Jag har en axel som ska krympas in i axelhålet på ett kullager.
Lagret är gjort för 10mm axeldiameter, finns det någon generell maximal axeldiameter jag kan använda utan att riskera skador på lagret? Lagret kommer att utsättas för mycket mild belastning och mycket låga varvtal.
Shrink-fit kullager
Re: Shrink-fit kullager
EDIT: Säter han före men i alla fall:
Om jag läser tabellen i Verkstadshandboken korrekt så rekomenderas j6 i driftfall med små belastningar. För en axel med d.10mm ska det +7/-2 um. Alltså axeln får vara max 10.007mm och minst 9.998mm. Om du verkligen vill ha det tight lägger du dig överkanten.
Ett tips är att även kolla lagertillverkarens rekomendationer, de har rätt bra koll på sånt där - av nån anledning
Om jag läser tabellen i Verkstadshandboken korrekt så rekomenderas j6 i driftfall med små belastningar. För en axel med d.10mm ska det +7/-2 um. Alltså axeln får vara max 10.007mm och minst 9.998mm. Om du verkligen vill ha det tight lägger du dig överkanten.
Ett tips är att även kolla lagertillverkarens rekomendationer, de har rätt bra koll på sånt där - av nån anledning

Re: Shrink-fit kullager
Jag har tittat men fattar ingenting av alla dessa tabeller och jx och benämningar 
Tack så mycket för svaren!

Tack så mycket för svaren!