort så billiga att även om man kunne lyckas hade det blivit avsevärd dyrare att åstakomma på samma gång som det ville vara den trögaste USB-port som fanns.

Men möjligt är det såklart fast jag tror att det blir en mardröm att greja drivrutinen t.ex. med Plug-'n-Play osv.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Appropå hastigheter: Hur snabbt är parallellporten? Funderar nämligen på att styra en skapligt stor matris därifrån via shiftregister. Matrisen är 24x48 punkter stor. Klarar man det utan att det blir flimmrigt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Paralellporten är snabb! Vad som är problemet är det som styr den, alltså datorn. Om du kör den mest utbredda virus (Microsoft Windows) ska du ha en dator med rejält knuff i för att den ska klara det.

Kör du DOS och kan programmera ordentligt kan du nog klara det, som grundregel ska man tänka på att den totala uppdateringshastighet ska vara minst 30 Hz, alltså hela ytan ska vara uppdaterat med minst den frekvens och helst en högre. Kan man träffa 60-70 Hz ligger man riktigt bra till, över det behöver man sällan att gå.

Använder man tröga lampor kan man sänka hastigheten lite.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Cypress tillverkar embedden USB-host. Och nog torde det att gå fixa till så att den styrs av en RS-232. Man kan alltid fråga sig varför, men känns inte så svårt att genomföra om man verkligen vill. Cypress har gratis utvecklingsverktyg på sin sida om du nu vill försöka.
vlad

Inlägg av vlad »

ok tack för tipset!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Får man fråga vad du ska ha en "seriel -> USB" brygga till?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gammal dator?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

hoppas inte det för alternativen:

(gamal dator + hacka USB från seriel) är jobigare än (uppgradera dator)
vlad

Inlägg av vlad »

Nej nej det är för att mitt java stamp har seriell utgång och den skall i sin tur kopplas mot en trådlös router som har usb. Men nu har jag en annan lösning på gång. Jag tänkte prova en embedded webserver som gör om seriell till eternet och gå genom ethernet porten på routern i stället.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Att använda USB´n på routern tror jag kan bli svårt då den troligtvis bara är tänkt för en hårddisk.
Skriv svar