Vad heter interfacet??
Vad heter interfacet??
Hej,
Satt och surfade lite kring temperaturmätning och automatisering för något år sedan och snubblade över ett system som man bygger själv där man bygger olika moduler som kommunicerar med varandra över rj-45 kablage (ej tcp/ip) man ger modulerna (termeratursensorer, reläer, LCD-display för meddelanden, osv.) unika ID och adresserar dessa i sin kod. Allt detta pratar sedan med en PC via ett interface och någon programvara.
Kommer ej ihåg vad systemet hette, men det var tänkt för att kunna användas för övervakning av värmesystem, starta pumpar m.m.
Har för mig att det var en Svensk webbsida jag hittade all denna info på.
Någon som skulle kunna hjälpa med med vad detta heter???
Satt och surfade lite kring temperaturmätning och automatisering för något år sedan och snubblade över ett system som man bygger själv där man bygger olika moduler som kommunicerar med varandra över rj-45 kablage (ej tcp/ip) man ger modulerna (termeratursensorer, reläer, LCD-display för meddelanden, osv.) unika ID och adresserar dessa i sin kod. Allt detta pratar sedan med en PC via ett interface och någon programvara.
Kommer ej ihåg vad systemet hette, men det var tänkt för att kunna användas för övervakning av värmesystem, starta pumpar m.m.
Har för mig att det var en Svensk webbsida jag hittade all denna info på.
Någon som skulle kunna hjälpa med med vad detta heter???
Re: Vad heter interfacet??
Låter som MODDBus RTU över RS485, RJ45 är inte helt ovanlig som kabel/kontakt.
Kan tillägga att PC:n var tvungen att vara igång, allt styrdes av programvaran och koden där.
>"rj-45 kablage"
>"misstänker 1-wire"
hmm..... verkar lite onödigt att använda 8 trådar när det heter 1-wire...
>"misstänker 1-wire"
hmm..... verkar lite onödigt att använda 8 trådar när det heter 1-wire...

www.m.nu som jag sett har gjort reklam här iaf tidigare har en del kring temperatur, 1-wire och sen köra med RJ45
1-wire LCD driver. Smidigt om man redan har ett temperatur/styr-nät och vill koppla på en display någonstans.
Att man använder RJ45 beror på att CAT5e är en billig kabel som fungerar utmärkt att köra 1-wire på över långa sträckor.
Att man använder RJ45 beror på att CAT5e är en billig kabel som fungerar utmärkt att köra 1-wire på över långa sträckor.