Timer med 4-utgångar, ev 555 eller MCU baserad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
brewmaster

Timer med 4-utgångar, ev 555 eller MCU baserad

Inlägg av brewmaster »

Hej

Behöver bygga mig en timer/logik design med 4 utgångar med följande vilkor:
-En tryckknapp startar förlopper då relä 1 sluts direkt och är sluten tills relä 4 släpper.
-Efter en tid 0-120 sekunder, som ställs in analogt eller digitalt, sluter relä 2 och släpper när relä 4 släpper
-2 sekunder efter relä 2 slutning sluts relä 3 och hålls slutet mellan 1-120 sekunder, som ställs in analogt eller digitalt
-Relä 4 sluter när relä 3 släpper och släpper efter 5 sekunder, sekvensen är därmed slut och startas igen med en ny start via tryckknappen.
-Inställd sekvens skall kunna återupprepas valfritt antal gånger tills nya värden önskas på ställbara timers.

Min första tanke var att använda 4 st 555 och 2 pottar men sedan började jag fundera på om man kanske skulle använda en PIC istället och göra en helt digital lösning. PIC är inget jag pysslat med tidigare så jag känner mig lite osäker på den men om det finns universalkort med 4 utgångar och några ingångar så kansle det kan bli en enklare lösning. De 2 ställbara timrarna kan man kanske fortfarande ställa med pott.

Någon som har ett tipps på lämpligt PIC kort?

Mvh
/p
Senast redigerad av blueint 10 november 2011, 00:41:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Missvisande rubrik (var: Tipps)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tipps

Inlägg av danei »

Ska du komma igång med PIC är nog ett PIC kit2 en bra start. Men börja med att sätta en vettig rubrik på tråden.
Skriv svar