Eagle 5.11 få autoroutern att routa med tunnare ledningar?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry

Eagle 5.11 få autoroutern att routa med tunnare ledningar?

Inlägg av Henry »

Har satt ihop ett kretskort som denna gång har mer komponenter och är mer avancerat än brukligt och således kräver en del mer av autoroutern än tidigare kretskort då det fungerat galant varje gång men jag vill ha detta kretskort så kompakt som möjligt. Vill helst undvika dubbla lager utan bara ett topplager då det är uteslutande SMD och att jag inte har tillgång till via utrustning utan måste då köra med kabelstumpar vilket ju känns lite sådär med runt 100 vior som det blir nu.

Autoroutern klarar dock inte av att routa mer än knappt hälften utom om jag sprider ut komponenterna väldigt och arrangerar de på ett sätt som hjälper men är långt ifrån så som jag vill ha det mycket vilket förstås bla gör att hela iden med kompakthet går förlorad. Med dubbla lager så klarar den det efter mycket om och men men bara om jag sprider ut det rätt mycket men det blir då nästan runt 100 vior och ser också för jävligt ut när komponenterna är så utspridda så det är inget alternativ.

En stor anledning till att det blir sådana här problem är att för att routern vägrar att gå bla mellan TQFP32 paddarna på kretsen jag använder vilket jag tycker att den absolut skulle kunna klara av. Ledningarna som routern använder nu är aningen bredare än mellanrummet mellan paddarna så det är förstås inte möjligt för den.

Jag tog och testade att ändra Net class default Width till det minsta som jag då utgår ifrån skall göra att alla ledningar som den använder blir tunnare än ett hårstrå men detta bryr sig inte autoroutern om ett dugg utan kör med de tjockare. Har även testat att ändra till den tunnaste bredden på alla ledningar i schemat men ingen skillnad för autoroutern. Jag har en freeware light version då den räckt långt hittills och trodde först att detta kanske skulle kunna vara orsaken men manualen nämner inget om detta vad jag sett än så länge och google har jag inte heller än så länge hittat något om att så skulle vara fallet.

Det känns ju som om jag missar något för detta tycker jag att autoroutern skall kunna klara av, möjligen något här som har koll på hur man ändrar detta?
sneaky

Re: Eagle 5.11 få autoroutern att routa med tunnare ledninga

Inlägg av sneaky »

Design Rules -> Sizes -> Minimum width

Ett alternativ till den brutalt dåliga autoroutern i Eagle är http://www.freerouting.net/ . Lite mer pyssel än att klicka på en enda knapp men jag tycker att den gör ett bättre jobb. Personligen försöker jag dock routa manuellt (mina kort är iofs ganska enkla) men använder ibland autoroutern när jag kört fast för att få lite "tips".
Användarvisningsbild
Henry

Re: Eagle 5.11 få autoroutern att routa med tunnare ledninga

Inlägg av Henry »

Hittade precis också den delen och där har jag inte pilat förr och jo det gjorde ju susen så nu fungerar det äntligen som det skall, tackar för det! Håller med om att autoroutern har lite övrigt att önska men orkar inte routa manuellt med detta kort skall dock ta och kolla upp det där andra i länken.

Den vill dock fortfarande inte gå mellan paddarna på kretsen även om den nu utan problem hade kunnat detta, är det helt upp till vad autorutern tycker eller är detta också något som kan ställas in? Har aldrig behövt pilla på dessa grejer förr därför jag är lite ny inom just detta området.
Skriv svar