Liten förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fenrisulf

Liten förstärkare

Inlägg av Fenrisulf »

Kom över en hornhögtalare i fredags, 16W 20Ohm.
Den ska nu monteras i grillen på brorsans bil så att vi kan leva lite bus.
Inne i bilen ska det finnas en mikrofon. Ni börjar förstå vårt onda syfte... :twisted:
Vad jag behöver är någon enkel liten förstärkare som kan kopplas mellan micken och högtalaren.
Någon som sitter inne med ett schema på en passande förstärkare?
Den bör förslagsvis kunna drivas på 12V, då jag har en hel drös med små 12V batterier...
Är ganska ny i elektronikens värld, så jag kan inte rita en själv...

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Annars har ni troligtvis 12v i bilens elsystem.... :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad är det för mikrofon?

LM386 är en liten och väldigt enkel förstärkare som kan leverera nästan en hel Watt oljud och drivas på 12V, den kan jag rekommendera för ditt bygge.
Men du måste trolla lite med mikrofonsignalen innan du kör in den i förstärkaren...
evert2

Inlägg av evert2 »

Det borde väl vara en bryggkopplad historia va :twisted: ..för att få ut max ljud ur högtalaren..

Edit: Denna borde la va perfekt till detta:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10095.htm

OT: tycks vara som att elfa har fått in lite nya komponenter i Audio/LF-kretsarna...en hel del som jag inte kände igen...
Senast redigerad av evert2 12 juni 2005, 16:56:42, redigerad totalt 1 gång.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Hedis: Vill inte använda bilens batteri, det är så jävla dåligt att det typ dör om man startar stereon när generatorn inte är igång... :lol:

Stiff: Kan du utveckla det med micken lite?

Kan ju tillägga att jag vore tacksam om jag får ett schema som inte innehåller alltför många exotiska komponenter, vill slippa beställa från ELFA, tänkte hålla mig till den lokala elfirman och mina bra-att-ha-lådor...
evert2

Inlägg av evert2 »

exotiska kretsar hmm...den jag tipsar om kostar under 20kr + moms...fast frakt å annat blir ju lite kostsamt förstås.....kanska kjell & Co finns i din närhet...dom säljer ju färdiga moduler..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter som ett galet bygge. ser fram emot resultatet :lol:
I detta fall är det nog enklast att hålla sig till integrerade kretsar. Dvs en ic som innehåller hela förstärkardelen men med en mikrofon/förförstärkare innan. Iomed att du har så låg spänning är det svårt att få ut någon hög effekt men det kan räcka ändå..
TDA2003 verkar passa dina ändamål
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 220242.htm

Du lär nog få beställa från Elfa i vilket fall som helst om du inte tänker tillverka eget kretskort/bygga med diskreta komponenter vilket bara nästan är onödigt i detta fallet.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Jag hittade några ritningar i en gammal TE-bok.
Är som sagt var helt nybörjare inom elektronik, så kan nån förklara för mig det här med högtalarimpedans? På en av ritningarna står det Högtalarimpedans: 4-8 ohm. Funkar det med ovan nämda högtalare då, eller går förstärkaren sönder eller funkar det inte alls etc.?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Den kommer inte gå sönder av att driva en högtalare med högre impedans. Däremot får du inte ut den effekt som den är konstruerad för.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det funkar men du kommer få lägre effekt.

Är du verkligen säker på att du klarar av att bygga det här? Vi hjälper dig självklart men det är ändå lite pyssel att överföra ett schema till kretskort om man alrig gjort det förut. Att vända en komponent fel kan förstöra alltihop

[edit] Hedis hann före
Senast redigerad av Fritzell 12 juni 2005, 17:30:29, redigerad totalt 1 gång.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Fritzell: Det var just det jag tänkte göra, tillverka eget kort, det som är det roliga... :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag kanske har frågat förut men: Är det någon som vet en bra sida som förklarar lite begrepp och teori för allt som har med audio, förstärkare osv att göra?
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Fritzell: Det var just det jag tänkte göra, tillverka eget kort, det som är det roliga... :)

Hedis:Ok, tack.

Nån som sitter inne med ett schema på nåt som passar högtalaren jag har då? Kan inte konstruera ett bygge själv än... :(
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

jack>> hittade denna http://sound.westhost.com/amp-basics.htm

Felrisurf>> Jaha så du ska rita en layout själv och sedan etsa ett kort? Det finns flera bra Faq:s och guider i Guideavdelningen. Läs igenom där innan du börjar är ett bra råd! =)

Vad menar du med bygge som passar högtalaren? Den som jag länkade till passar tex som slutsteg, men du kommer tappa effekt pga högtalarens höga impedans. Den går inte att ändra. Dessutom kan du inte få ut så mycket effekt från 12V om du inte switchar upp dig.
Fenrisulf

Inlägg av Fenrisulf »

Frizell: Det kan jag nog klara av, det lär jag märka iaf. Har hunnit med några byggen tidigare i mitt liv... :)
Oja, ska jag göra, har hittills bara gjort kort med penna, blev inte så snygga banor då :D

Edit: Frizell: Jag menar nåt bygge som man kan få ut så mkt som möjligt från högtalaren med. Fast det är iofs inte så viktigt, bara det hörs någorlunda högt och är enkelt att bygga ihop...
Skriv svar